HSSPL40216D Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Nina Fladeby
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
I tillegg må klasser som gjennomfører emnet i 4. semester ha bestått alle praksisstudier i foregående emner.
Klasser som gjennomfører emnet i 5. semester må ha bestått emner avsluttet i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
- 3. semester (tidlig høst) for klasse A
- 4. semester (tidlig vår) for klasse C
- 4. semester (sein vår) for klasse B
- 5. semester (sein høst) for klasse D
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter under utredning og som gjennomfører medisinsk behandling
- gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie
- gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
- gjøre rede for medikamentell behandling; indikasjoner, virkning og bivirkninger
- gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
- kjenne til prosedyrer for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
- beskrive innholdet i aktuelt lovverk
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- gjennomføre en omfattende og systematisk datasamling med / av pasienten
- utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til pasienter som gjennomfører medisinsk behandling
- beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer
- ivareta forsvarlig hygiene
- beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient, pårørende og i samarbeid med medarbeider
- innhente relevante data, identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter som gjennomfører medisinsk behandling
- møte mennesker i krise
- dokumentere forsvarlig
- utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
- reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- kunne planlegge og organisere eget arbeid
- se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
- erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2.
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å gjennomgå utredning og medisinsk behandling
- Kliniske observasjoner og aktuelle kartleggingsverktøy
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon:
- Sjokktilstander; septisk - og kardiogent sjokk
- Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon:
- Patofysiologiske respiratoriske endringer
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring:
- Kartlegging, vurdering og tiltak ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer:
- Kartlegging, vurdering og tiltak ved endringer i eliminasjon
Menneskets behov for balanse mellom aktivitet, hvile og søvn:
- Aktivitetens og søvnens betydning ved sykdom
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet:
- Å møte mennesker som opplever usikkerhet, tap av kontroll, trusler mot eget selvbilde og eksistens
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet:
- Hygienens betydning i forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Kommunikasjon, informasjon og veiledningens betydning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring
- Smertelindring
- Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene:
- Skjerming versus sosial kontakt
Sykepleieferdigheter og prosedyrer:
- Suging i nesesvelg og munnsvelg. Nedlegging av nasogastrisk ernæringssonde. Perifer - og sentrale venekatetre. (HSSPL40216A og HSSPL40216C)
3.
Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi:
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi:
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Medikamentkunnskap og medikamenthåndtering
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene:
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer
4.
Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk:
- Kriser og krisehåndtering
- Undervisning og veiledning
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning:
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk:
- Spesialisthelsetjenesteloven:
- Formål og virkeområde (kap.1)
- Ansvarsfordeling og generelle oppgaver (kap. 2)
- Særlige plikter og oppgaver (kap. 3) - Gjeldende juridiske regler på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
9 uker: Én uke PSH. (8 uker (240 timer) praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk enhet).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
-
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Maks 2500 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven i forhold til kriteriene for denne. Oppgaven kan omarbeides en (1) gang.
Arbeidskravene må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor. Ved tvil om bestått resultat følges prosedyrer som beskrevet i Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 13.06.2017
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Et
Brincmann B.S. (Red.). (2012). Etikk i sykepleien. (3. utg) Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 2. Etisk dilemma
Kap. 5. De fire prinsippers etikk, velgjørenhet, ikke skade, autonomi, rettferdighet
Kap. 6. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
Kap. 9. Hva innebærer det å være profesjonell sykepleier
Kap. 10. Jus og etikk i sykepleien
610.7302 Mo
Moen, A., Hellesø, R. & Berge, A. (2008). Sykepleieres journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe.
Kap. 4: Hjelpemidler i journalføringsarbeidet, s. 77-95.
Norsk sykepleierforbund (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etisk regler 33 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund.
http://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
(Lesedato 31.5.2017)
2.
610.73 Kl
Stubberud, D-G., Grønseth, R. & Almås, H. (Red.). (2016): Klinisk sykepleie 1 (5.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap. 8. Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s. 299-305
Kap. 16. Ernæring ved sykdom, s. 17- 48.
155.93 Fa
Falk, B. (2010). At Være der hvor du er. Opmærksomhed, grænser og i kontakt i den hjælpende samtale. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 9-58.
613.2 Na
Guttormsen, A. B. (2010). Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet.
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering/Publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering.PDF
(Lesedato: 31.5.2017.04.2014)
s.7-31 og s.40-43
610.73 Sy
Knutstad, U. (2010). Kvalme. I U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe.
Kap. 9. s. 194-213
(20 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & Skaug, E-A. (Red.). (2016) Grunnleggende sykepleie 3. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 25. Stress og mestring, s. 237-243, 247-266.
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/
PVK - innleggelse
PVK - fjerning Stell av SVK
Suging av øvre luftveier
Nedleggelse av nasogastrisk sonde Fjerning av nasogastrisk sonde
613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring mer enn mat og drikke. (5.utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Kap. 15. Kosthold og ernæringsmessige behov ved ulike sykdomstilstander
Kap. 17. Enteral og parenteral ernæring
Kap. 18. Interaksjon mellom legemidler og næringsstoffer
3.
615.1.Le
Nordeng, H. E. & O. Spigset (Red.). (2013) Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk
Kap. 11
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Kap. 3.10 (s. 164 -170)
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.
616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). Syk 1. Cappelen Damm. Kap. 5. Blodsykdommer, s. 263-279
4.
150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi (2.utg). Høyskoleforlaget AS.
Kap. 8, s. 206 - 218
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus - en innføring for helsepersonell. (8. utg. ed). Oslo: Gyldendal juridisk.
Kap. 9, s. 137-159