HSSPL10216 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Heidi Kristine Grønlien
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

I emnet inngår nasjonal deleksamen i regi av Kunnskapsdepartementet og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Det tas forbehold om endringer i emnet som følge av instruksjoner om nasjonal deleksamen. Les mer om prosjektet nasjonal deleksamen: http://www.nokut.no/no/Universitet-og-hoyskoler/Kvalitetssikring-og--utvikling/Nasjonal-deleksamen/

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • beskrive anatomisk oppbygning i betydningen makroanatomisk organ og organsystem og mikroanatomiske celler og vev
  • beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • gjør rede for normalfysiologi i de ulike organer og organsystemer
  • gjør rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen 
  • beskrive cellens ulike biokjemiske prosesser og sette prosessene i sammneheng med kroppen som helhet  
  • beskrive førstehjelpers rolle ved akutt skade og sykdom
  • beskrive ulike mikroorganismer og deres betydning for sykdom

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser
  • legge i sideleie
  • gjennomføre bukstøt og ryggstøt
  • gjenkjenne hjertestans og kunne alarmere umiddelbart
  • starte Hjerte-Lunge-Redning (HLR) innen ett minutt etter erkjent hjertestans
  • bruke hjertestarter

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • erkjenne at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie 

Innhold

3: Medisinske og naturvitenskapelige emner (refererer til Rammeplanens hovedemne)

Anatomi, fysiologi og biokjemi:

  • Cellebiologi
    • oppbygning av cellen
    • energiomsetning
    • regulering av cellens indre miljø
    • genetikk
  • Histologi
  • Organsystemer
    • nervesystemet
    • sansene
    • bevegelsesapparatet
    • hormonsystemet
    • sirkulasjonssystemet
    • respirasjonssystemet
    • fordøyelsessystemet
    • nyrer og urinveier
    • huden
    • immunsystemet
    • reproduksjonssystemet
  • Reguleringsmekanismer
    • væskeballanse
    • metabolisme
    • syrebaseregulering
    • temperaturregulering
  • Førstehjelpskurs
    • å være førstehjelper
    • hjerte-lungeredning

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer:

  • Bakteriers og virus´ oppbygning og egenskaper
  • Sopp og parasitter
  • Eksponering, smitte, invasjon og celleskade
  • Mekanismer for mikrobiologisk celleskade
  • Mikrobiologisk prøvetaking
  • Antibiotika og resistens
  • De vanligste bakteriene og virus og deres betydning for sykdom

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, simulering, bruk av ikt, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Førstehjelpskurs

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Godkjent førstehjelpskurs er gyldig i et år.

Eksamen

Vurderingsordningen består av to deleksamener:

Deleksamen 1
Digital skoleeksamen i mikrobiologi.
Varighet: 1 time. 
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 1 har et omfang tilsvarende 3 studiepoeng.
Karakterregel: bestått/ikke bestått.

Deleksamen 2
Skriftlig nasjonal skoleeksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.
Varighet: 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2 har et omfang tilsvarende 12 studiepoeng (ihht rammeplanen). 
Karakterregel: A-F.

For å få sluttkarakter i emnet, må begge deleksamener være vurdert til bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 11.06.2017

3:

570.3 Gr
Grønlien, H. K. & Tandberg, C. (2012) Gyldendals ord og faguttrykk i biologi. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN 978-82-05-41776-2

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd og Norsk resuscitasjonsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger Åsmund S. Lærdal AS. ISBN: 978-82-8276-128-4
(35 s.)

612 Me 
Sand,O. Sjaastad,Ø.Haug, E. og Bjålie (2006) Menneskekroppen. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-34807

612 Wy
Wyller, V. B. (2014). FRISK: Cellebiologi, anatomi, fysiologi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02444976
Kap. 1-20 og 24.
(606 s.) 

616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). SYK 1: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-0244499-0
Kap. 2.6, 3.3 (33s).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:57