HSSPL30216 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Vigdis Abrahamsen Grøndahl
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått
-     samtlige emner i 1. og 2. studieår
-     emne med praksisstudier i 5. og 6. semester
-     praksisstudier i emne HSSPL40616 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon 

Undervisningssemester

 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
  • drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • mestre vitenskapelig tenkning på et avgrenset område relevant for sykepleieutøvelsen (Bacheloroppgaven)
  • mestre selvstendig og systematisk tenkning, og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • ha internalisert en adferd som styrker pasientenes og samfunnets tillit og respekten for sykepleietjenesten
  • ha internalisert respekt for andre yrkesgrupper i et tverrprofesjonelt samarbeid

Innhold

(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk 
-     Sykepleie - fag og funksjon

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Fagutvikling og forskning i sykepleie

Vitenskapsteori og forskningsmetode 
-     Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap

Etikk 
-     Anvendelse av forskningsetiske prinsipp

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
-    
Tema relatert til bacheloroppgaven

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Sosiologi og sosialantropologi
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Tema relatert til bacheloroppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, min. 2000 ord, innlevert til fastsatt tid. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde: - tema og problemstilling for bacheloroppgaven - begrunnelse for relevansen av problemstillingen innenfor sykepleiefaget - metodiske overveielser for oppgaven - presentasjon av aktuell forskning - arbeidsplan for skriveperioden

Innlevert prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.

  • Obligatorisk deltakelse i gruppeveiledning og presentasjon av prosjektbeskrivelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

To døgn før obligatorisk veiledning i gruppe og presentasjon av prosjektbeskrivelse skal prosjektbeskrivelse gjøres tilgjengelig for gruppens medlemmer i grupperom i Fronter.

  • 1 (en) veiledning (individuelt eller i gruppe på to).

Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet/ få eksamensresultatet registrert. Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.01.2010.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett år.

Eksamen

Bacheloroppgave (maks 9000 ord)
Skriftlig hjemmeoppgave, individuelt eller gruppe på to studenter.

Bacheloroppgaven vurderes etter gradert skala A - F. Ved klage på karaktersetting på oppgaven må de som leverer i gruppe på to, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen. 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.01.2017

1.
025.0661 Ki
Kilvik, A. & Lamøy, I. (2007). Litteratursøking i medisin og helsefag: En håndbok. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Kap. 1. Innleding s. 11
Kap. 2 Søkeprosesen s. 13-14
Kap. 3. Søkemotorer og emneportaler s. 15-16
Kap. 4. Tidsskrifter og tidsskriftsartikler s. 17-19
Kap. 7. Søkestrategi s. 33-40
Kap. 9 Vurdering av artikler s. 43
(19 s.)

2.
610.73 Be
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert. Oslo: Tano. http://www.nb.no/nbsok/nb/982843cea2af888a7ac2367c951a5203.nbdigital?lang=no#0 Kap. 2 (27 s.)

Gregersen, A-G, Helgesen, A. K. (2015). "Du fungerer mer som et menneske." Norske revmatikeres erfaringer med helse og dagligliv i Spania. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 11 (2): 128-140.

Grøndahl, V. A., Aagaard, H. (2016). Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing.

Helgesen, A. K., Athlin, E., Larsson M. (2015). Relatives' participation in everyday care in spcial care units for persons with dementia. Nursing Ethics. 22 (4): 404-416.

610.73 He
Henderson, V. (1993). ICN: Sykepleiens grunnprinsipper. Oslo: Norsk Sykepleierforbund. http://www.nb.no/nbsok/nb/035810fe4dd91725888bd0baefa780dd.nbdigital?lang=no#0
side 29-78
(49 s.)

Johansen, H. Helgesen, A. K. (2015). Hvordan erfarer ansatte på sykehjem innføring av tiltaksplanen Liverpool Care Pathway og tjenstetilbudet til alvorlig syke og døende pasienter? Geriatrisk sykepleie 3.

Kirchhoff, J. W., Andersen, K. L. (2015). Uformell omsorg til pasienter i hjemmesykepleien. Sykepleien Forskning. 4: 362-370.

Kirchhoff, J. W., Grøndahl, V. A., Andersen, K. L. (2015). Betydningen av sosiale nettverk og kvalitet på pleien for opplevelse av ensomhet blant brukere av hjemmesykepleie. Nordisk Sygeplejeforskning. 5 (3): 266-282.

Mathisen, J. (2015). Norske sykepleiere i første verdenskrig. Sykepleien Forskning, 10 (2): 176-183. DOI:10.4220/Sykepleienf.2015.54455.

Ringstad, Ø. (2014). Interpersonal relationships and patioent autonomy in clinical rehabilitation teams. Clinical Ethis, 9: 63-70. DOI:10.1177/1477750914524070.

Ringstad, Ø. (2014). Understanding through experience. Information, experioence and understanding in clinical rehabilitation. Disability and rehabilitation, 36 (12): 978-986. DOI:10.3109/09638288.2013.829523.

Strøm, A., Andersen, K. L., Korneliussen, K., Fagermoen, M. S. (2015). Being 'on the alert' and 'a forced volunteer': a qualitative study of the invisible care provided by the next of kin of patients with chronic heart failure. Jorunal of Multidisciplinary Healthcare. 8: 271-277.

Thallinger, M., et al. (2015). Randomises comparison of two neonatal resuscitation bags in manikin ventilation. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. F0-F5. DOI:10.1136/archdischild-2015-308754.

Tjøstolvsen, I. (2016). Trygt hjem fra sykehus. Sykepleien 104 (4): 60-62.

610.730699 Tr
Travelbee, J. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget. s. 71 - 217
(146 s.)

4.
617.03 Ri
Ringstad, Ø. (2014). Patient autonomy in clinical rehabilitation:A qualitative interview study. (Doktorgradsavhandling) Oslo: Universitetet i Oslo.

Selvvalgt litteratur: 650 sider selvvalgt litteratur, som tidligere ikke har vært på pensumlistene, til arbeidet med bacheloroppgaven

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:05