HSVOL10111 Hvordan forstå vold i nære relasjoner (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Vold i nære relasjoner.

Undervisningssemester

Første semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten:

  • kan definere ulike former for vold
  • har inngående kjennskap til hjelpeapparatet for personer som har vært utsatt for vold
  • har innsikt i de kompliserte forholdene som ofte ligger bak vold i nære relasjoner

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan analysere saker om vold i nære relasjoner sammen med andre fagpersoner
  • kan treffe beslutninger om hjelpetiltak
  • kan gjennomføre samtale med mennesker som er berørt av vold i nære relasjoner
  • kan forholde seg til sosiale emosjoner som skyld og skam

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om relasjonsarbeid
  • kan vise en dyp forståelse av anerkjennelsens betydning for personer som har opplevd vold i nære relasjoner

Innhold

I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å definere vold på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner, og vise hvordan disse da gir ulike resultater i forhold til utbredelse og omfang. Kriminalloven og kriminalstatistikk vedrørende vold vil bli gjennomgått. Det finnes et stort utvalg i fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Praksis

Det er ikke praksis i dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse på undervisning.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen - 5 dager.
Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir evaluert etter hver samling for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2017

346.017 Br
Breivik, F.L., & Mevik, K. (2012). Barnefordeling i domstolen: når barnets beste blir barnets verste. Oslo: Universitetsforlaget (177 sider)

362.8292 Ba
Eriksson, Cater, Dahlkild-Öhman og Näsman (red.) (2010). Barns stemmer om vold – å tolke og forstå. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boken: 204 sider.

362.8292 Jo
Johansen, Ann-Kristin (2009). Familieterapeuters møte med voldsproblematikken i parforhold. Mastergradsoppgave i familieterapi og systemisk praksis. Diakonhjemmet Høgskole. Hele avhandlingen: 67 sider

341.48572 Ba
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborger – til barnets beste? Oslo: Universitetsforlaget. Kap-1-6: 106 sider.

362.82 Mu
Mullender, Audrey (2002). Children's Perspectives on Domestic Violence. London: Sage. Hele boken: 232 sider.

Gausel, N., & Leach, C. (2011). Concern for self-image and social image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, 41(4), 468-478. doi: 10.1002/ejsp.803

Schibbye, Anne-Lise Løvlie, 2012. Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 422 sider.

Øverlien, C., Hauge, M.I., Shultz J.H. Barn, vold og traumer. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalgte kapitler

Steinsvåg og Heltne (red.)(2011). Barn som lever med vold i familien – Grunnlag for beskyttelse og hjelp. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 239 sider

Artikler:

Brown J and James K. (2014) Therapeutic Responses to Domestic Violence in Australia: A History of Controversies. Australian & New Zealand Journal of Family Therapy 35: 169-184.

Callaghan J, Alexander J and Fellin L. (2016) Children's embodied experience of living with domestic violence: 'I'd go into my panic, and shake, really bad'. Subjectivity: International Journal of Critical Psychology 9: 399-419 (20 sider)

Johansen, A.K., Svendsen, B. & Sundet, R. (2016). Children who experience domestic violence – dilemmas in social work practice. European Journal of Social Work, …-…1-13.doi: 10.1080/13691457.2016.1255590

Pettersen, Kaare Torgny (2013). Working with dignity: A study of the work done within Norwegian incest centres. Social Work & Social Science Review, 16: 101-112. 17 sider.

Stanley, N., Miller, P., & Richardson Foster, H. (2012). Engaging with children's and parents' perspectives on domestic violence. Child & Family Social Work, 17(2), 192-201. doi: 10.1111/j.1365-2206.2012.00832.x (11 sider)

Øverlien, C. (2010). Children Exposed to Domestic Violence: Conclusions from the Literature and Challenges Ahead. Journal of Social Work, 10(1), 80-97. doi: 10.1177/1468017309350663 (18 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:28