HSVIP40216 Mangfold i yrkesfaglig praksis - Psykisk helsearbeid (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Videreutdanning i psykisk helsearbeid (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått HSVIP40116 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykisk helsearbeid (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
Andre semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse
- har inngående kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykiske problemer og lidelser
- kan analysere og anvende ulike perspektiver på forholdet mellom individ, samfunn og kultur innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan beherske strategier som fremmer god psykisk helse blant brukerne, i lokalsamfunn og i storsamfunnet
- kan anvende og forholde seg kritisk til relevante klassifikasjonssystemer og diagnostikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan kritisk vurdere historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer innen psykisk helsearbeid
- kan analysere og drøfte samfunnsskapte utfordringer som sosiale marginaliseringsprosesser, migrasjon, fattigdom og sosial ulikhet for psykisk helse
Innhold
Hovedtema:
- Sammenhengen mellom psykisk og somatisk helse og sosiale forhold
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykiske problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse
- Betydningen av livssyklus, livsfaser og kultur for psykisk helsearbeid
- Den samfunnsskapte helse og uhelse
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen går over til sammen 12 dager organisert i samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.
Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter).
Arbeidsomfang
Det er beregnet ca. 20 timer studieinnsats per uke dette semester.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Studentene må skrive en gruppebesvarelse som omfatter 1 500 ord (+/- 10 %) til fastsatt innleveringsfrist.
Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager.
Eksamensbesvarelsen har et omfang på 3 000 ord (+/- 10 %).
Karakterregel A-F. Besvarelser som går ut over oppgitt lengde kan vurderes til «Ikke bestått».
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Emneansvarlig/-koordinator er ansvarlig for å gjennomføre evaluering i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2016
Andvig, E. (2016) Det å bli alminnelig og samarbeide om det hverdagslige. I B. Karlsson (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:151-166).
Andvig, E. & Gonzales, M. T. (2014) Boligen som hjem og hjelpearena i psykisk helsearbeid? I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 234-263).
Brottveit, Å. (2014) Nettverksmøter som integrert behandling. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 167-193).
Bøckmann, K. (2014) Pårørende. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 265-284).
Dahl, E. & Friestad, C. (2014) Sosial ulikhet og psykisk helse. I: Norvoll, R. (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s:149-165).
Ekeland, Tor-Johan (2014) Frå objekt til subjekt - og tilbake? ; om tilhøvet mellom kunnskap, praksis og styring. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 2014, Vol. 11, nr. 3, (s:211-220)
Elstad, T. & Norvoll, R. (2014) Sosial eksklusjon og inklusjon. I: Norvoll, R. (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s:117-148).
Gråwe, R. W. (2014) Forståelse og behandling av personer med samtidig ruslidelser og psykisk lidelser. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 197-216).
Ledang, K. Eldre med psykiske lidelser en glemt gruppe? I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s: 217-241).
Ness, O. (2016) De små ting- Om relasjonell etikk og samarbeid. I Karlsson, B. (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:58-73).
Martinsen, E.W. (2014) Kognitiv terapi og fysisk aktivitet I: Borge, L. & A. Almvik (Red.), Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid (s. 31-41). Bergen: Fagbokforlaget. (s: 123-142)
Seikkula, J. (2016) Psykisk helse i den kroppslig - relasjonelle virkelighet. I Karlsson B. (Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS (s:136-150).
Skårderud, F., Svein Haugsgjerd og Erik Stanicke (2010) Psykiatriboken. Sinn- kropp- samfunn. Del 2: Å behandle. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. (s. 117-250).
Skårderud, F., Svein Haugsgjerd og Erik Stanicke (2010) Psykiatriboken. Sinn- kropp- samfunn. Del 3: Lidelsesformer. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. (s.267- 487).
Sundet, T. (2016) Maktens manifestasjoner i psykisk helsevern: En personlig historie. I B. Karlsson(Red.), Det går for sakte i arbeidet med psykisk helse og rus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. (s:74-89).
Try, E. (2014) Psykososial oppfølging på kommunalt nivå ved akutte kriser. I: Borge, L. & A. Almvik (Red.) Å sette farger på livet: helhetlig psykisk helsearbeid. Bergen: Fagbokforlaget. (s:143-166).
Øye, C. & Norvoll, R. (2014) Psykisk helsearbeid i et makt- og kontrollperspektiv. I: R. Norvoll (Red.) Samfunn og psykisk helse: samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk. (s: 73-97).