HSSPL10316 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse I (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Siri Brynhildsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Godkjent arbeidskrav
- emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng) 
- emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. semester (vår) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for ulike kommunikasjonsstrategier
  • gjøre rede for hvordan du selv påvirker og blir påvirket i kommunikasjon med andre
  • gjøre rede for generelle og spesielle sykdomsprosesser
  • beskrive aktuelle prøver, undersøkelser og behandlinger 
  • identifisere sykepleierens funksjon, ansvar og oppgaver 
  • gjøre rede for sentrale psykologiske begreper og prosesser

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • anvende kommunikasjonsteori i målrettet kommunikasjon
  • erkjenne betydningen av egen rolle i profesjonell kommunikasjon
  • utføre medikamentregning feilfritt
  • utføre sykepleieprosedyrer forsvarlig
  • ivareta aseptikk

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • formidle sentralt fagstoff

Innhold

(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)

1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
Dokumentasjon av sykepleie

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten 
Sykepleie til mennesker med
       -     hjertesykdom 
       -     åresykdom
       -     hjerneslag
       -     diabetes mellitus
       -     sykdom i lunge og luftveier
       -     smerter
       -     angst
       -     depresjon
       -     demens
       -     tvangslidelser
       -     delir

Sykepleieferdigheter og prosedyrer

Legemiddelhåndtering 
Medikamentregning

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi

-     Sykdomsprosesser, undersøkelser og behandling av sykdom
-     Hjertesykdommer
-     Åresykdommer
-     Hjerneslag
-     Diabetes mellitus
-     Sykdommer i lunger og luftveier
-     Kroniske hudsår
-     Angst
-     Depresjon
-     Demens
-     Tvangslidelser
-     Delir
-     Generell farmakologi
-     Legemiddelformer og administrasjonsmåter
-     Spesiell farmakologi

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene

-     Infeksjoner i lunger og luftveier 
-     Infeksjonsforebygging i samfunnet
-     Nosokomiale infeksjoner
-     Smitteregimer

4:
Psykologi og pedagogikk
- Prinsipper for undervisning og veiledning

- Kommunikasjonsteori og praktiske kommunikasjonsferdigheter

- Kognitive prosesser

- Sosialpsykologi

- Motivasjon og livsstilsendring

- Interkulturell kommunikasjon

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Pasient- og brukerrettighetsloven:
      -     alminnelige bestemmelser (kap. 1)
      -     rett til helse- og omsorgstjenester og transport (kap. 2)
      -     rett til medvirkning og informasjon (kap. 3)
      -     samtykke til helsehjelp (kap. 4)
      -     rett til journalinnsyn (kap. 5)

-     Helsepersonelloven: 
       -     dokumentasjonsplikt (kap. 8)

-     Forskrift om pasientjournal

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker PSH (Praksisstudier i Høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.
  • Skriftlig hjemmeoppgave i grupper (minimum to (2) og maksimum fire (4) personer i hver gruppe, innen kommunikasjon/pedagogikk/psykologi. Oppgaven skal inneholde maks 1500 ord og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
  • Individuell prøve i praktiske sykepleieferdigheter. Prøven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Gjennomføringen forutsetter samarbeid i gruppe. Det arrangeres tre gjennomføringer.
  • Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Arbeidskravene «Prøve i medikamentregning» og «Praktisk prøve» er gyldige i ett år etter at de er godkjent. Øvrig godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.

Se forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold. 

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen
Individuell 4 timers skriftlig skoleeksamen under tilsyn.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 21.12.2016

1.

VAR  Healthcare, by Healthcare Workers 

https://www.varnett.no/portal/

Dokumentasjon i EPJ - Introduksjon
Dokumentasjon Prosess og struktur

2.
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth, R. (Red.)., (2016). Klinisk sykepleie bind 1. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN  978-82-0548-339-2
Kap.3, 4, 7, 8, Kap. 11, 13, 17.
(210 s.)

610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth, R. (Red.). (2016). Klinisk sykepleie bind 2. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-054-8340-8
Kap. 17, 25 (23 s.)

Forskrift om legemidler (legemiddelforskriften) av 18.12.2009

616.890231 Hu
Hummelvoll, J. K. et al. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42031-1
Kap. 5, 6, 7, 8 (103 s.)

Artikkel tidsskrift Irgens, A. (2000). Eksponeringsbehandling for angstlidelser i en psykiatrisk avdeling. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 120 (18), s. 18-21. (3 s.)

618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb og Ranhoff, A.H. (2014). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten, (2.utg.)  Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-46449-0
Kap. 29, 31

Artikkel i tidsskrift Løvlien, M., B. Schei & T. Hole ( 2007). Prehospital delay, contributing aspects and responses to symptoms among Norwegian women and men with first time acute myocardial infarction. European Journal of Cardiovascular Nursing, 6 (4), s. 308-313. doi: 10.1016/j.ejcnurse.2007.03.002 (5 s.)

VAR  Healthcare, by Healthcare Workers.

https://www.varnett.no/portal/

Kateterisering: Innsetting av permanent kateter (KAD), kvinne.
Innsetting av kateter (KAD),  mann.
Fjerning av kateter (KAD, kvinne.
Fjerning av kateter (KAD), mann.

Sårskift.
Opptrekk av legemiddel fra hetteglass med injeksjonsvæske.

Intramuskulære injeksjoner
Subcutane injeksjoner

Infusjoner med legemiddeltilsetning
Infusjoner uten legemiddeltilsetning

Kapittel i bok:
610.73 Sy
Rustøen, T. og Rustøen, T. (2010). Smerter. I: T. Rustøen, A. Stubbhaug, A. & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2: Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe forlag
Kap. 7. s 137-181. (44 s.).

616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. og Stanicke, E. (2010). Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag
Kap 1: Hva er psykisk lidelse (8 s.)

3.
Artikkel i tidsskrift
Gustafson, Y. et al. (2002). Delirium hos gamla människor kan förebyggas och behandlas. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 122(8), 810-814. http://tidsskriftet.no/article/513576 (Lesedato: 21.12.2016) (5 s.)

615.1.Le
Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.) (2013) Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 19 (s. 252-258), 26, 27 (163 s.)

615.1 Ol
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202441616
Kap. 1-3 s. 19-164. (144 s.)

616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-8279501244

616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stanicke, E. (2010), Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag.
Kap. 18 s. 290-302,
Kap. 20 s. 334-340,
Kap. 27 s. 447-471, 481-486 (29 s.)

616.9041 Mi
Steen, M. & Degrè, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 9788205464469
Kap. 17. (12 s)

616.07 Wy
Wyller,V. B. (2014): Syk 1: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (kap.1-11). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-44499-0SYK, bind 1
Kapittel 2: Sykdomsprosesser
Innledning
2.1 Arvelige sykdommer
2.2 Hypoksi
2.3 Metabolske forstyrrelser
2.7 Autoimmune sykdommer
2.8 Svulster
2.9 Betennelse
2.10 Smerter
Kapittel 3: Undersøkelser
3.2 Medisinske biokjemiske undersøkelser
3.4 Bildeundersøkelser
3.5 Patologisk-anatomiske undersøkelser
3.6 Funksjonstester og endoskopiske undersøkelser
Kapittel 6: Åresykdommer
Kapittel 7: Hjertesykdommer
Innledning
7.1 Iskemiske hjertesykdommer
7.2 Arytmier
7.8 Hjertesvikt
Kapittel 8: Sykdommer i lungene og luftveiene

616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014): Syk 2: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (kap. 12-24). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-45008-3SYK, bind 2
Kapittel 12: Endokrine sykdommer
12.5 Diabetes mellitus
Kapittel 13: Sykdommer i nervesystemet
13.1 Funksjonsforstyrrelser ved sykdommer i nervesystemet
13.2.4 Demens
13.2.5 Delirium
13.3 Blodstrømsforstyrrelser i nervesystemet
(Hjerneslag, akutt subaraknoidalblødning, vaskulær demens)
Kapittel 17: Hudsykdommer
17.6 Kroniske hudsår
(Venøse sår, arterielle sår, trykksår)
Kapittel 23: Gamle og sykdom
23.7 Delirium
23.8 Demens og lignende tilstander

4.
610.730699 An
Andersen, K. L. (2000). Pasientinformasjon: en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring. Oslo: Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45. (12 s.)

610.730699 Sy
Brataas, H.V. (Red.) (2011). Sykepleiepedagogisk praksis: Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 1, 2, 3 og 13 (60s.)

303.482 Da
Dahl, Ø. (2013). Møter mellom mennesker: Innføring i interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 82-00-45368-5.
Kap. 1-4 6 og 12 (s. 17-99 og 237-296) (112s.)

610.730699 Ei
Eide, T. &  Eide, H. (2007). Kommunikasjon i relasjoner.(2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-32689-7
Kap. 1-2,  7-12 og 14 -16 ( s 12-62, 198-326 og 358-414) (233 s.)

Artikkel i tidsskrift
Granum, V & Halse, K. (2010). Pasientundervisning krever kunnskap. Tidsskriftet sykepleien, 15, 62-64. https://sykepleien.no/sites/sykepleien.no/files/documents/forsknings/577244.pdf (Lesedato: 21.12.2016) (3 s.)

150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (2.utg). Oslo: Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-7634-944-3
Kap. 2, 3, 4, 5, 9, 11 og 12 (164 s.)

Artikkel i tidsskrift
Ivarsson, B & Nilsson, G. (2009). The subject of pedagogy from theory to practice – The view of newly registered nurses. Nurse Education Today 29, 510-515.  doi:10.1016/j.nedt.2008.11.009 (6 s.)

Artikkel i tidsskrift
Kirchhoff, J. (2004). Dokumentasjon og perifere venekanyler. Sykepleien, 92, (15), s. 56-58. (2 s.)

344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 97882-5480124
Kap. 9: s. 126-136, 11, 12, 18 (53 s.)

http://www.lovdata.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:05