HSOMB10109 Hvordan forstå incest og seksuelle overgrep (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Stine Eileen Løkkeberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskapsmål
- kan redegjøre for ulike forståelsesmodeller og tilnærmingsmåter til seksuelle overgrep mot barn
- kan analysere og vurdere kritisk relevante problemstillinger knyttet til seksuelle overgrep mot barn ut fra ulike faglige ståsteder, etiske og juridiske perspektiver
- kan vurdere mistanke om seksuelle overgrep mot barn
- kan analysere seksuelle overgrep mot barn ut i fra ulike perspektiver (som for eksempel et kjønnsperspektiv, kulturperspektiv, barnevernsperspektiv, behandlingsperspektiv, maktperspektiv og et barneperspektiv).
Ferdighetsmål
- kan gjennomføre en kritisk analyse av hvordan sosiale emosjoner som skyld og skam påvirker de berørte parter
- kan utvikle egen handlingskompetanse basert på teori
Generell kompetanse
- kan integrere den overgrepsutsattes egen forståelse av virkeligheten i utviklingen av behandling/hjelpetilbud
- er i stand til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse i arbeid med barn og unge utsatt for seksuelle overgrep
- kan vurdere betydningen av å vise anerkjennelse og respekt i møte med personer involvert i seksuelle overgrepssaker
Innhold
Dette emnet belyser ulike måter å forstå og nærme seg incest og seksuelle overgrep på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner og tilnærmingsmåter, og ulike måter å nærme seg dette problemfeltet på. Siktemålet med emnet er å gi studentene en innføring i ulike kunnskapssyn knyttet til fagfeltet seksuelle overgrep mot barn og stimulere til kritisk tenkning og refleksjon.
Det finnes et stort utvalg av fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres med fire samlinger á to dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten er 20 timer pr. uke.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse i undervisning.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen.
Varighet: 5 dager.
Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.
Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 18.01.2018.
Aasland, Margrethe Weide, (2014): Si det til noen; en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Oslo. Cappelen Damm Akademisk. Hele boken, 160 sider.
Aasland, Margrete Wiede, 2015. Barna og seksualiteten. Oslo: Cappelen Forlag. Hele boken, 120 sider.
Hagen, M. B., Barbosa da Silva, A. & Thelle, M. I. (red), 2016. Traumebevisst omsorg i psykisk helsearbeid: Fra et tilknytningsteoretisk perspektiv. Universitetsforlaget. Hele boken, 218 sider.
Kirkengen, Anna Luise og Brandtzæg Næss, Ane, 2015. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken.
Langfeldt, Thore, 2013. Seksualitetens gleder og sorger: identitet og uttrykksformer. Oslo: Fagbokforlaget. Hele boken, 159 sider.
Raundalen, Magne. og Schultz, Jon-Håkon, 2016. Seksuelle overgrep og vold. Forebyggende undervisning i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken,
Schibbye, Anne-Lise Løvlie, 2012. Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken, 422 sider.
Søftestad, Siri og Andersen, Inger Lise, 2014. Seksuelle overgrep mot barn Traumebevisst tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken.
Artikler:
Kjær, Aud-Keila B. og Svein Mossige, 2008. Når barneverntjenesten må forholde seg til straffeloven, i Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 3. Side 37-57. 20 sider.
Mossige, Svein, 2008. Hva er god praksis i barneverntjenestens håndtering av seksuelle overgrepssaker? I Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 5. side 92-122. 30 sider.
Pettersen, Kaare Torgny, 2016. Psykisk helsearbeid ved norske incestsentre. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid. 14 sider.
Steine, Iris M. et al.*, 2012. Forekomsten av seksuelle overgrep i et representativt befolkningsutvalg i Norge. Tidsskrift for Norsk Psykologforening
Rapporter:
Kruse, Emilie, 2011. Unge som begår seksuelle overgrep. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. 24 sider
Thoresen, S., & Hjemdal, O. K. (Red.) (2014). Vold og voldtekt i Norge. En nasjonal forekomststudie av vold i et livsløpsperspektiv. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. 147 sider.