HSVIP40216 Mangfold i yrkesfaglig praksis - Psykisk helsearbeid (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Videreutdanning i psykisk helsearbeid (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått HSVIP40116 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykisk helsearbeid (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Andre semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse
  • har inngående kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykiske problemer og lidelser
  • kan analysere og anvende ulike perspektiver på forholdet mellom individ, samfunn og kultur innen psykisk helsearbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan beherske strategier som fremmer god psykisk helse blant brukerne, i lokalsamfunn og i storsamfunnet
  • kan anvende og forholde seg kritisk til relevante klassifikasjonssystemer og diagnostikk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer innen psykisk helsearbeid
  • kan analysere og drøfte samfunnsskapte utfordringer som sosiale marginaliseringsprosesser, migrasjon, fattigdom og sosial ulikhet for psykisk helse

Innhold

Hovedtema:

  • Sammenhengen mellom psykisk og somatisk helse og sosiale forhold
  • Ulike risikofaktorer for utvikling av psykiske problemer
  • Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse
  • Betydningen av livssyklus, livsfaser og kultur for psykisk helsearbeid
  • Den samfunnsskapte helse og uhelse
  • Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over til sammen 12 dager organisert i samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.

Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter).

Arbeidsomfang

Det er beregnet ca. 20 timer studieinnsats per uke dette semester.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
  • Studentene må skrive en gruppebesvarelse som omfatter 1 500 ord (+/- 10 %) til fastsatt innleveringsfrist.

Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. 
Eksamensbesvarelsen har et omfang på 3 000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel A-F. Besvarelser som går ut over oppgitt lengde kan vurderes til «Ikke bestått».

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.

Emneansvarlig/-koordinator er ansvarlig for å gjennomføre evaluering i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2016

Andvig, E. (2016) Det å bli alminnelig og samarbeide om det hverdagslige. I B. Karlsson (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:151-166).

Andvig, E. & Gonzales, M. T. (2014) Boligen som hjem og hjelpearena i psykisk helsearbeid? I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 234-263).

Brottveit, Å. (2014) Nettverksmøter som integrert behandling. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 167-193).

Bøckmann, K. (2014) Pårørende. I: Borge, L.  & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 265-284).

Dahl, E. & Friestad, C. (2014) Sosial ulikhet og psykisk helse. I: Norvoll, R. (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s:149-165).

Ekeland, Tor-Johan (2014) Frå objekt til subjekt - og tilbake? ; om tilhøvet mellom kunnskap, praksis og styring. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 2014, Vol. 11, nr. 3, (s:211-220)

Elstad, T. & Norvoll, R. (2014) Sosial eksklusjon og inklusjon. I: Norvoll, R. (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s:117-148).

Gråwe, R. W. (2014) Forståelse og behandling av personer med samtidig ruslidelser og psykisk lidelser. I: Borge, L.  & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 197-216).

Ledang, K. Eldre med psykiske lidelser en glemt gruppe? I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 217-241).

Ness, O. (2016) De små ting- Om relasjonell etikk og samarbeid. I Karlsson, B. (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:58-73).

Martinsen, E.W. (2014) Kognitiv terapi og fysisk aktivitet I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid (s. 31-41). Bergen: Fagbokforlaget. (s: 123-142)

Seikkula, J. (2016) Psykisk helse i den kroppslig - relasjonelle virkelighet. I Karlsson B. (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:136-150).

Skårderud, F., Svein Haugsgjerd og Erik Stanicke (2010) Psykiatriboken. Sinn- kropp- samfunn. Del 2: Å behandle. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.  (s. 117-250).

Skårderud, F., Svein Haugsgjerd og Erik Stanicke (2010) Psykiatriboken. Sinn- kropp- samfunn. Del 3: Lidelsesformer. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.  (s.267- 487).

Sundet, T. (2016) Maktens manifestasjoner i psykisk helsevern: En personlig historie. I B. Karlsson(Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. (s:74-89).

Try, E. (2014) Psykososial oppfølging på kommunalt nivå ved akutte kriser. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.) Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s:143-166).

Øye, C. & Norvoll, R. (2014) Psykisk helsearbeid i et makt- og kontrollperspektiv.  I: R. Norvoll (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s: 73-97).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:07