HSSOS10313 Sosialt arbeid som fag i teori og praksis (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive og reflektere over psykologiske emner og teorier som har betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
- Beskrive sentrale kognitive og sosialpsykologiske perspektiver på bruker/hjelper-nivå.
- Redegjøre for hvordan emosjonspsykologi kan forklare selvoppfattelse og ulike sosiale relasjoner på samfunns- og bruker/hjelper-nivå.
- Redegjøre for samfunnsfaglige begreper og forskning.
- Redegjøre for ulike forklaringer på samfunnsproblemer.
- Redegjøre for grunnleggende begreper og prosesser relatert til arbeid med innvandrere og minoriteter.
- Redegjøre for grunnleggende begreper knyttet til faglig skjønn og profesjonell kompetanse.
- Redegjøre for profesjonell kompetanse, konflikt og konflikthåndtering.
- Redegjøre for ulike teoretiske perspektiver og modeller i sosialt arbeid.
- Gjennomføre en nettverkskartlegging.
- Føre samtale ut fra grunnleggende kommunikasjonsferdigheter.
- Gjennomføre et gruppearbeid med fokus på samhandling/tverrfaglig samarbeid på ulike arenaer.
- Formidle fagstoff muntlig og skriftlig etter gjeldende retningslinjer.
Innhold
- Sentral kunnskap og teorier som er av betydning for sosialfaglig arbeid, som utvikling, sosiale relasjoners betydning og atferd.
- Kritisk tenkning og refleksjon av psykologiske temaer.
- Temaer fra emosjonspsykologien.
- Samfunnsfaglige begreper. Statistikk og vitenskapelige artikler, biblioteksøk.
- Ulike samfunnsproblem relatert til sosialt arbeid herunder kriminalitet, rus, psykiske lidelser, fattigdom, ulikhet, funksjonshinder.
- Begreper knyttet til innvandringsstatus, kulturelle forskjeller, identitet, kjønn og roller
- Skjønn og faglig skjønn. Profesjonalitet.
- Profesjonalitet, konflikt og konflikthåndtering.
- Ulike perspektiver og forståelsesmåter i utøvelsen av metodisk sosialt arbeid.
- Nettverkskartlegging.
- Ferdighetstrening i grunnleggende kommunikasjon mellom hjelper og bruker. Brukerinvolvering.
- Sosialt arbeid på ulike arenaer. Samhandling.
- Basisgruppearbeid, muntlige fremlegg, skriftlige oppgaver og skrivekurs.
Undervisnings- og læringsformer
Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag og barnevern.
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning. Det er fem timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Veiledningstimene brukes slik:
1. time: erfaringene med gruppearbeid og gruppeprosess fra høstsemesteret.
2. og 3. time: studentene legger på rundgang fram resyméer knyttet til de psykologiske emnene og casebesrkivelser. Samtale om dette i basisgruppa.
4. time: veiledning i forhold til sosiologioppgaven.
5. time: studentene avtaler med veileder hva timen skal benyttes til.
Studentene må påregne basisgruppearbeid også utenom de veilede timene, for eksempel knyttet til prosjektarbeidet i emnet. Bibliotekundervisning inngår også.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Oppgaven er tilknyttet sosiologiske emner. Oppgaven innleveres i Fronter. Den vurderes av basisgruppeveileder som gir en kort tilbakemelding. Ved ikke godkjent gis en anledning til omarbeidelse og ny innlevering.
- Presentasjon i seminar av arbeidsmodell i sosialt arbeid på bakgrunn av ulike teoretiske perspektiver. Vurderes i etterkant av seminaret. Ikke godkjent presentasjon medfører ett nytt forsøk i et annet seminar.
- Deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse i ordinær undervisning (forelesninger, seminarer, basisgruppearbeid) og 90% deltakelse i ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter. Ikke rapportert tilstedværelse anses som fravær.
- Fem (5) timer obligatorisk veiledning i basisgruppe
- Gruppearbeidsrapport. Presenteres i seminar. Vurderes av seminarleder. Ikke-godkjent medfører én mulighet for omarbeidelse. Innleveres Fronter.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som emnet.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen med varighet ca 30 minutter.
Eksamen tar utgangspunkt i et utlevert case. Det benyttes karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 15.12.2016.
300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 7, 8, 9, 10, 11, 12. Til sammen 120 sider.
361.322 De
DeJong, P. og I. K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-33932-5. (56 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap 1: Fra problemløsning til løsingsskaping (s 11-23)
Kap 2: Løsningsskaping: de grunnleggende ferdighetene (s 24-31)
Kap 3: Kunsten å ikke vite (s 32-66)
361.3 So
Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B.Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo – Universitetsforlaget (173 s)
Kap 9: Sosialfaglig kompetanse
Kap 10: Tverrprofesjonelt samarbeid i sosialt arbeid
Kap 11: Skjønnsutøvelse i velferdsorganisasjoner
Kap 12: Erfaringsbasert kunnskap og refleksiv praksis
Kap 13: Evidensbasert sosialt arbeid
Kap 14: Risikohåndtering i sosialt arbeid
Kap 15: Sosiale forskjeller, avvik og samfunn
Kap 16: velferd og migrasjon- sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn
Kap 17: barnevernets utfordringer i møte med media
Kap 18: velferdsteknologi i sosialt arbeid- muligheter og utfordringer
Kap 19: internasjonalt sosialt arbeid i globaliserings tid
Kap 20: utfordringer for sosialt arbeid i dag.
Engebrigtsen Ada. I: tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere? Myter og realiteter om utenlandske tiggere i Oslo, NOVA- Rapport NR 2-12
http://www.hioa.no/asset/5541/1/5541_1.pdf
303.482 Er
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41223-1.
Kap 8: Kultur og kommunikasjon
Kap 10: Familiens mange roller
Kap 11: Kjønn, roller og autoritet
302.5 Gu
Gundersen, Knut og Moynahan, luke (2006): nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 8205302413
Kap 1: Generelt om nettverksarbeid
Kap 2: Individfokusert nettverksarbeid
Kap 3: Nettverkskartlegging
Kap 4: Nettverkets struktur
Kap 7: Ulike deler av nettverket
Hanssen, H. (red.) (2010): Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap. 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid. (s. 21-45)
361.3 Hu
Hutchinson, G. S. & S. Oltedal (2003). Modeller i sosialt arbeid, 237 s. (2. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-00379-6. (210 sider)
658.31 Sk
Skau, G. M. (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker, (178 s). (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk ISBN978-82-02-35014-7. Hele boka
Sosiologi for sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag
301.01 Åk
Aakvaag, Gunnar C (2008). Moderne sosiologisk teori Oslo: Abstrakt ISBN:9788279352198 (365s)
Askvik, T (2015). Hva velger de som bryter mønsteret? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 4 s.450-483 (32s)@
Kingdon, G. G., & Knight, J. (2006). Subjective well-being poverty vs. Income poverty and capabilities poverty?. Journal Of Development Studies, 42(7), 1199-1224. doi:10.1080/00220380600884167 (24s.)@
Rogstad, Jon (2002). Diskriminering og ulikhet-forklaring og metode. Sosiologisk tidsskrift nr. 1, s. 4-26 (22s) @ http://www.idunn.no/st/2002/01/diskriminering_og_ulikhet_-_forklaring_og_metode
Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 4, s. 496-522 (26s) @ http://www.idunn.no/tfs/2010/04/art01
Strandh, M., Nilsson, K., Nordlund, M., & Hammarström, A. (2015). Do open youth unemployment and youth programs leave the same mental health scars? - Evidence from a Swedish 27-year cohort study. BMC Public Health, 151-8. doi:10.1186/s12889-015-2496-5 (8s) @
Øvrelid, Bjarne (2011). På sporet av det tapte fellesskap. Nytt Norsk Tidsskrift nr 4 2011@ http://www.idunn.no/nnt/2011/04/art04
Psykologi for sosialt arbeid, barnevern og arbeids- og velferdsfag
150 Es
Banyard, P. et al., ed. (2010). Essential Psychology: a concise introduction. UK: Sage Publications ISBN 978-1847875389 (Kapittel 4-18, 393 sider)
Bennett, P. (2011). Abnormal and Clinical Psychology. Berkshire, GBR: McGraw-Hill Education ISBN 978-0-33523915-3 (Kapittel 1, 26 sider) finnes som e-bok
616.89022 Br
Broberg, A., Almquist, K. & Tjus, T. (2006). Klinisk barnepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0305-5 (Kapittel 1, 9 sider)
152.4 Ha
Fischer, A. H., & A. S. R. Manstead (2008). Social functions of emotion, I: M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett, ed. I: Handbook of emotions (3rd ed.). New York: Guilford Press ISBN 978-15-9385-650-2 finnes også som e-bok
Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work. Vol. 14, nr. 2, s. 287-291 DOI: 10.1080/13691457.2011.578347 (5 sider)
Gausel, N., & C. W. Leach (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol. 41, nr. 4, s. 468-478. DOI: 10.1002/ejsp.803 (11 sider)
155.4 Op
Hundeide, K. (2006). Diskurser, redskaper og kontrakter i barns utvikling: et kulturpsykologisk perspektiv. I Gulbrandsen, L.M. (red.) Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. (Kapittel 10, 19 sider)
150.72 La
Langdridge, D. & G. Hagger-Johnson (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology. 2nd ed. England: Prentice Hall. ISBN 978-0131982031 (Kapittel 1, 36 sider)
155.9042 La
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion. A new synthesis. New York: Springer Publishing Company. ISBN 978-0-8261-1250-7 (Kapittel 4, 14 sider) fines også som e-bok
Major, B., & L. O'Brien (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology. Vol. 56, s. 393-421 DOI: 10.1146/annurev.psych.56.091103.070137
616.8914 Ro
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Company. ISBN 0-395-08134-3 Kapittel 2 (8 sider)
155 In
Slater, A. & J. G. Bremner, ed. (2011). An Introduction to Developmental Psychology. 2nd ed. Chichester : BPS Blackwell. ISBN 9781405186520 Kapittel 2 (29 sider)