HSTFS41213 Ledelse og organisering av lokalt folkehelsearbeid i et tverrfaglig perspektiv (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng).
Emnet kan etter søknad erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved HiØ eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. Emnet kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner på studiet. Ta kontakt med studieleder for mer informasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Ved avsluttet emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om ulike tilnærminger til helsefremmende arbeid
- ha inngående kunnskap om lovgrunnlag og intensjonene i folkehelselovgivningen
- drøfte ulike samfunnsmessige perspektiver på helsefremmende arbeid
- gjøre rede for ulike strategier for iverksetting av lokalt folkehelsearbeid i tverrfaglig perspektiv
Ferdigheter
Ved avsluttet emne skal studenten kunne:
- analysere rammer for lokalt helsefremmende arbeid samt metoder og verktøy som anvendes
- delta i iverksetting og samordning av lokalt helsefremmende arbeid
- ved hjelp av litteratursøk i internasjonale databaser, innhente og systematisere relevante studier innenfor området
Generell kompetanse
ved avsluttet emne skal studenten kunne:
- kritisk reflektere over strategier, mål og virkemidler knyttet til samordning av lokalt helsefremmende arbeid
- kommunisere betydningen av å utjevne sosial ulikhet for folkehelsen
Innhold
- Ulike tverrfaglige tilnærminger til folkehelsearbeid som ivaretar tverrfaglig samarbeid
- Ulikhet i helse
- Salutogenetisk perspektiv på folkehelse
- Lov- og plankrav
- Noen sentrale policy-dokumenter, «Helse i all politikk»
- Grunnlag for et systematisk folkehelsearbeid
- Implementering av folkehelsepolitikk
- Presentasjon og analyse av konkrete eksempler på utvalgte områder
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført i løpet av ett semester. Emnet gjennomføres i form av samlinger på til sammen 12 undervisningsdager.
Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og i grupper.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 300 timers arbeidsinnsats fra studenten, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuelt: Skrive en tekst om epowerment og hva det betyr for lokalt helsefremmende arbeid. 800 ord (+/- 10 %)
- Individuelt: Blogginnlegg over gitt tema på max 6000 tegn (inkludert mellomrom)
- Arrangere og delta på fagkonferanse om temaet helsefremmende arbeid
Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen
Varighet 14 dager. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %. Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A-F.
Evaluering av emnet
Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2017
Major, E. F., Odd Steffen Dalgard, Kristin Schjelerup Mathisen, Erik Nord, Solveig Ose, Marit Rognerud, Leif Edvard Aarø (2011) Rapport 2011:1 Bedre føre var… Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Oslo: Folkehelseinstituttet. Ca 100 sider
Mæland, J. G. (2016) Forebyggende helsearbeid: Folkehelsearbeid i teori og praksis. Bergen. Fagbokforlaget. (220 sider)
Askheim, O.P (2012) Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? Oslo: Gyldendal akademisk. (192 sider)
Fosse, E. (2012) Interprofessionell og intersektoriell samverkan i hälsofrämjande arbete. I R. Axelsson og Axelsson (red) Folkhälsa i samverkan mellan professioner, organisationer och samhällssektorer (s123 – 142)
Grace, S., Ev Innes, Beverly Joffe, Leah East, Rosanne Coutts & Susan Nancarrow (2017) Identifying common values among seven health professions: An interprofessional analysis. Journal of Interprofessional Care, 31:3, 325-334) (9 sider)
Brøgger, B. (2017) Sosialt entreprenørskap i Norge. Oslo: Cappelen Damm
Tangaard, P. (2016) Prosesslederboka. Lær å lede gode prosesser og møter. Kommuneforlaget. (372 sider)
Helgesen, M. og Hege Hofstad (2012) Regionalt og lokalt folkehelsearbeid. Ressurser, organisering og koordinering En baselineundersøkelse NIBR-rapport 2012:13
Lillefjell, M. Knudtsen, S. Wist, G. og Ihlebæk, C. (2013) Assessing public health management: Experiences from a Norwegian context. Scandinavian Journal of Public Health 41 (8), 771-777
Melding til Stortinget 19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen. Mestring og muligheter.
Prop. 90 L (2010 – 2011) Lov om folkehelsearbeid. Oslo: Helse- og omsorgsdepartememtet.
Prop. 91 L (2010- 2011) Lov om kommunale helse og omsorgstjenester. M.m.