HSSPL40316D Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Emneansvarlig:
Anne-Grethe Gregersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
I tillegg må klasser som gjennomfører dette emnet i 4. semester ha bestått praksisstudier i alle foregående emner.

Undervisningssemester

- 3. semester (høst) klasse B
- 4. semester (tidlig vår) klasse D
- 4. semester (sein vår) klasse A
- 5. semester (sein høst) klasse C

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter i kirurgisk enhet
  • gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie til aktuelle kirurgiske pasienter
  • gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
  • gjøre rede for medikamentell behandling
  • gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
  • beskrive innholdet i aktuelt lovverk

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
  • beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til pasienter i kirurgisk enhet
    - preoperativ forberedelse av pasient
    - kliniske observasjoner i den postoperative fasen
  • anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
  • beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse hensiktsmessig til den enkelte pasient, pårørende og ved samarbeid med medarbeider
  • identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter basert på kliniske observasjoner
  • dokumentere forsvarlig
  • handle i samsvar med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
  • kunne reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
  • kunne planlegge og organisere eget arbeid
  • se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
  • se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
  • erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten

 

Innhold

(nummereringen refererer til hovedemner i rammeplanen)

1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-
Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-
Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger

Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer

2.
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være akutt og kritisk syk
- Å være pasient i kirurgisk avdeling
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem

Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Sjokktilstander knyttet til kirurgisk pasient (hypovolemisk og anafylaktisk)
- Endringer i blodstatus

Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster

Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer

Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering av utskillelse av avfallsstoffer

Menneskets balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning for kirurgiskn pasient

Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde

Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Rutiner ved stress, kriser og traumer

Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt

3.
Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
 Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser

Generell patologi/sykdomslære/patologi 
- Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis

 Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer

4.
Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
 Psykologi og pedagogikk
- Betydningen av informasjon og veiledning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk 
- Gjeldende juridiske regler ved praksisstedet

 

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.

I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.

Praksis

Praksis: 240 timer på praksisstedet og i tillegg PSH-dager ved høgskolen (HiØ).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Eksamen

Emnet har to deleksamener: Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis

Deleksamen 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (1 time) gjennomføres digitalt. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.

Deleksamen 2: Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Ved ikke bestått vurdering av praksisstudiene blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert. Både individuell skriftlig eksamen og praksisstudiene må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.12.2016

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider

1.

174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund. https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf (Lesedato:  30.11.16)

2.

610.73 Kl
Almås, H. Stubberud, D G & Grønseth, R. (Red.), (2010). Klinisk sykepleie 1. (4.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap. 8 Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s.248–271
Kap. 9 Perioperativ og postoperativ sykepleie, s.273–291 og s. 307–338
Kap. 10 Sykepleie ved dagkirurgisk behandling, s. 339–353
Kap. 11 Sykepleie ved smerter, Akutte smerter,  s. 368-387 (106 s)

610.73 Kl
Almås, H. Stubberud, D G & Grønseth, R. (Red.), (2010). Klinisk sykepleie 2. (4.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap. 19 Sykepleie ved gynekologiske sykdommer
Kap. 23 Sykepleie ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet
Kap. 31 Sykepleie ved brannskader (83 s)

Artikkel i tidsskrift Dietrichson, S. (2011). Bedre hygiene halverte sykehusinfeksjoner. Sykepleien Forskning, 6(4), s. 384-385. (2 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N. J. Nortvedt, F.  & Skaug, E-A (Red.), (2011). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 3, 23: s. 143-196 (ca. 53 s.)

https://www.varnett.no/portal/ :

Innleggelse av perifert venekateter (PVK)
Fjerning av perifert venekateter (PVK)

Stell av SVK
- Suging i nesesvelg og munnsvelg
- Nedleggelse av nasogastrisk sonde
- Fjerning av nasogastrisk sonde

*Prosedyrene ved praksisstedet

3.

616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4

616.07 Wy
Wyller V.B. (2014). Syk 1. Oslo: Cappelen Damm
Kap.3.1 Klinisk vurdering s. 135–145 (11 s)

Wyller V.B. (2014). Syk 2. Oslo: Cappelen Damm
Kap. 13.6 Mekaniske traumer i nervesystemet, s. 698–707 (19s)
Kap. 16. Sykdommer I bevegelsesapparatet , s. 775–794 og 806-854 (67s)
Kap. 17. Hudsykdommer, Hudskader s. 893–897 (4s)
Kap. 20. Sykdommer  i kvinnens kjønnsorganer s. 971–1005 (34 s)
Kap. 24. Det syke mennesket – et helhetsperspektiv (32s)

4.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:06