HSSPL40616 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Emneansvarlig:
Camilla Gjellebæk
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, alle klasser.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

-     Bestått alle emner i 1. og 2. studieår
-     Bestått praksisstudier 5. semester (høst)

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for sykepleierens ansvar for å informere, undervise og veilede
  • gjøre rede for prinsipper for informasjon, veiledning og undervisning
  • gjøre rede for rammebetingelser som styrer sykepleietjenesten på ulike nivåer
  • gjøre rede for prinsipper for ledelse i sykepleietjenesten
  • gjøre rede for sykepleierens organisatoriske kompetanse

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • medikamenthåndtering og medikamentregning
  • informere, undervise og veilede pasienter, pårørende, medarbeidere og studenter for å fremme læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
  • være en endringsdyktig leder av eget fag.
  • lede og administrere sykepleieutøvelsen overfor enkeltpasienter, grupper av pasienter og deres pårørende
  • samarbeide på alle nivåer i organisasjonen og delta i tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid for å utvikle organisatorisk kompetanse og helhetlig pasientforløp
  • begrunne egne handlinger og reflektere over egen faglig utvikling
  • utøve en kritisk - analytisk holdning til helsetjenesten
  • gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger
  • utføre hjerte-lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter
  • handle i samsvar med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • kunne basere yrkesutøvelsen på etisk bevissthet, yrkesetiske retningslinjer og kritisk refleksjon
  • ha innsikt i relevante og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

Innhold

(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)

1:

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Kunnskapsbasert sykepleiepraksis
-     Kritisk analytisk tilnærming til egen yrkesutøvelse og helsetjenester generelt
-     Fra novise til ekspert

Etikk 
-     Etiske utfordringer knyttet til ressursforvaltning
-     Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten
-     Ledelse og administrasjon
-     Alternative behandlings- og lindringsmodeller
-     Organisatorisk kompetanse

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi 
-     Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
-     Hjerte - lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 
-     Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Veiledning og undervisning av studenter, pasienter og medarbeidere
-     Didaktisk relasjonsmodell
-     Profesjonelle relasjoner -  emosjonelt arbeid

Sosiologi og sosialantropologi
-     Koordinering av helsetjenestene

 Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Helsepersonelloven: 

      -     Krav til organisering av virksomhet (kap.3)
      -     Ledelse av virksomheter og fordeling av myndighet
      -     Kvalitetsutvikling

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.

Praksis

10 uker (270 timer): Én uke PSH samt 9 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Nettbasert test i medikamentregning: 100 % riktig. Du får fem forsøk i løpet av perioden (se egen informasjon i undervisningsplan)
  • Godkjent HHLR-kurs (NRR). Tidspunkt bekjentgjøres ved semesterstart.
  • Deltakelse på veilederkurs (ca. 10 timer, timetallet fastsettes ved semesterstart). 
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til deleksamen 2. Se gjeldende forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener: Vurdert praksis og skriftlig hjemmeoppgave i gruppe.

Deleksamen1: Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe med to (2) eller tre (3) studenter. Oppgaven skal inneholde maks 3000 ord. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A-F.

Både skriftlig hjemmeoppgave og praksisstudiet må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet.

Ved klage på karaktersetting på oppgaven må alle medlemmene i gruppen samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen. 

Ved "ikke bestått" resultat på deleksamen 2, kan gruppen levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur en gang.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.01.2017

1.
Kapittel i bok:

610.73069 Da
Damsgaard, H. L. (2010). Den profesjonelle sykepleier: profesjonalitetens mange ansikter. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag 
Kapittel 2, 4, 5 og 6 (94 sider)

610.73 Sy
Lillestø, B. (2010). Sykepleiens tre dimensjoner. I U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie (s. 393-416). Oslo: Akribe (23 sider)

610.73068 Or
Orvik, A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk 
Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (137 sider)

Artikkel i tidsskrift:
Bollig, G., Pedersen, R. og Førde, R. (2009). Etikk i sykehjem og hjemmetjenester.  Sykepleien Forskning4(3), 186-196 Hentet fra https://sykepleien.no/sites/sykepleien.no/files/documents/forsknings/280192.pdf

Tønnessen, S., Lillemoen, L., & Gjerberg, E. (2016). Refleksjonsgrupper i etikk: «Pusterom» eller læringsarena?. Etikk i Praksis - Nordic Journal Of Applied Ethics, 10(1), 75-90. doi:http://dx.doi.org/10.5324/eip.v10i1.1844
(15 sider)

Vågan, A., Erichsen, T, og Larsen, K. (2014). En mixed methods studie: Sykepleierstudenters syn og kunnskap og læring. Sykepleien Forskning 2(9), 170-181 doi:10.4220/sykepleienf.2014.0087(12 sider)

Nettsted:
Senter for kunnskapsbasert praksis, Høgskolen i Bergen (HiB) og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2012). Kunnskapsbasert praksis. Hentet fra http://kunnskapsbasertpraksis.no/

(Samtlige sider under hver av fanene på førstesiden)

2.

Kapittel i bok:
174.2 Ve
Kristoffersen, N. J og Tjøstolvsen, I. (2013). Betydningen av samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten og utfordringer knyttet til denne. I E. Skærbæk & L. Lillemoen (Red.). Verdi og verdighet. Etikk i praksis (s. 89-117). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
(28 sider)

NRK. (27. august, 2012). Folkeopplysningen (episode 1). Hentet fra https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE61006110/sesong-1/episode-1

NRK. (24. september, 2012). Folkeopplysningen (episode 5). Hentet fra https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE61006310/sesong-1/episode-5

610.73068 Or
Orvik, A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse Oslo: Cappelen Damm akademisk
Kapittel 11 og 12 (60 sider)

Artikkel i tidsskrift:
Kalvenes, M., Storlid, H., Hjelle, K. M. og Tuven, K. (2016). Tverrfagleg praksis gjev auka innsikt. Sykepleien (3), 62-65 doi: 10.4220/Sykepleiens.2016.56707
(4 sider)

Nilsen, S. R., Gjellebæk, C., Brynhildsen, S., Tjøstolvsen, I. og Johansen, S. G. (2015). Studenter trenger å lære organisering. Sykepleien (11), 60-63 doi: 10.4220/Sykepleiens.2015.55668
(4 sider)

3.

615.5 No
Norheim, A. J. (2009). Komplementær og alternativ medisin: en innføring for helsepersonell. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 12 og 13.
(32. s.)

Norsk Resuscitasjonsråd. (2014). HHLR - Norsk grunnkurs i HLR for helsepersonell. Stavanger: Lærdal Medical
(60 sider)

4.

Kapittel i bok:
610.730699 Sy
Brataas, H.V. (Red.). (2011). Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal akademisk
Kapittel 2, 3, 11, 13, 14, 16 og 17 (110 sider)

610.73068 Or
Orvik, A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk
Kapittel 6 og 10 (49 sider)

371.4 Tv
Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 17-132 (106 sider)

Willumsen, E. og Ødegård, A. (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid - et samfunnsoppdrag. 2.utg. Oslo: Universitetsforlaget
Kapittel 2, 3, 4 og 5 (67 sider)

Artikkel i tidsskrift:
Dale, B., Sævareid, H. I., Kirkevold, M. & Söderhamn, O. (2011). Older home-living patients' perceptions of received home nursing and family care. Nordisk Sygeplejeforskning, 1(3), 219-234 doi:10.1111/j.1471-6712.2009.00744.x
(15 sider)

Flo, J., Jensen, L. H. og Fagerström, L. (2013). Evaluering av nettstøttet videreutdanning i sår for sykepleiere. Vård i Norden, 33(2), 16-21 Hentet fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/142441/VitenskapeligFlo2013.pdf?sequence=1
(6 sider)

Grøndahl, V. A., Karlsson, I., Hall-Lord, M-L., Appelgren, J. & Wilde-Larsson, B. (2011). Quality of care from patients' perspective – impact of the combination of person-related and external objective care conditions. Journal of Clinical Nursing, 20(17-18), 2540-2551 doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03810.x
(12 sider)

Romøren, T.I. (2011). Samhandlingsreformen: et kritisk blikk på en helsereform. Nordisk Sygeplejeforskning, 1(1), 82-88 Hentet fra http://www.idunn.no/file/pdf/48385136/art04.pdf
(6 sider)

Tjøstolvsen, I. (2016). Trygt hjem fra sykehus. Sykepleien (4), 54-57 doi:10.4220/Sykepleiens.2016.57143
(4 sider)

Tønnessen, S., Kassah, B. L. l. og Tingvill, W.-A. (2016). Hjemmesykepleien i samhandling med spesialisthelsetjenesten. Forskning (11), 16-24 doi:10.4220/Sykepleienf.2016.56496
(9 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:44