HSSPL40216A Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Anne-Grethe Gregersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emner avsluttet i 1. studieår.

I tillegg må klasser som gjennomfører emnet i 4. semester ha bestått alle praksisstudier i foregående emner.

For klasse A, stilles krav om godkjent nettbasert prøve i medikamentregning. For å oppnå godkjent resultat i Medikamentregning (1) kreves 100 % riktig besvarelse fra emne HSSPL 10316.

Undervisningssemester

- 3. semester (tidlig høst) for klasse A
- 4. semester (tidlig vår) for klasse C
- 4. semester (sein vår) for klasse B
- 5. semester (sein høst) for klasse D

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til medisinske pasienter
  • gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie
  • gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
  • gjøre rede for medikamentell behandling
  • gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
  • beskrive innholdet i aktuelt lovverk

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
  • utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til pasienter i medisinsk enhet
  • beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til medisinske pasienter
  • anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
  • beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient, pårørende og i samarbeid med medarbeider
  • identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter i medisinsk avdeling basert på kliniske observasjoner
  • dokumentere forsvarlig
  • utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
  • reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
  • kunne planlegge og organisere eget arbeid
  • se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
  • se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
  • erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten

 

Innhold

1. Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie 
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger

Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer

2. Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være pasient i medisinsk avdeling
- Kliniske observasjoner
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem

Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Sjokktilstander
- Endringer i blodstatus

Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster

Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer

Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering og utskillelse av avfallsstoffer

Menneskets behov for balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning ved innleggelse på medisinsk enhet

Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde

Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Kommunikasjon, informasjon og veiledningens betydning i forhold til samhandling og pasientens opplevelse av mestring
- Rutiner ved akutte situasjoner

Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt

3. Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi 
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser

Generell patologi/sykdomslære/patologi
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer

4. Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk 
- Kriser og krisehåndtering
- Undervisning og veiledning

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk 
- Spesialisthelsetjenesteloven:
  - Formål og virkeområde (kap.1)
  - Ansvarsfordeling og generelle oppgaver (kap. 2)
  - Særlige plikter og oppgaver (kap. 3)
- Gjeldende juridiske regler på praksisstedet

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt,  selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.

I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.

Praksis

9 uker: Én uke PSH. 8 uker (240 timer) praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (medisinsk enhet).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomført e-læringsprogram for dokumentasjon i sykepleie må være dokumentert før oppstart i praksisstudier (klasse A og C).
  • Obligatorisk studiedeltakelse, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
  • Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Maks 2500 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven i forhold til kriteriene for denne. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.

Arbeidskravene må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Ved "ikke bestått emne" må alle arbeidskrav tas på nytt.

Eksamen

Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 13.06.2017

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider

1.
174.2 Et
Brincmann B.S. (Red.). (2012). Etikk i sykepleien. (3. utg) Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 2.  Etisk dilemma
Kap. 5. De fire prinsippers etikk, velgjørenhet, ikke skade, autonomi, rettferdighet
Kap. 6. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere 
Kap. 9. Hva innebærer det å være profesjonell sykepleier
Kap. 10. Jus og etikk i sykepleien 

610.7302 Mo
Moen, A., Hellesø, R.  & Berge, A. (2008). Sykepleieres journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe.
Kap. 4: Hjelpemidler i journalføringsarbeidet, s. 77-95.

Norsk sykepleierforbund (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etisk regler 33 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund.
http://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
(Lesedato 31.5.2017)

2.
610.73 Kl
Stubberud, D-G., Grønseth, R. & Almås, H. (Red.). (2016): Klinisk sykepleie 1 (5.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap. 8. Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s. 299-305
Kap. 16. Ernæring ved sykdom, s. 17- 48.  

155.93 Fa
Falk, B. (2010). At Være der hvor du er. Opmærksomhed, grænser og i kontakt i den hjælpende samtale. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 9-58.

613.2 Na
Guttormsen, A. B. (2010). Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet.
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering/Publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering.PDF
(Lesedato: 31.5.2017.04.2014)
s.7-31 og s.40-43

610.73 Sy
Knutstad, U. (2010). Kvalme. I U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe.
Kap. 9. s. 194-213
(20 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & Skaug, E-A. (Red.). (2016) Grunnleggende sykepleie 3. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 25. Stress og mestring, s. 237-243, 247-266.

VAR  Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/

PVK – innleggelse
PVK – fjerning Stell av SVK

Suging av øvre luftveier

Nedleggelse av nasogastrisk sonde Fjerning av nasogastrisk sonde

613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring mer enn mat og drikke. (5.utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Kap. 15. Kosthold og ernæringsmessige behov ved ulike sykdomstilstander 
Kap. 17. Enteral og parenteral ernæring 
Kap. 18. Interaksjon mellom legemidler og næringsstoffer

3.
615.1.Le
Nordeng, H. E. & O. Spigset (Red.). (2013) Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk
Kap. 11

615.1 Ol
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Kap. 3.10 (s. 164 -170)

616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.

616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). Syk 1. Cappelen Damm. Kap. 5.  Blodsykdommer, s. 263-279
 

4.
150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi (2.utg). Høyskoleforlaget AS.
Kap. 8, s. 206 - 218

344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus – en innføring for helsepersonell. (8. utg. ed). Oslo: Gyldendal juridisk. 
Kap. 9, s. 137-159

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:58