HSVOL10111 Hvordan forstå vold i nære relasjoner (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Vold i nære relasjoner.
Undervisningssemester
Første semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
- kan definere ulike former for vold
- har inngående kjennskap til hjelpeapparatet for personer som har vært utsatt for vold
- har innsikt i de kompliserte forholdene som ofte ligger bak vold i nære relasjoner
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere saker om vold i nære relasjoner sammen med andre fagpersoner
- kan treffe beslutninger om hjelpetiltak
- kan gjennomføre samtale med mennesker som er berørt av vold i nære relasjoner
- kan forholde seg til sosiale emosjoner som skyld og skam
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om relasjonsarbeid
- kan vise en dyp forståelse av anerkjennelsens betydning for personer som har opplevd vold i nære relasjoner
Innhold
I dette emnet vil det bli gjennomgått ulike måter å definere vold på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner, og vise hvordan disse da gir ulike resultater i forhold til utbredelse og omfang. Kriminalloven og kriminalstatistikk vedrørende vold vil bli gjennomgått. Det finnes et stort utvalg i fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres med fire samlinger á to til tre dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Praksis
Det er ikke praksis i dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % deltakelse på undervisning.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen - 5 dager.
Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %).
Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir evaluert etter hver samling for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2017
346.017 Br
Breivik, F.L., & Mevik, K. (2012). Barnefordeling i domstolen: når barnets beste blir barnets verste. Oslo: Universitetsforlaget (177 sider)
362.8292 Ba
Eriksson, Cater, Dahlkild-Öhman og Näsman (red.) (2010). Barns stemmer om vold – å tolke og forstå. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boken: 204 sider.
362.8292 Jo
Johansen, Ann-Kristin (2009). Familieterapeuters møte med voldsproblematikken i parforhold. Mastergradsoppgave i familieterapi og systemisk praksis. Diakonhjemmet Høgskole. Hele avhandlingen: 67 sider
341.48572 Ba
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborger – til barnets beste? Oslo: Universitetsforlaget. Kap-1-6: 106 sider.
362.82 Mu
Mullender, Audrey (2002). Children's Perspectives on Domestic Violence. London: Sage. Hele boken: 232 sider.
Gausel, N., & Leach, C. (2011). Concern for self-image and social image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, 41(4), 468-478. doi: 10.1002/ejsp.803
Schibbye, Anne-Lise Løvlie, 2012. Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 422 sider.
Øverlien, C., Hauge, M.I., Shultz J.H. Barn, vold og traumer. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalgte kapitler
Steinsvåg og Heltne (red.)(2011). Barn som lever med vold i familien – Grunnlag for beskyttelse og hjelp. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken: 239 sider
Artikler:
Brown J and James K. (2014) Therapeutic Responses to Domestic Violence in Australia: A History of Controversies. Australian & New Zealand Journal of Family Therapy 35: 169-184.
Callaghan J, Alexander J and Fellin L. (2016) Children's embodied experience of living with domestic violence: 'I'd go into my panic, and shake, really bad'. Subjectivity: International Journal of Critical Psychology 9: 399-419 (20 sider)
Johansen, A.K., Svendsen, B. & Sundet, R. (2016). Children who experience domestic violence – dilemmas in social work practice. European Journal of Social Work, …-…1-13.doi: 10.1080/13691457.2016.1255590
Pettersen, Kaare Torgny (2013). Working with dignity: A study of the work done within Norwegian incest centres. Social Work & Social Science Review, 16: 101-112. 17 sider.
Stanley, N., Miller, P., & Richardson Foster, H. (2012). Engaging with children's and parents' perspectives on domestic violence. Child & Family Social Work, 17(2), 192-201. doi: 10.1111/j.1365-2206.2012.00832.x (11 sider)
Øverlien, C. (2010). Children Exposed to Domestic Violence: Conclusions from the Literature and Challenges Ahead. Journal of Social Work, 10(1), 80-97. doi: 10.1177/1468017309350663 (18 sider)