HSPSA41312 Yrkesrettet fordypning i psykososialt arbeid- rusproblematikk (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Masterstudium i psykososialt arbeid innen helse- og sosialfaglig yrkespraksis.
Ingen undervisning i emnet høsten 2018.
Absolutte forkunnskaper
For å kunne avlegge eksamen i emnet må studenten ha bestått emne HSPSA40114 eller HSPSA40117 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren.
Undervisningssemester
Kull 2017: 3. semester (høst) - ingen undervisning i emnet høsten 2018.
Kull 2018: 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
- kan analysere og drøfte ulike metodiske strategier innen rusfaglig arbeid
- har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen rusfaglig arbeid
Ferdigheter
- kan videreutvikle egen handlingskompetanse basert på teori og bearbeidet erfaring innen rusfaglig arbeid
- kan anvende faglige og relasjonelle ferdigheter målrettet i yrkesutøvelsen og tilpasset tjenestemottakerens behov og ønsker
- kan integrere tjenestemottakerens egen forståelse av virkeligheten i faglig virksomhet
Generell kompetanse
- kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse
- kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid for personer med rusmiddelproblemer
- har inngående kompetanse om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak innen rusfeltet
Innhold
Emnet skal gi kunnskap om faglige utfordringer innen psykososialt arbeid innen rusfeltet. Emnet er et individuelt fordypningsemne hvor det avsluttende eksamensarbeidet enten kan utgjøre en avsluttet enhet eller fungere som et forprosjekt til masteroppgave.
Hovedtemaer for emnet er:
- ulike arbeidssteder- og måter rettet mot personer med rusmiddelproblemer
- å samtale og arbeide med risikoutsatte personer
- utvikling av en reflekterende rolleforståelse i møte med personer med rusmiddelproblemer
- arbeid med mestring og myndiggjøring i nærmiljø og lokalsamfunn
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen går over til sammen10 dager og erorganisert i samlinger. Observasjonspraksis kommer i tillegg, se pkt. Praksis.
Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.
Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via læringsplattform).
Arbeidsomfang
Det er beregnet 20 timer studieinnsats per uke.
Praksis
Studentene skal delta i en praksisperiode over fire uker med fokus på å knytte erfaringer fra praksis til teori. Eget arbeidssted kan benyttes som praksissted, dersom dette er relevant. Praksisstedet skal forhåndsgodkjennes av høgskolen. I praksisstudiene velger studenten sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Godkjent refleksjonsnotat på 1 500 ord (+ /- 10 %) med utgangspunkt i et tema fra praksisstudiet.
Arbeidskravet må leveres innen fastsatt frist og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det gis tilbakemelding på innlevert arbeidskrav.
Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides inntil to ganger. Situasjonen som beskrives i arbeidskravet danner utgangspunkt for eksamensbesvarelsen i emnet.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave/semesteroppgave
Individuell skriftlig besvarelse med et omfang på 3000 ord (+ /- 10 %).
Karakterregel: A-F.
Besvarelsen leveres til nærmere angitt frist. Besvarelsen kan ta utgangspunkt i arbeidskravet og skal ta utgangspunkt i en valgt problemstilling.
Sensorordning
Ekstern og intern
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2013
Felles pensumlitteratur for alle fordypningsemner i Masterstudium psykososialt arbeid innen helse og sosialfaglig yrkespraksis:
Bøhn, H., & Dypedahl, M. (2009). Veien til interkulturell kompetanse. Bergen: Fagbokforl.
Ekeland, T.-J. (2011). Ny kunnskap - ny praksis, et nytt psykisk helsevern (Vol. 2011:1). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Fisker, Ander (2005): Lad patienten fortælle. Rapport RUC
Hertz, Søren (2010): "There is a crack in everything, that's how the light gets in". I s. Brinkmann (red): Det diagnostiserede liv. Aarhus: KLIM
Brammer, Magnus (2010): Utsigt til agenthed - pædagogisk praksis i misbrugsbehandling I: Anette Holmgren (red.) Fra Terapi til pædagogik - en brugsbok i narrativ praksis. Reitzels Forlag.
Juritzen, T., Engebretsen, E., & Heggen, K. (2013). Subject to empowerment: the constitution of power in an educational program for health professionals. Medicine, Health Care and Philosophy, 16(3), 443-455. doi: 10.1007/s11019-012-9412-x
Kirkengen, A. L. (2009). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo. Universitetsforlaget.
Skærbæk, E. (2011). Navigating in the Landscape of Care: A Critical Reflection on Theory and Practise of Care and Ethics. Health Care Analysis, 19(1), 41-50. doi: 10.1007/s10728-010-0157-5
Litteraturforslag for fordypning i rusproblematikk:
Bilgrei, O.R., Bretteville-Jensen A. L., (2013) Syntetiske cannabinoider. Marked og en virtuell ruskultur SIRUS-rapport 2/2013.
Biong S., Ytrehus S. (red.) (2012) Helsetjenester til personer med rusproblemer. Oslo. Cappelen Damm.
Brunborg, G.S., Hansebn, M., Frøyland, L.R. (2013) Pengespill og dataspill: endringer over to år blant ungdommer i Norge. NOVA-rapport 2/2013
Duckert, F. et.al. (2008) Kvinner og alkohol. Oslo, Universitetsforlaget. S. 9 - 80
Edland-Gryt M., Bryhni A., Skretting A., Lund M., Bye E. K. (2012) Rusmidler i Norge. Oslo. SIRUS.
Fekjær, H.O. (2009) Rus : bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie, Oslo. Gyldendal akademisk.
Furuholmen, D. Andresen, A.S. (2007) Fellesskapet som metode: miljøterapi og evaluering i behandling av stoffmisbrukere. Oslo. Cappelen akademisk forlag.
Hansen, M., Rossow, I. (2012): Does a reduction in the overall amount of gambling imply a reduction at all levels of gambling? Addiction Research & Theory 2012, 20 (2): 145-152.
Hansen F. (2012) Familieorientert rusmiddelbehandling: Hvordan inkludere familien inn i behandlingen. Hvordan kartlegge og vurdere barnas situasjon og hjelpebehov. Skien. Borgestadklinikken.
Humerfelt, Kristin: Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv - honnørord med lavt presisjonsnivå. S: 15- 31. I: Willumsen, Elisabeth (red.) Brukernes medvirkning! Kvalitet og
legitimitet i velferdstjenestene. Oslo, Universitetsforlaget 2005.
Lie G.T., Granby I. (2011) Menneske bak rusen. Om Sellbukollektivets historie, ungdommenes utviklingsprosess og betydningen av anerkjennelse. Bergen. Fagbokforlaget.
Lyngen, J. M., (2010) «Fred, frihet og egen nøkkel»: en studie av hverdagslivet til personer med rus- og psykiske problemer i en rehabilitert bygård. Trondheim. NTNU, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap. Masteroppgave. Gratis elektronisk utgave.
Lossius, K. (red) (2011) Håndbok i rusbehandling. Oslo, Gyldendal akademisk. Kap 10, 12 og 15
Myhra, A. (2012) Fra bruker til samarbeidspartner: realisering av brukermedvirkning. Bergen. Fagbokforlaget.
Ottesen, T., (2012) Min vei tilbake: erfaringer med det offentlige rehabiliteringstilbudet. Gratis nettressurs, www.erfaringskompetanse.no (14. min, 14 sek)
Revheim, K. Arntzen E. (2012) Sentrale variabler i forståelsen av spilleavhengighet. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse 39 (2012) nr. 1.
Rossow, I. (2012) Rus og kvinnelige stereotypier. Tidsksrift for norsk psykologforening 2012, 49 (5): 523-524.
Sandberg, S., C. Viland og W. Pedersen (2007) Joint, Joine, dele, være sammen. Hasjmarkedets konsekvenser for bruk, risiko og avhengighet. Sosiologisk tidsskrift: VOL 15, 317-336
Sandberg, S., Pedersen, W. (2006) Gatekapital. Oslo, Universitetsforlaget.
Skjellet, T. (2009) Veien fra alkoholavhengighet til rusfrihet - hva hjelper?: Sett fra brukerens perspektiv. Høgskolen i Hedmark/Høgskolen i Vestfold, masteroppgave. Gratis elektronisk utgave. Bilgrei, O.R., Bretteville-Jensen A. L., (2013) Syntetiske cannabinoider. Marked og en virtuell ruskultur SIRUS-rapport 2/2013.
Sandberg, S., Pedersen, W. (2006) Gatekapital. Oslo, Universitetsforlaget.
Skjellet, T. (2009) Veien fra alkoholavhengighet til rusfrihet - hva hjelper?: Sett fra brukerens perspektiv. Høgskolen i Hedmark/Høgskolen i Vestfold, masteroppgave. Gratis elektronisk utgave.
Øia, T. (2013) Ungdom, rus og marginalisering. Oslo, Cappelen Damm A/S. Kap 1-4, 9-10