HSSHV41217 Ledelse og organisering av lokalt helsefremmende arbeid (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Kjersti Elisabeth Lien
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).

Emnet kan etter søknad erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved HiØ eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. Emnet kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner på studiet. Ta kontakt med studieleder for mer informasjon.

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

For kull 2018 vil emnet tilbys i 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap 

  • har inngående kunnskap om ulike tilnærminger til helsefremmende arbeid
  • har inngående kunnskap om folkehelse som felles verdigrunnlag og målsetting for samordning av helse- og velferdstjenester
  • har inngående kunnskap om lovgrunnlag og intensjonene i folkehelselovgivningen
  • har kunnskap om ulike samfunnsmessige perspektiver på helsefremmende arbeid
  • har kunnskap om ulike strategier for iverksetting av lokalt folkehelsearbeid i et tverrfaglig perspektiv

Ferdigheter

  • kan analysere rammer for lokalt helsefremmende arbeid samt metoder og verktøy som anvendes
  • kan delta i iverksetting og samordning av lokalt helsefremmende arbeid
  • kan innhente og systematisere relevante studier innenfor området ved hjelp av litteratursøk i nasjonale og internasjonale databaser
  • kan drøfte lokalt helsefremmende arbeid utfra ulike samfunnsmessige perspektiv

Generell kompetanse 

  • kan kritisk reflektere over strategier, mål og virkemidler knyttet til samordning av lokalt helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere betydningen av å utjevne sosial ulikhet for folkehelsen

Innhold

  • Ulike tverrfaglige tilnærminger til folkehelsearbeid som ivaretar tverrfaglig samarbeid
  • Ulikhet i helse
  • Salutogenetisk perspektiv på folkehelse
  • Lov- og plankrav
  • Noen sentrale policy-dokumenter
  • Grunnlag for et systematisk folkehelsearbeid
  • Implementering av folkehelsepolitikk
  • Presentasjon og analyse av konkrete eksempler på helsefremmende arbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som 4 samlinger a 3 dagers varighet.

Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuelt: Tekst om empowerment og hva det betyr for lokalt helsefremmende arbeid. 800 ord (+/- 10 %). Leveres til nærmere angitt frist.
  • Arrangere og delta på fagkonferanse om temaet helsefremmende arbeid

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen
Varighet 14 dager. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 16.02.2018.

Major, E. F., Odd Steffen Dalgard, Kristin Schjelerup Mathisen, Erik Nord, Solveig Ose, Marit Rognerud, Leif Edvard Aarø (2011) Rapport 2011:1 Bedre føre var Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Oslo: Folkehelseinstituttet. Ca 100 sider

Mæland, J. G.  (2016) Forebyggende helsearbeid: Folkehelsearbeid i teori og praksis. Bergen. Fagbokforlaget. (220 sider)

Askheim, O.P (2012) Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? Oslo: Gyldendal akademisk. (192 sider)

Fosse, E. (2012) Interprofessionell og intersektoriell samverkan i hälsofrämjande arbete. I R. Axelsson og Axelsson (red) Folkhälsa i samverkan mellan professioner, organisationer och samhällssektorer (s123 - 142)

Grace, S., Ev Innes, Beverly Joffe, Leah East, Rosanne Coutts & Susan Nancarrow (2017) Identifying common values among seven health professions: An interprofessional analysis. Journal of Interprofessional Care, 31:3, 325-334) (9 sider) 

Brøgger, B.  (2017) Sosialt entreprenørskap i Norge. Oslo: Cappelen Damm

Tangaard, P. (2016) Prosesslederboka. Lær å lede gode prosesser og møter. Kommuneforlaget. (372 sider)

Helgesen, M.  og Hege Hofstad (2012) Regionalt og lokalt folkehelsearbeid. Ressurser, organisering og koordinering En baselineundersøkelse NIBR-rapport 2012:13

Lillefjell, M. Knudtsen, S. Wist, G. og Ihlebæk, C. (2013) Assessing public health management: Experiences from a Norwegian context. Scandinavian Journal of Public Health 41 (8), 771-777

Melding til Stortinget 19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen. Mestring og muligheter.

Prop. 90 L (2010 - 2011) Lov om folkehelsearbeid. Oslo: Helse- og omsorgsdepartememtet.

Prop. 91 L (2010- 2011) Lov om kommunale helse og omsorgstjenester. M.m.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:41