HSSOS30211 Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester, andre halvdel.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne har studentene:

Kunnskaper i å:

  1. Drøfte hva som kjennetegner faget sosialt arbeid
  2. Oppdatere kunnskap om og forklare betydningen av sosial inkludering
  3. Forstå folkevandring og innvandringspolitikk i et globalt perspektiv
  4. Har kunnskap om samfunnsarbeid som metode i sosialt arbeid

Ferdigheter i å:

5. Anvende sosialt gruppearbeid som metode ved å lede og koordinere gruppe hvor deltakere har felles livssituasjon/problematikk
6. Anvende kunnskap om innovasjonsprosesser og sosialt entreprenørskap
7. Utføre prosjektarbeid
8. Reflektere over og beskrive egen utvikling av profesjonell kompetanse

Generell kompetanse i å:

9. Kjenne til menneskerettigheter og yrkesetikk med spesiell vekt på ytringsfrihet og varslingsansvar.
10. Formidle fagstoff muntlig og skriftlig

Innhold

  1. Sentrale områder, utfordringer, utvikling, dilemmaer. Internasjonal definisjon av sosialt arbeid
  2. Levekår, sosial inkludering
  3. Migrasjon, rasisme, asylsaker, flukt, lover og konvensjoner knyttet til diskriminering og menneskerettigheter
  4. Samfunnsarbeid som tilnærming i sosialt arbeid
  5. Kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode. Trene i grupper med medstudenter
  6. Sosial innovasjon og entreprenørskap som utgangspunkt for prosjektarbeidet
  7. Kunnskap om prosjektarbeid som metode. Hele studentkullet planlegger, organiserer, leder og presenterer prosjektet.
  8. Refleksjon i ferdighetsgrupper med medstudenter.
  9. Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Yrkesetisk grunnlagsdokument. Statement of Ethical Principles (IFSW)
  10. Muntlig individuelle presentasjoner i temaseminar og gruppevis ved prosjektpresentasjon til studenter i 1. studieår. Skriftlig gjennom arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, prosjekter, ferdighetstrening og selvstudier. En del av undervisningen er felles med bachelorstudenter i Arbeids- og velferdsfag.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell kronikk på 750 ord. Tilbakemelding og vurdering gis av emneansvarlig. Arbeidskravet kan omarbeides en gang.
  • Prosjektrapport i gruppe, maks 3500 ord. Kort tilbakemelding fra emneansvarlig. Ikke godkjent rapport kan omarbeides en gang.
  • Gjennomført ferdighetstrening knyttet til temaet egen utvikling av profesjonell kompetanse. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
  • Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer mm). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80% eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk. Tilstedeværelsen vurderes av basisveileder som rapporterer til emneansvarlig. 

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen
Gruppeoppgave som hjemmeeksamen over 3 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord. 3 studenter i hver eksamensgruppe. Høgskolen setter sammen gruppene til eksamen.

Karakterregel: A-F. Karakteren gis for hele gruppen.
Interne sensorer.

Ved klage på karaktersetting der det gis èn felles karakter, må alle de som er vurdert samlet, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 13.06.2017

303.482 Er
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41223-1.( 13 s)
Kap 16: Mennesket og myndighetene (s. 247-260)

Grimen, A.L., Henriksbø, K., Nordgreen, L. og Økland, M.A. (2017). Bergen bygger sosial kapital. Fontene, (3), 48-53. Hentet fra http://fontene.no/fagartikler/bergen-bygger-sosial-kapital-6.47.447536.e3df5fbb36

174.2 Gr
Grønningsæter, A. (2007): Rett eller galt – eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO). (22s)
Kap 10: Lojalitet (s 88-100)
Kap 11: Varslingsansvar (s 100-110)
URL: https://www.fo.no/getfile.php/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/rettellergalt.pdf

302.34 He
Heap, K. (2005). Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere. (5. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-32813-6. Hele boka (326 s)

361.3 Hu
Hutchinson, G. S. (2010). Samfunnsarbeid – mobilisering og deltakelse i sosialfaglig arbeid. (3. utg ). (168 s).  Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-0539885-6. Hele.

IFSW (2014) Global Definition of Social Work http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/

IFSW (2016). The Role of Social Work in Social Protection Systems: The Universal Right to Social Protection http://ifsw.org/policies/the-role-of-social-work-in-social-protection-systems-the-universal-right-to-social-protection/

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2017). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN E/AN: 9788205497443
Kap 8.Menneskerettighetenes utvikling og oppbygning
Kap 9: Utlendingsrett og integrering Ny utgave av boka– disse 2 kapitlene vil bli kopiert opp til studentene.

Scharning, H.S. og Aakre, J. (2016). Prosjekthåndboka 3.0. Verktøykasse for kreative team, 440 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-150-2755-5. (Hele boka)

361.65
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre, Oslo; Gyldendal Akademiske (165s)
Kap. 10: Familien og det sivile samfunn – sentrale velferdsarenaer s. 272 – 295
Kap. 11: Forebygging – vakker tanke eller fornuftig handling s. 299 - 322
Kap. 12: Internasjonale perspektiver på sosialpolitikk s. 283 – 302

363.5 Ul
Ulfrstad, L-M. (red.) (2011). Velferd og bolig, om boligsosialt (sam-)arbeid, 250 s. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 978-82-446-2036-9. (Hele boka)

Viggen, E.D. (2015).  Uredde stemmer eller illojale svikere. Fontene, (6), 6-11. Hentet fra URL:https://www.buyandread.com/next/reader.htm?pub=fontene

362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) (24 s.) Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162)
Kap 1 – 4 (s 8-32) URL: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/hvordan-kommer-vi-fra-visjoner-til-handling-og-bedre-skal-det-bli-/Sider/default.aspx (Lesedato: 11.06.2012)

362.10685 Hv
Hvordan holde orden i eget hus: internkontroll i Sosial- og helsetjenesten (2004)
(26 s). Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 82-8081-043-9 (IS-1183) Kap 1-4 (s 6-32)
URL: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/internkontroll-i-sosial--og-helsetjenesten/Sider/default.aspx (Lesedato: 11.06.2012)

Totalt antall sider: 1376.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:26