HSSPL10118 Sykepleie - fag og funksjon (Høst 2018–Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Eli-Anne Skaug
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Absolutte forkunnskaper
Ingen forkunnskaper kreves utover opptakskrav til studiet.
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres 1. semester (høst) for alle klassene. Eksamen avlegges i januar (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten kan:
- gjøre rede for menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse, og hvilke komplikasjoner som kan oppstå når disse ikke kan dekkes
- gjøre rede for aktuelle observasjoner og sykepleiehandlinger for å ivareta menneskets grunnleggende behov
- gjøre rede for kliniske vurderingsprosesser, og beskrive hva som skal dokumenteres, hvordan dokumentere og hvorfor dokumentere i pasientjournalen
- gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes
- beskrive sykepleiens tradisjon og historie
Ferdigheter
Studenten kan:
- ivareta grunnleggende sykepleieferdigheter forsvarlig mht teknikk, sikkerhet og hygiene
- anvende kunnskaper i anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi i sykepleiefaglige vurderinger
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vise respekt for og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
- skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
- vise forståelse for at kunnskap i grunnleggende sykepleievitenskapelige, samfunnsvitenskapelige, medisinske og naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie
- innhente, vurdere og anvende forskningsresultater i muntlige og skriftlige presentasjoner
Innhold
(Nummereringen referer til Rammeplanens hovedemner)
1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv.
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Sykepleie som fag og yrke
- Grunnleggende behov, -ressurser, -mestring, -livskvalitet, -helse
- Virginia Hendersons - og Joyce Travelbees sykepleietenkning
- Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie
- datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering
- samhandling
- dokumentasjon av sykepleie i pasientjournalen - Vitenskapelig forskningsmetode
- Innføring i forskningsprosessen
- Innhenting, vurdering og anvendelse av forskningsresultater
- Forskningsetikk
2.
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:
- kroppspleie
- respirasjon
- sirkulasjon
- væske og ernæring
- utskillelse av avfallsstoffer
- aktivitet
- en jevn kroppstemperatur
- hvile og søvn
- seksualitet
Sykepleieferdigheter og prosedyrer: Reing av seng. Forflytning. Kroppspleie. Tann- og munnstell. Registrering av blodtrykk, puls og respirasjon. Servering av mat og gi mat.
Livets sluttfase
3.
Hygiene
Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov.
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, bruk av ikt, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 10 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 266 timer.
Praksis
2 uker PSH (praksisstudier i høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prøve i praktiske sykepleieferdigheter. Studentene får i god tid før prøven oversikt over hvilke ferdigheter de kan prøves i og hvilke kriterier gjennomføringen vurderes etter. Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Studenten har to forsøk.
- To (2) skriftlige oppgaver for innlevering. Studenten kan bearbeide oppgaven to (2) ganger.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, inkludert en obligatorisk studiesamtale, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Arbeidskravene er gyldig i ett og et halvt år etter at de er godkjent.
Eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteratur:
Litteraturlisten er sist oppdatert 15.05.2018. Korrigert 03.01.2019 (reduksjon av sidetall ved to titler; 1. Mathisen og 2. Johansen)
1.
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 32 - 58, fra Helse - en global utfordring til Sykdom og sykdomsforståelse. (26 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Sykepleiefagets utvikling - et historisk perspektiv. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 28 - 40 (Travelbee og Hendersons sykepleieperspektiv). (12 s.)
610.73 Gr Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 95 - 105, Altruistiske og humanistiske verdier som grunnlag for relasjonell omsorg - Etablering av relasjoner i sykepleie. (11 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J., Nortvedt, F., Skaug, E.-A. & Grimsbø, G. H. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. (13 s.)
610.7309 Ma
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 82-05-34951-7. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126 (70 s.)
610.73072 Jo
Nortvedt, M.W. (et al.) (2012). Jobb kunnskapsbasert!: en arbeidsbok. Oslo: Akribe.
Kap.1-2, 4-6) (129 s.)
610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. (39 s.)
Helsepersonelloven Kapittel 8. https://lovdata.no/
2.
610.73 Gr
Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus om «Nedlegging av sonde» og «Parenteral ernæring», s. 234-236). (45 s.)
610.73 Gr
Almås, H. & Berntzen, H. (2016). Kroppstemperatur. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (24 s.)
610.73 Gr
Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)
610.73 Gr
Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s,)
610.73 Gr
Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus seksualanatomi og fysiologi) (26 s.)
610.73 Gr
Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (S. 243-274, s. 286-312. 57 s.)
610.73 Gr
Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. Unntatt ss. 146, fra Arterielle sår - 149, 151-155, 159-161) (27 s.)
610.73 Gr
Mathisen, J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. (til «Når døden inntrer», s. 431. 24 s.)
610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (33s.)
610.73 Gr
Skaug, E.-A. & Berntzen, H. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)
610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)
613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring: mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2-6, 8, 9, 12 og 14. (123 s.)
VAR Healthcare https://www.varnett.no/portal/
Aktivitet/hvile
Forflytning i seng - manuell teknikk (2 s.)
Forflytning fra seng til stol - manuell teknikk (3 s.)
Forflytning fra stol til seng - manuell teknikk (1,5 s.)
Vurdering og planlegging av forflytningen (1 s.)
Samarbeid og kommunikasjon med pasienten (1 s.)
Pasientens perspektiv (0,5 s.)
Helsepersonells perspektiv (2 s.)
Manuell forflytning eller forflytning med personløfter/ståheis (1 s.)
Tekniske og manuelle forflytningshjelpemidler (1 s.)
Fra løft til forflytning (0,5 s.)
Leiring i seng: Sideleie. Gjennomføring (2 s.)
Leiring i seng: Flatt ryggleie. Gjennomføring (2 s.)
Leiring i seng: Høyt ryggleie - Fowlers leie. Gjennomføring (2 s.)
Tilrettelegging for nattesøvn i institusjon. Gjennomføring (1 s.)
Eliminasjon
Bruk av bekken (2 s.)
Bruk av spissbekken (1,5 s.)
Bruk av toalettstol (1,5 s.)
Bruk av urinflaske (2 s.)
Ernæring
Kartlegging av ernæringsstatus (2 s.)
Servering av mat. Gjennomføring (2 s.)
Spisehjelp til pasient. Gjennomføring (2,5 s.)
Hud og vev
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Munnstell ved broer og implantater (2 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)
Av- og påkledning av skjorte på pasienter som trenger hjelp (2 s.)
Barbering (2 s.)
Dusjing (2 s.)
Fot- og neglestell (2 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
Sengereing med pasient i seng - fra side til side. Gjennomføring (2 s.)
Sengeredning med pasient i seng - fra hode-ende og nedover. Gjennomføring (2 s.)
Respirasjon
Respirasjonstelling (1 s.)
Sirkulasjon
Auskultatorisk måling av blodtrykk på overarm. Gjennomføring (2 s.)
Ordinær pulstelling. Gjennomføring (1 s.)
Oral temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Aksillær temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Rektal temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Tympanisk temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Hygiene
Ren prosedyre (0,5 s.)
Aseptisk prosedyre (2 s.)
Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (0,5 s.)
Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
Bruk av rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)
Bruk av beskyttelsesfrakk og plastforkle (1 s.)
Bruk av arbeidstøy (0,5 s.)
Håndtering av urene tekstiler og smittetøy (1 s.)
Oppbevaring og håndtering av rene tekstiler (1 s.)
Håndtering av avfall (0,5 s.)
Kjemisk desinfeksjon av utstyr (1 s.)
Arbeid på desinfeksjonsrom (0,5 s.)
Desinfeksjon med fuktig varme (0,5 s.)
3.
614.48 Sm
Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten. Oslo: Gyldendal. Kap. 2, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 (50 s.)
Å være student i høyere utdanning/Akademisk skriving
610.73072 Å
Nortvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. &. Nordheim, L. V., Reinar, L-M. (2012). Jobb kunnskapsbasert! : en arbeidsbok Oslo: Akribe. Kap. 3: s. 41 - 65 (24 s.) (Om litteratursøk)
371.39 Pe
Pettersen, R. (2017). Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02880-4
Kap. 3, s. 39 - 48
Kap. 4, s. 78 - 91, s. 94 - 96
Kap. 5. 100 - 110
(37 s.)