HSSPL20116 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse II (Høst 2017–Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Stina Ekman
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, alle klasser.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Fra og med kull 2016, må følgende være bestått (studiemodellen er endret):
- Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)
- Sykepleie - helse, sykdom og lidelse (20 studiepoeng)
I tillegg må studentene ha bestått praksisstudier i emnet Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (15 studiepoeng).

For studenter i tidligere kull (t.o.m. kull 2015) må følgende emner være bestått:
- Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (10 studiepoeng)
- Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)
I tillegg må studentene ha bestått praksisstudier i emnet Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for svangerskaps- og barselomsorg
  • beskrive perspektiver for helsefremming og forebygging
  • gjøre rede for generelle og spesielle sykdomsprosesser 
  • gjøre rede for aktuelle prøver, undersøkelser og behandlinger 
  • gjøre rede for sykepleierens funksjon, ansvar og oppgaver
  • gjøre rede for sentrale psykologiske begreper
  • gjøre rede for barns rettigheter i helsetjenesten
  • gjøre rede for sykdom og helse ut fra et kulturelt og globalt perspektiv

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • mestre basal hjerte- og lungeredning (ved bruk av skills station)
  • utføre medikamentregning feilfritt

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • ha utviklet kultursensitivitet i møte med andre

Innhold

(Nummereringen refererer til rammeplanens hovedområder)

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Svangerskaps- og barselomsorg

  • Befruktningen og preembryonale og føtale perioden
  • Fysiologiske endringer hos mor under og etter svangerskap
  • Det nyfødte barnet

- Sykepleie til barn

  • Barn som pårørende
  • Identifisere og forebygge psykiske utfordringer hos barn

- Sykepleie til mennesker med:

  • kronisk sykdom 
  • kreft, inkludert sviktende infeksjonsforsvar
  • sykdommer i fordøyelsessystemet 
  • sykdommer i det endokrine system (andre enn diabetes mellitus)
  • revmatiske sykdommer 
  • hudsykdommer
  • nyresykdommer


- Medikamentregning

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi

-     Embryologi
-     Pediatri
-     Psykiske lidelser hos barn (Asberger syndrom, ADHD og autisme)
-     Sykdommer i svangerskapet
-     Epidemiologi
-     Kreft
-     Sykdommer i fordøyelsessystemet
-     Endokrine sykdommer (andre enn diabetes mellitus)
-     Revmatiske sykdommer
-     Hudsykdommer
-     Nyresykdommer
-     Hjerte og lungeredning

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Pasienter med sviktende infeksjonforsvar

4:
Psykologi og pedagogikk

-     Utviklingspsykologi

Sosiologi og sosialantropologi
-     Globalisering og helse
-     Kulturrelativisme
-     Etnosentrisme
-     Nøkkelbegreper i medisinsk antropologi
-     Kulturbegrepet

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Barns særlige rettigheter (kap. 6)
- Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: Bruk av ikt, formidlingsundervisning, seminar, ferdighetstrening, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan få eksamensresultatet registrert.

Godkjent prøve i medikamentregning er gyldig i ett og et halvt år etter godkjenning.

Eksamen

Deleksamen 1: Individuell skriftlig hjemmeoppgave innen temaene: - kulturell kompetanse, svangerskaps- og barselomsorg, forebyggende og helsefremmende arbeid. Oppgaven skal være på maks 1500 ord. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A-F. Det benyttes interne sensorer. Deleksamen 1 teller 20 % av karakteren for emnet.

Deleksamen 2: Individuell skriftlig skoleeksamen (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A-F. Det benyttes interne og eksterne sensorer. Deleksamen 2 teller 80 % av karakteren for emnet.

Begge deleksamenene må være vurdert til bestått for å bestå emnet. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen. Deleksamen inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er  vurdert til bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 11.06.2017

NRR (2014). HHLR. Norsk grunnkurs i HLR for helsepersonell. Lærdal Medical AS 2014. ISBN 978-828276-083-6

2.

Almås, H. (Red.) (2016). Klinisk sykepleie, B. 1 & B. 2 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-48339-2, 978-82-05-48340-8 Kap. 3: s.94-113, kap. 13: s.465-487, kap. 14 s. 493-515, kap. 18, kap. 19, kap. 22: s.207-228. kap. 27 s. 364-381, kap. 28: s. 397-430
(180 s.)

Artikkel i tidsskrift

Campinha-Bacote, J. (2002). The Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A model of care. Journal of Transcultural Nursing, 13(3), s. 181-184 doi: 10.1177/10459602013003003
(3 s.)

618.9200231 Gr

Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3. Kap 2 s. 13-23, kap 3 s. 25-32, kap 4 s. 33-40, kap 6 s. 51-76, kap 9 s.97- 107, kap 12 s. 181-192
(70 s.)

Artikkel i tidsskrift

Hanssen, I. (2013). Kommunikasjon på tvers av kulturer. Kreftsykepleie, (1), 10–15
(5 s.)

https://sykepleien.no/sites/sykepleien.no/files/electronic-issues/articles/13kr1_annen_kulturell_bakgrunn_1561.pdf

618.2 Ny

Holan, S. & Hagtvedt, H. (Red.) (2010). Det nye livet: Svangerskap, fødsel og barseltid. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0671-1 Kap.7: s. 83-92, 8: s. 98-104, 18: s. 189-198, 20: s. 208-214, 21: s. 223-228, 22: s. 235-238
(43 s.)

615.1 Ol

Olsen,L.A. (2014) Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202441616. Kap. 1-3 s. 19–164. (144 s.)

Reitan, A.M. & Schjølberg, T.Kr. (red.) (2017). Kreftsykepleie, Pasient, utfordring, handling (4. utg.). kap 14, s 251-263, kap 32; s 528-536 og kap 43 s 665-674. ISBN: 9788202493103.
(29 s.)

612 Wy

Wyller, V. B. (2014). Frisk: Cellebiologi, anatomi, fysiologi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02444976 Kap. 21(20 s.)

3.

Artikkel i tidsskrift:
Fakhoury M. Autistic spectrum disorders: A review of clinical features, theories and diagnosis. Int J Dev Neurosci. 2015 Jun;43:70-7

618.9200231 Gr

Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3. Kap. 16: s. 237-242, kap. 17: s. 252-256, kap. 19: s. 275-280, s. 283-285, kap. 20: s. 294-297, kap. 22: s. 315-318, kap. 26: s. 345-349 (26 s.)

613.04 Mæ

Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid. Oslo: Tano Aschehoug. ISBN 978-82-15-01608-5, h. Kap. 1, Kap. 3. 34-43, Kap. 4: s.45-57, Kap. 5; s.65 - 71, hele kap. 6, 8, 9, 10, 14 og 17.

615.1.Le

Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.), (2013). Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk. Kapittel 7, 9, 13, 14, 19:s. 258-266, 22, 23. (78 s.)

616.07 Wy

Wyller,V.B.(2014): Syk 1: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (kap. 1-11) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-44499-0
Kap. 2.8 Svulster
Kap. 9 Sykdommer i fordøyelseskanalen, spyttkjertlene, bukspyttkjertelen og galleveiene
Kap. 10 Leversykdommer
Kap. 11 Sykdommer i nyrene og urinveiene

616.07 Wy

Wyller, V. B. (2014): Syk 2: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (kap. 12-24). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-45008-3
Kap. 12.1 t.o.m. 12.4 Sykdommer i hormonproduserende organer (unntatt diabetes).
Kap 13.5 Svulster i nervesystemet
Kap 16.2.5 t.o.m. 16.2.10 Revmatologiske leddsykdommer
Kap. 17.1, 17.2, 17.3, 17.4, 17.5.1 og 17.7 Hudsykdom, unntatt kroniske hudsår og brannskader.
Kap. 18 Sykdommer knyttet til infeksjonsforsvaret
Kap. 19.1.2 Testikkelkreft og 19.2.1 Prostatakreft
Kap. 21.2.4, 21.2.5, 21.2.6, 21.2.7, 21.2.8, 21.2.15, 21.2.19 (Sykdommer i svangerskapet)
Kap. 21.3.1, 21.3.3, 21.3.5, 21.3.8 (Sykdommer og avvik knyttet til fødselen)
Kap. 21.4.1, 21.4.2, 21.4.3, 21.4.4 (Sykdommer og avvik i barselperioden)
(286 s.)

4.

150 He

Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (2.utg). Oslo: Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-7634-944-3 Kap. 3, 6 og 9.
(76 s.)

303.482 Ma

Magelssen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe ISBN 978-82-7950-109-1
Kap. 1, 3 og 4
(44 s.)

Helse- og omsorgsdepartementet (2001) Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon (Lovdata.no)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:57