HSSPL10114 Sykepleie - fag og funksjon (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Eli-Anne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse, og hvilke komplikasjoner som kan oppstå når disse ikke kan dekkes
  • gjøre rede for aktuelle observasjoner og sykepleiehandlinger for å ivareta menneskets grunnleggende behov
  • gjøre rede for kliniske vurderingsprosesser, og beskrive hva som skal dokumenteres, hvordan dokumentere og hvorfor dokumentere i pasientjournalen
  • gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes
  • beskrive sykepleiens tradisjon og historie

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • ivareta grunnleggende sykepleieferdigheter forsvarlig mht teknikk, sikkerhet og hygiene
  • anvende kunnskaper i anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi i sykepleiefaglige vurderinger

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt for og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • kunne skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
  • vise forståelse for at kunnskap i grunnleggende sykepleievitenskapelige, samfunnsvitenskapelige, medisinske og naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie

Innhold

(Nummereringen referer til Rammeplanens hovedemner)

1: 
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv

  • Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
    - Sykepleie som fag og yrke
    - Grunnleggende behov, -ressurser, -mestring, -livskvalitet, -helse
    - Virginia Hendersons - og Joyce Travelbees sykepleietenkning
    - Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie
      - datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering
      - samhandling
      - dokumentasjon av sykepleie i pasientjournalen

2: Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:
  - kroppspleie
  - respirasjon
  - sirkulasjon
  - væske og ernæring
  - utskillelse av avfallsstoffer
  - aktivitet 
  - en jevn kroppstemperatur

 - hvile og søvn
  - seksualitet
 
Sykepleieferdigheter og prosedyrer

Livets sluttfase
 

3. Hygiene
Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, bruk av ikt, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker PSH (praksisstudier i høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prøve i praktiske sykepleieferdigheter. Studentene får i god tid før prøven oversikt over hvilke ferdigheter de kan prøves i og hvilke kriterier gjennomføringen vurderes etter. Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Studenten har tre forsøk.
  • To (2) skriftlige oppgaver for innlevering. Studenten kan bearbeide oppgaven to (2) ganger.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, inkludert en obligatorisk studiesamtale, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Arbeidskrav må være godkjent før vurderingsresultat fra eksamen blir frigitt.

Arbeidskravet «Prøve i praktiske sykepleieferdigheter» er gyldig i ett og et halvt år etter at det er godkjent.

 

Eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteratur:

Litteraturlisten er sist oppdatert 11.06.2017

1.

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Helse og sykdom – utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 32 – 58, fra Helse – en global utfordring til Sykdom og sykdomsforståelse. (26 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Sykepleiefagets utvikling – et historisk perspektiv. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 28 – 40 (Travelbee og Hendersons sykepleieperspektiv). (12 s.)

610.73 Gr Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 95 – 105, Altruistiske og humanistiske verdier som grunnlag for relasjonell omsorg – Etablering av relasjoner i sykepleie. (11 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J., Nortvedt, F., Skaug, E.-A. & Grimsbø, G. H. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. (13 s.)

610.7309 Ma
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 82-05-34951-7. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126, s. 160-175 (84 s.)

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. (39 s.)

Helsepersonelloven Kapittel 8. https://lovdata.no/

 

2.
610.73 Gr
Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus om «Nedlegging av sonde» og «Parenteral ernæring», s. 234-236). (45 s.)

610.73 Gr
Almås, H.  & Berntzen, H. (2016). Kroppstemperatur. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (24 s.)

610.73 Gr
Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)

610.73 Gr
Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s,)

610.73 Gr
Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus seksualanatomi og fysiologi) (26 s.)

610.73 Gr
Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (S. 243-274, s. 286-312.  57 s.)

610.73 Gr
Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (36 s.)

610.73 Gr
Mathisen, J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. (til «Når døden inntrer», s. 431. 24 s.)

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (33s.) 

610.73 Gr
Skaug, E.-A. & Berntzen, H. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring: mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2-6, 8, 9, 12 og 14. (123 s.)

VAR Healthcare https://www.varnett.no/portal/

Aktivitet/hvile
Forflytning i seng - manuell teknikk (2 s.)
Forflytning fra seng til stol - manuell teknikk (3 s.)
Forflytning fra stol til seng - manuell teknikk (1,5 s.)

Vurdering og planlegging av forflytningen (1 s.)
Samarbeid og kommunikasjon med pasienten (1 s.)
Pasientens perspektiv (0,5 s.)
Helsepersonells perspektiv (2 s.)
Manuell forflytning eller forflytning med personløfter/ståheis (1 s.)
Tekniske og manuelle forflytningshjelpemidler (1 s.)
Fra løft til forflytning (0,5 s.)

Leiring i seng: Sideleie. Gjennomføring (2 s.)
Leiring i seng: Flatt ryggleie. Gjennomføring (2 s.)
Leiring i seng: Høyt ryggleie - Fowlers leie. Gjennomføring (2 s.)

Tilrettelegging for nattesøvn i institusjon. Gjennomføring (1 s.)

Eliminasjon
Bruk av bekken (2 s.)
Bruk av spissbekken (1,5 s.)
Bruk av toalettstol (1,5 s.)
Bruk av urinflaske (2 s.)

Ernæring
Kartlegging av ernæringsstatus (2 s.)
Servering av mat. Gjennomføring (2 s.)
Spisehjelp til pasient. Gjennomføring (2,5 s.)

Hud og vev
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Munnstell ved broer og implantater (2 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)
Av- og påkledning av skjorte på pasienter som trenger hjelp (2 s.)
Barbering (2 s.)
Dusjing (2 s.)
Fot- og neglestell (2 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
Sengereing med pasient i seng - fra side til side. Gjennomføring (2 s.)
Sengeredning med pasient i seng – fra hode-ende og nedover. Gjennomføring (2 s.)

Respirasjon
Respirasjonstelling (1 s.)

Sirkulasjon
Auskultatorisk måling av blodtrykk på overarm. Gjennomføring (2 s.)
Ordinær pulstelling. Gjennomføring (1 s.)

Oral temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Aksillær temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Rektal temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Tympanisk temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)

Hygiene
Ren prosedyre (0,5 s.)
Aseptisk prosedyre (2 s.)
Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (0,5 s.)
Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
Bruk av rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)
Bruk av beskyttelsesfrakk og plastforkle (1 s.)
Bruk av arbeidstøy (0,5 s.)
Håndtering av urene tekstiler og smittetøy (1 s.)
Oppbevaring og håndtering av rene tekstiler (1 s.)
Håndtering av avfall (0,5 s.)
Kjemisk desinfeksjon av utstyr (1 s.)
Arbeid på desinfeksjonsrom (0,5 s.)
Desinfeksjon med fuktig varme (0,5 s.)

3. 
Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 (50 s.) (revidert utgave er meldt)

Å være student i høyere utdanning/Akademisk skriving

610.73072 Å
Nortvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. &. Nordheim, L. V., Reinar, L-M. (2012).  Jobb kunnskapsbasert! : en arbeidsbok Oslo: Akribe. Kap. 3: s. 41 – 65 (24 s.) (Om litteratursøk)

371.39 Pe
Pettersen, R. (2005). Problembasert læring for studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 2, s. 37 - 51
Kap. 3, s. 79 - 82 og 93-94 
Kap. 6, s. 142 - 146 
Kap. 7, s. 163 - 166
(28 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:57