HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Lasse Johnsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).

Valgbart emne i Masterstudium i avansert sykepleie ved kronisk sykdom (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester: 2. semester (vår).

Masterstudium i avansert sykepleie ved kronisk sykdom: 6. semester (vår) - gjelder f.o.m. våren 2020, kull 2017.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten:

  • Kan anvende relevante faglige, etiske og juridiske perspektiver på problemstillinger knyttet til organisasjon og ledelse
  • Kan drøfte betydningen av kunnskap om ledelse, organisering, samordning og tverrfaglig samhandling for yrkesutøvelse og tjenesteyting
  • Har inngående kunnskap om egen organisasjon i forhold til ledelses- og organisasjonsutvikling

Ferdigheter
Kandidaten:

  • Kan analysere hvorvidt medarbeideres, pasienter/klienter og pårørendes juridiske rettigheter ivaretas
  • Kan analysere faglige og etiske utfordringer med utgangspunkt i praksis fra egen organisasjon eller ledelseserfaring
  • Kan anvende metoder og forskning for å gjennomføre utviklingsprosjekter knyttet til organisasjon og ledelse   

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • Kan formidle kunnskap om organisasjon, ledelse, samordning og tverrfaglig samarbeid som fremmer refleksjon og utvikling innenfor helse-, sosial- og omsorgstjenestene

Innhold

Følgende tema berøres:

  • Generell organisasjonsteori
  • Spesielt om profesjonelle organisasjoner
  • Organisasjonskultur - generelle perspektiver
  • Samarbeid og konflikter mellom profesjoner
  • Ledelse i profesjonelle organisasjoner
  • Organisering av brukerstyrte tiltak
  • Brukernes innflytelse i planleggings- og endringsprosesser
  • Organisering av helse- og velferdssektoren
  • Beslutningsprosesser og hvordan disse kan påvirkes i helse- og velferdssektoren
  • Aktuelle politiske prioriteringer og rammer i helse- og velferdssektoren
  • Rettslige og etiske rammer for utøvelse av ledelse i helse- og velferdssektoren

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som 4 samlinger à 3 dagers varighet i studiets andre semester.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium. Det gis to veiledninger i gruppe med faglærer i løpet av semesteret. Det vil bli gitt opplæring i bruk av IKT-baserte tjenester. Denne undervisningen vil danne grunnlaget for veiledning i grupper under samlingene.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Faglig fremlegg i grupper for klassen i plenum.
  • Alle studentene skal i gruppe samarbeide om å levere skriftlig veiledningsgrunnlag til veilederne på eksamensoppgaven.
  • Godkjenning av 500 sider valgfritt pensum. Ved "ikke godkjent" kan pensumlisten omarbeides inntil to ganger.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 2500 ord (+/- 10 %) og utformes etter nærmere retningslinjer og frister.

Karakterregel: A - F 

Evaluering av emnet

Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.

Litteratur

Litteraturlista er sist endret 06.12.2017

Adler, P.S., Kwon, S.W., Heckscher, C. (2008). Professional Work: The Emergence of Collaborative Community.  Organization Science, Vol. 19, No. 2, March–April 2008, pp. 359–376 (K)

Andersson, J., Ahgren, B., Axelsson, S. B., Eriksson, A., & Axelsson, R. (2011). Organizational approaches to collaboration in vocational rehabilitation—an international literature review. International journal of integrated care, 11.

Andreassen T A, Aars J, (2015) Den store reformen - Da NAV ble til. Oslo, Universitetsforlaget

Askheim, O. P. (2016). Samproduksjon som velferdssektorens kinderegg. Tidsskrift for omsorgsforskning, 2(01), 24-36.

Everett, E. L., & Furseth, I. (2012). Masteroppgaven: hvordan begynne-og fullføre. Universitetsforlaget. (kap 1-3; 5 og 6)

Ferlie, E., Fitzgerald, L., McGivern, G., Dopson, S., & Bennett, C. (2011). Public policy networks and ‘wicked problems’: a nascent solution?. Public Administration, 89(2), 307-324.

Fox, A., & Britain, G. (2005): Throughcare and aftercare: approaches and promising practice in service delivery for clients released from prison or leaving residential rehabilitation: Home Office.

Fylkesmannen i Hordaland (2016) Dei forsto meg ikkje. Tilsynsrapport

Goodwin, N 2016 Understanding Integrated Care. International Journal of Integrated Care, 16(4): 6, pp. 1–4, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/ijic.2530

Hall P. (2005). Interprofessional teamwork: Professional cultures as barriers, Journal of Interprofessional Care.(May 2005), Supplement 1, 188-196

Hansen GV (2015) Can collaboration provide integrated services for prisoners in Norway? International Journal for Crime, Justice and Social Democracy 4(4): 136-149. DOI: 10.5204/ijcjsd.v3i2.242.

Hansen, G V (2013): Helhetlige tjenestetilbud med basis i bolig. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 10(02), 129−137.

Hansen, G V; Arvesen, P; Tonholm, T (2013): Pappa i fengsel – hvordan ivaretas familien? Tidsskriftet Norges barnevern, 4/2013

Hansen, G V; Ramsdal, H (2014): Kan man skape en samarbeidskultur? Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 2014:1

Hansen, G. V., & Ramsdal, H. (2015). Brukermedvirkning og samarbeid-vanskelige mål å kombinere?. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 11(03), 196-205.

Hansen, Gunnar Vold; Samuelsen, Finn. (2016). Assessment of offenders: new trends in Norway. EuroVista ;Volum 4.(2)

Hansen, G. V., & Bjørkquist C. (2017). Samproduksjon med pårørende til personer med ROP-lidelser, Tidsskrift for omsorgsforskning 03/2017

Hansen, G. V., & Bjørkquist C. (2017). Utfordringer for samarbeidet mellom kriminalomsorg og kommuner, Fontene forskning, 2017:2

Head, B. W., & Alford, J. (2013). Wicked problems: implications for public policy and management. Administration & Society, 0095399713481601.

Hudson, B., Hardy, B., Henwood, M., & Wistow, G. (1997). Strategic alliances: working across professional boundaries: primary health care and social care. Public Money and Management, 17(4), 25-30.

Hutschemaekers, G. J., Tiemens, B. G., & de Winter, M. (2007). Effects and side-effects of integrating care: the case of mental health care in the Netherlands. International journal of integrated care, 7.

Ketelaars, C. (2011). Integrated care requires integrated supervision. International journal of integrated care, 11(1).

Kolko, J. (2012). Wicked Problems: Problems Worth Solving. Stanford Social Innovation Review, Austin Center for Design.

Lukersmith, S et al 2016 What is Case Management? A Scoping and Mapping Review. International Journal of Integrated Care, 16(4): 2, pp. 1–13, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/ijic.2477

MacDonald, M., Williams, J., & Kane, D (2013): Throughcare for prisoners with problematic drug use: a European perspective; EuroVista, Probation and Community Justice, Vol.2 No.3

Mintzberg, H. (1994). Rethinking Strategic Planning- Part. I: Pitfalls and Fallacies, Long Range Planning,Vol. 27. No. 3,12–21.

Ramsdal, H & Hansen, G.V. (2005). Om sirkelens kvadratur. Psykisk helsearbeid møter bestiller-utfører-organisasjonen. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr. 1, vol 2. (K)

Rudkjøbing, A., Strandberg-Larsen, M., Vrangbæk, K., Andersen, J. S., & Krasnik, A. (2014). Health care agreements as a tool for coordinating health and social services. International journal of integrated care, 14.

Schein, E. H. (1996). Three Cultures of Management: The Key to Organizational Learning, Sloan Management Review. 38,1, 9-21

Storm, M. & Edwards, A. (2013). Models of User Involvement in Mental Health. Patient-Centred Health Care: Achieving Co-ordination, Communication and Innovation. Psychiatric Quarterly,84(3), 313−327. DOI: 10.1057/9781137308931_17.

Vabo, S. & Vabø, M.(red.) (2014), Velferdens organisering, Oslo: Universitetsforlaget.

Valentijn, P. P., Schepman, S. M., Opheij, W., & Bruijnzeels, M. A. (2013). Understanding integrated care: a comprehensive conceptual framework based on the integrative functions of primary care. International Journal of Integrated Care, 13.

Wadmann, S., Strandberg-Larsen, M., & Vrangbæk, K. (2009). Coordination between primary and secondary healthcare in Denmark and Sweden. International journal of integrated care, 9.

 Winters, S et al. 2016 Cross-sector Service Provision in Health and Social Care: An Umbrella Review. International Journal of Integrated Care, 16(1): 10, pp. 1–19, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/ijic.2460

I tillegg kommer 200 – 300 sider selvvalgt pensum som skal kobles til semesteroppgaven.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:57