HSSOS10313 Sosialt arbeid som fag i teori og praksis (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hoger Amin Karadaki
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne har studentene:

Kunnskaper i å:

  1. Forklare ulike psykologiske teorier
  2. Forstå hvordan emosjonspsykologi som kan forklare selvoppfattelse og sosiale relasjoner
  3. Forstå ulike psykologiske emners betydning for sosialt arbeid og relasjonen bruker-hjelper
  4. Forklare profesjonell kompetanse
  5. Forklare innholdet i begrepet faglig skjønn
  6. Beskrive kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
  7. Beskrive ulike teoretiske perspektiver og modeller i sosialt arbeid
  8. Forklare grunnleggende begreper og prosesser relatert til innvandrere og minoriteter
  9. Grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode

Ferdigheter i å:

10. Grunnleggende trening i løsningsskapende samtaler og interkulturell kommunikasjon
11. Utføre nettverkskartlegging

Generell kompetanse i å:

12. Vise innsikt i etikkens plass i utøvelsen av sosialt arbeid
13. Planlegge, gjennomføre og dokumentere et forskningsarbeid.
14. Formidle fagstoff muntlig og skriftlig

 

Innhold

  1. Sentral psykologikunnskap og -teorier som er av betydning for sosialfaglig arbeid
  2. Temaer fra emosjonspsykologien.
  3. Kritisk tenkning og refleksjon av psykologiske temaer
  4. Profesjonell kompetanse som kunnskap, ferdigheter og personlig kompetanse
  5. Ulike innholdselementer ved faglig skjønn og skjønnsutøvelse.
  6. Forståelse av konflikt og modell for håndtering av konflikter
  7. Psykodynamiske-, Interaksjonistiske-, læringsteoretiske-, konfliktteoretiske- og systemteoretiske modeller
  8. Innvandringsstatus, kulturforskjeller og identitet.
  9. Vitenskapsteori og ulike kunnskapssyn. Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode.
  10. Interkulturell kommunikasjonsteori og løsningsskapende samtale. Trening med enkeltpersoner i ferdighetsgrupper.
  11. Individfokusert nettverksarbeid.
  12. Etiske utfordringer og dilemmaer.
  13. Planlegging og gjennomføring av egenforskning i basisgrupper. Presentasjon muntlig og skriftlig.
  14. Muntlig og skriftlig gjennom deltakelse i undervisning, muntlige framlegg og skriftlige oppgaver.  Bibliotek og ulike faglige databaser. Akademisk skriving.

 

Undervisnings- og læringsformer

Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag og barnevern.

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning. Det er fem timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

Veiledningstimene brukes slik:

1. time: erfaringer med gruppearbeid og gruppeprosess fra høstsemesteret. 

2. og 3. time: studentene legger på rundgang fram resyméer knyttet til de psykologiske emnene. Samtale om dette i basisgruppa. 

4. time: gruppetime knyttet til prosjektarbeid.

5. time: refleksjon rundt gruppeprosess og grupperoller.

Studentene må påregne basisgruppearbeid også utenom de veilede timene, for eksempel knyttet til prosjektarbeidet i emnet. Bibliotekundervisning inngår også. 

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentene legge fram resyméer knyttet til de psykologiske emnene i basisgruppen med basisveileder tilstede. Arbeidskravet er Godkjent når det er gjennomført. Basisveileder rapporterer gjennomføring til emneansvarlig.
  • Presentasjon i seminar av arbeidsmodell i sosialt arbeid på bakgrunn av ulike teoretiske perspektiver. Vurderes av seminarlektor i etterkant av seminaret. Ikke godkjent presentasjon medfører ett nytt forsøk i et annet seminar.
  • Innlevering av én individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord. Tilbakemelding og vurdering av basisveileder. Ved ikke godkjent gis én anledning til omarbeidelse.
  • Én skriftlig basisgruppe forskningsoppgave. Ingen begrensning i antall ord. Oppgaven innleveres og presenteres i seminar. Oppgaven og seminarpresentasjonen vurderes av seminarledere. Ikke-godkjent medfører én mulighet for omarbeidelse og ny innlevering.
  • Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning med basisveileder til stede. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. Arbeidskravet vurderes til godkjent når tilstedeværelsen er innenfor grensen. Basisveileder rapporterer til emneansvarlig.
  • Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
  • Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer mm). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80% eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk. Tilstedeværelsen vurderes av basisveileder som rapporterer til emneansvarlig. 

Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen
Varighet ca 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i et utlevert case.

Karakterskala: A-F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2017

300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.  Kap. 7, 8, 9, 10, 11, 12. Til sammen 120 sider.

330.482 Da
Øyvind, Dahl (2011). Møte mellom mennesker. Interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal akademisk. 
Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7.

361.322 De 
DeJong, P. og I. K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-33932-5. (56 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap 1: Fra problemløsning til løsingsskaping (s 11-23)
Kap 2: Løsningsskaping: de grunnleggende ferdighetene (s 24-31) 
Kap 3: Kunsten å ikke vite (s 32-66)

361.3 So 
Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B.Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo – Universitetsforlaget (173 s)
Kap 9: Sosialfaglig kompetanse
Kap 10: Tverrprofesjonelt samarbeid i sosialt arbeid
Kap 11: Skjønnsutøvelse i velferdsorganisasjoner 
Kap 12: Erfaringsbasert kunnskap og refleksiv praksis
Kap 13: Evidensbasert sosialt arbeid
Kap 14: Risikohåndtering i sosialt arbeid
Kap 15: Sosiale forskjeller, avvik og samfunn
Kap 16: velferd og migrasjon- sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn
Kap 17: barnevernets utfordringer i møte med media
Kap 18: velferdsteknologi i sosialt arbeid- muligheter og utfordringer
Kap 19: internasjonalt sosialt arbeid i globaliserings tid
Kap 20: utfordringer for sosialt arbeid i dag.  

Engebrigtsen Ada. I: tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere? Myter og realiteter om utenlandske tiggere i Oslo, NOVA- Rapport NR 2-12 http://www.hioa.no/asset/5541/1/5541_1.pdf

303.482 Er 
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41223-1.
Kap 8: Kultur og kommunikasjon  
Kap 10: Familiens mange roller 
Kap 11: Kjønn, roller og autoritet

302.5 Gu
Gundersen, Knut og Moynahan, luke (2006): nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 8205302413
Kap 1: Generelt om nettverksarbeid
Kap 2: Individfokusert nettverksarbeid
Kap 3: Nettverkskartlegging
Kap 4: Nettverkets struktur
Kap 7: Ulike deler av nettverket 

Hanssen, H. (red.) (2010): Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11) 
Kap. 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid. (s. 21-45).

361.3 Hu 
Hutchinson, G. S. & S. Oltedal (2003). Modeller i sosialt arbeid, 237 s. (2. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00379-6. (210 sider)

658.31 Sk 
Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker, (178 s). (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk ISBN978-82-02-35014-7. Hele boka

Tøssebro, Jan (2010). Hva er funksjonshemming. Oslo: universitetsforlaget ISBN 9788215014227. Hele boka

Sosiologi for sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag

301.01 Åk 
Aakvaag, Gunnar C (2008). Moderne sosiologisk teori Oslo: Abstrakt ISBN:9788279352198 (365 s)

Askvik, T (2015). Hva velger de som bryter mønsteret? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 4 s.450-483 (32s)@

Kingdon, G. G., & Knight, J. (2006). Subjective well-being poverty vs. Income poverty and capabilities poverty?. Journal Of Development Studies42(7), 1199-1224. doi:10.1080/00220380600884167 (24s.)@

Rogstad, Jon (2002). Diskriminering og ulikhet-forklaring og metode. Sosiologisk tidsskrift nr. 1, s. 4-26 (22s) @ http://www.idunn.no/st/2002/01/diskriminering_og_ulikhet_-_forklaring_og_metode

Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 4, s. 496-522 (26s) @ http://www.idunn.no/tfs/2010/04/art01

Strandh, M., Nilsson, K., Nordlund, M., & Hammarström, A. (2015). Do open youth unemployment and youth programs leave the same mental health scars? - Evidence from a Swedish 27-year cohort study. BMC Public Health151-8. doi:10.1186/s12889-015-2496-5 (8s) @

Øvrelid, Bjarne (2011). På sporet av det tapte fellesskap. Nytt Norsk Tidsskrift nr 4 2011@ http://www.idunn.no/nnt/2011/04/art04

Psykologi

361.3 Kr
Askeland, G.A. (2011) Teorigrunnlaget for kritisk refleksjon, i Askeland, G.A. (red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.

150 ES
Banyard, P, Davies, M., Winder, B. and Norman, C. (2015 eller 2010) Essential Psychology. UK: Sage Publications.

Bennett, P. (2011). Abnormal and Clinical Psychology. Berkshire, GBR: McGraw-Hill Education ISBN 978-0-33523915-3  (Kapittel 1, 26 sider) finnes som e-bok

616.89022 Br 
Broberg, A., Almquist, K. & Tjus, T. (2006). Klinisk barnepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0305-5 (Kapittel 1, 9 sider)

Del Busso, L. (2013) Barnet som person i verden: opplevelse og forståelse i barnevernet. i Skærbæk, E. og Lillemoen, L. (Red.) Verdi og verdighet: etikk i praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

152.4 Ha 
Fischer, A. H., & A. S. R. Manstead (2008). Social functions of emotion, I: M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett, ed. I: Handbook of emotions (3rd ed.). New York: Guilford Press ISBN 978-15-9385-650-2 finnes også som e-bok

Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work. Vol. 14, nr. 2, s. 287-291 DOI: 10.1080/13691457.2011.578347 (5 sider)

Gausel, N., & C. W. Leach (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol. 41, nr. 4, s. 468-478. DOI: 10.1002/ejsp.803 (11 sider)

155.4 Op
Gulbrandsen, L.M. (2017 eller 2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 5, 6, 7

155.4 Op 
Hundeide, K. (2006). Diskurser, redskaper og kontrakter i barns utvikling: et kulturpsykologisk perspektiv. I Gulbrandsen, L.M. (red.) Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. (Kapittel 10, 19 sider)

150.72 La 
Langdridge, D. & G. Hagger-Johnson (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology. 2nd ed. England: Prentice Hall. ISBN 978-0131982031 (Kapittel 1, 36 sider)

155.9042 La 
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion. A new synthesis. New York: Springer Publishing Company. ISBN 978-0-8261-1250-7 (Kapittel 4, 14 sider) fines også som e-bok

Major, B., & L. O'Brien (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology. Vol. 56, s. 393-421 DOI: 10.1146/annurev.psych.56.091103.070137

616.8914 Ro 
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Company. ISBN 0-395-08134-3 Kapittel 2 (8 sider)

155 In 
Slater, A. & J. G. Bremner, ed. (2011). An Introduction to Developmental Psychology. 2nd ed. Chichester : BPS Blackwell. ISBN 9781405186520 Kapittel 2 (29 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:57