HSSPL40410 Psykisk helsearbeid (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Petter Skjerve
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emner 1. studieår.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i sykepleie, heltid:
- 3. semester (høst) for klasse C og klasse D
- 4. semester (tidlig vår) for klasse A og klasse B
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for utviklingen av helsetilbudet til mennesker med psykiske lidelser og symptomer
- gjøre rede for sykepleierens rolle i psykisk helsearbeid
- gjøre rede for symptomer på, og behandling av psykiske lidelser
- gjøre rede for virkning og bivirkning av legemidler i behandlingen av psykiske lidelser
- gjøre rede for ulike forklaringsmodeller for utvikling av psykiske lidelser og symptomer
- gjøre rede for hvordan ulike psykiske symptomer og reaksjoner påvirker menneskets evne til å ivareta sine grunnleggende behov
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne:
- kunne tilrettelegge for at mennesker med psykiske symptomer og reaksjoner får ivaretatt sine grunnleggende behov
- være oppmerksom på egne reaksjoner i møte med mennesker med psykiske lidelser og symptomer
- kunne kommunisere målrettet
- kunne ta initiativ til og utføre forebyggende og helsefremmende sykepleie
- kunne administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- kunne anvende forskningsresultater
- kunne handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handlinger overfor pasient og pårørende
- kunne reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer
- Biologisk/medisinsk-, psykodynamisk-, og sosialpsykiatrisk/psykologisk (systemisk) forståelse av psykisk lidelse
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Ulike perspektiver på psykisk helse/psykisk lidelse
- Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk pasientjournal (EPJ)
- Veiledende behandlingsplaner
Etikk
- Etiske utfordringer i praksis
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Fra psykiatri til psykisk helsearbeid
Sykepleie ved:
- Personlighetsforstyrrelser
- Psykoser
- Stemningslidelser
- Rusproblemer
- Spiseforstyrrelser
- Voldsproblematikk
- Selvskading
- Suicidalitet
- Seksuelle overgrep
Ulike tilnærminger i psykisk helsearbeid:
- Relasjonsarbeid
- Egostyrkende tilnærming
- Miljøterapi
- Boveiledning
- Arbeidstrening
- Kognitiv tilnærming
- Bruk av tvang
3.
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Sykdom og behandling av pasienter i psykisk helsearbeid
- Personlighetsforstyrrelser
- Psykoser
- Stemningslidelser
- Legemiddelbehandling ved psykoser og stemningslidelser
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Hygiene
4:
Psykologi og pedagogikk
- Selvbildeproblematikk
- Undervisning og veiledning av pasient og pårørende
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Relasjonsarbeid
- Målrettet kommunikasjon
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Lov om gjennomføring og etablering av psykisk helsevern:
- Alminnelige bestemmelser (kap. 1)
- Frivillig psykisk helsevern. Psykisk helsevern for barn og unge (kap. 2)
- Tvungent psykisk helsevern (kap. 3)
- Gjennomføring av psykisk helsevern (kap. 4)
- Individuelle planer
- Gjeldende juridiske regler ved praksissted
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker veiledet praksis innen psykisk helsearbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Individuell hjemmeoppgave. Maks 3000 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis muntlig tilbakemelding på besvarelsen etter anmodning fra studenten. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert, se forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Ved "ikke bestått" emne, må alle arbeidskrav tas på nytt.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.17
Selvvalgt pensum, relatert til pasient-/brukergruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
362.2 Ps
Almvik, A. & Borge, A. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 2 (21 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J. K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205420311
Kap 1, 2, 4 (90 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn – kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap 1, 2, 3, 4, 5, 7 (76 s.)
2.
362.2 Ps
Almvik, A. og Borge, A. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 1, 3, 4, 7, 8 (89 s.)
Artikkel i tidsskrift
Antonsen, E. B. (2010). Veien tilbake til arbeidslivet: Fleksibilitet versus byråkrati. Sykepleien Forskning, 5 (4), 278-284.
doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0147 (6 s.)
Artikkel i tidsskrift
Bloch Thorsen, G. R. (2006). Selvskading og selvmord ... ingen selvfølge. Suicidologi, 11 (1), 5-9 Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/suicidologi/article/view/2314/2178 (4 s.)
Artikkel i tidsskrift
Hansen, H. K., Thorsnes, T. og Skjerve, J. (2009). Kvinners erfaring med partnervold - en kvalitativ studie. Fokus, 37, (2), 136-147.
Hentet fra http://www.idunn.no/file/pdf/33616987/art06.pdf (11 s.)
362.29 Op
Helse- og omsorgsdepartementet (2010). Opptrappingsplanen for rusfeltet: Statusrapport 2009. Hentet fra
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/hod/dokumenter-fha/opptr.plan.pdf s.10-13;
kap. 3, s.84-104; kap. 4, s. 112-119 (42 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 9788205420311
Kap. 9, 10, 11, 12, 13, 18, 21 (160 s.)
362.2 Sa
Nordvoll, R. (Red.), (2013). Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205409132
Kap. 4, 5, 7, 8, 10 (138 s.)
Artikkel i tidsskrift
Rovik, A. M. (2011). Selvskading og miljøterapi - Selvskadende pasienters erfaringer med å være innlagt i psykiatriske avdelinger. Nordisk sykeplejeforskning, 1 (4), 299- 312.
Hentet fra http://www.idunn.no/ts/nsf/2011/04/art06 (12 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, F & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn – kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap. 8, 12, 21, 22 s. 371-396 (70 s.)
Artikkel i tidsskrift
Skårderud, F., Rosenvinge J. H. & Götestam, K. G. (2004). Spiseforstyrrelser—en oversikt. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 124 (15), 1938-1942.
Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1050522 (4s.)
Artikkel i tidsskrift
Vråle, G. B. og Mjøsund, N. H. (2005). Terapeutisk fotfølging. Sykepleien, 93 (5), 68-70
doi: 10.4220/sykepleiens.2005.0010 (3 s.)
362.76 Ås
Aasland, M. W. (2014). "-si det til noen-": en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Kristiansand: Høgskoleforlaget. ISBN 978-82-0242-103-8
Kap 1,4,5,7 (56 s.)
3.
615.1.Le
Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.). (2013). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap.16 (16 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: sinn – kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap. 14, 15, 17, 19, 20 (- ss. 334-340), 23, 24, 26 (104 s.)
4.
362.2 Ps
Almvik, A. & Borge, L. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 10 (10 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J. K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-42031-1
Kap. 5, 16 (40 s.)
Karlsen, R. (2007). Stein i magen – sykepleierstudenters møte med psykiatrisk praksis. Sykepleien Forskning 2007 2(4) 238-244
doi: 10.4220/sykepleienf.2007.0062
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205380714
Del VI. Kap. 6-7 (9 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.
Kap. 10 (13 s.)
Lov om gjennomføring og etablering av psykisk helsevern:
- Alminnelige bestemmelser (kap. 1)
- Frivillig psykisk helsevern. Psykisk helsevern for barn og unge (kap. 2)
- Tvungent psykisk helsevern (kap. 3)
- Gjennomføring av psykisk helsevern (kap. 4)
Individuelle planer.
Prosedyrene ved praksisstedet.
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. og Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn – kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap. 11 s. 168-176 (8 s.)
Torbjørnsen, A. B. E., Strømstad, J. V., Aasland, A. M.K. & Rørtveit, K.(2014). Relasjonens betydning i psykisk helsearbeid – en kvalitativ studie. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 11,(4) 328-338
Hentet fra
https://ezproxy.hiof.no:2445/tph/2014/04/relasjonens_betydning_i_psykisk_helsearbeid_-enkvalitativ