HSSOS20211 Praksis 1: Sosialt arbeid i praksis (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studieår.  

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper i å:

  1. Forklare praksisstedets plass i samfunnet og i forhold til faget sosialt arbeid
  2. Forklare hvordan politiske føringer har betydning for tjenestemottakernes situasjon
  3. Forstå praksisstedets plass i velferdsstaten ved å delta aktivt i samhandlingen med relevante instanser
  4. Ta initiativ til å diskutere og anvende minst tre kunnskapsområder som er av betydning for praksisstedets virksomhet

Ferdigheter i å:

5. Utføre under veiledning ulike faglige oppgaver relatert til praksisstedets virksomhet og tjenestemottakere.
6. Reflektere over sammenhengen mellom egen fagutøvelse og teoretisk kunnskap
7. Gjennomføre samtaler med tjenestemottakere

Generell kompetanse i å:

8. Presentere og diskutere forberedt fagstoff, ut fra en valgt problemstilling relevant for praksisstedets virksomhet.
9. Identifisere, reflektere og håndtere under veiledning, ulike etiske handlingsalternativer og dilemmaer knyttet til praksisstedet.
10. Skriftlig og systematisk formidling av fagstoff relatert til praksisstedets virksomhet

 

Innhold

  1. Praksisstedets samfunns- og institusjonsmandat og hva som er det sosialfaglige mandat på dette praksisstedet
  2. De tjenester/virkemidler/metoder/planverktøy/digitale verktøy praksisstedet anvender for å bistå sine ulike tjenestemottakere. Systematisk arbeid. Anvendelse av faglig skjønn.
  3. Be om tilbakemeldinger på egen fagutøvelse og drøfte denne ved hjelp av ulik teoretisk kunnskap
  4. Relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse gjennom observasjon, samtale under veiledning og selvstendige samtaler. Ivareta brukermedvirkning.
  5. Ovenfor en gruppe personer, for eksempel kolleger/tjenestemottakere/samarbeidspartnere eller andre
  6. Knyttet til fagutøvelsen, relasjonelle erfaringer og/eller til den personlige kompetansen.
  7. Ulike skriftlige arbeidsoppgaver, som saksdokumenter og annet. Skriftlig akademisk praksisoppgave.
  8. Ulike politiske føringers/dokumenters betydning for hvilke tjenester/virkemidler/metoder/planverktøy praksisstedet tilbyr tjenestemottakerne
  9. De instanser som praksisstedet samhandler med og deres tjenester og virkemidler som er av betydning for praksisstedets virksomhet
  10. Praksisstedets sentrale teorier, forsknings- og utviklingsarbeider.

Undervisnings- og læringsformer

Bachelor i sosialt arbeid har to praksisperioder. Dette er den første. Praksis vil foregå på ulike arenaer. Det forventes at studenten har praksis knyttet til arbeids- og velferdsforvaltningen i én av periodene.

Høgskolens Praksisteam ivaretar utvikling og rekruttering av tilstrekkelige antall relevante praksisplasser. Tilgjengelige praksisplasser fordeles i et samarbeid mellom Praksisteamet og den emneansvarlige lektoren. Ved behov for tilrettelagt praksis, må det søkes til Praksisteamet innenfor fastsatte frister. Kriteriene for tilrettelegging og fristene finnes på Høgskolens hjemmeside: Praksisinformasjon HS. Her finnes også ulike bestemmelser om politiattest, taushetsplikt, vaksiner mm.

Studenten skal være tilstede på praksisstedet minimum 30 timer pr. uke. Resten av arbeidsuken (40 t pr uke) settes av til selvstudier, bl.a. til arbeid med praksisoppgave(r) og teori.

Studenten har en praksisveileder på praksisstedet. Det kreves en forberedt veiledningstime pr. uke i tillegg til fortløpende veiledning i ulike situasjoner. Studenten har også en av Høgskolens ansatte som skoleveileder. Skoleveileders ansvar er knyttet til godkjenning av skriftlige arbeider og deltakelse i halvtidsevaluering av studenten.

Utover veiledning er læreformen i praksis at studenten i størst mulig grad, ut fra egen kompetanse, praksisstedets egenart og hvor langt studenten har kommet i studiet, deltar aktivt i praksisstedets virksomhet.

Praksisdokument: Ut fra de beskrevne læringsutbyttene, se nedenfor, med tilhørende innholdsbeskrivelser, utarbeider studenten sammen med praksisveileder et Praksisdokument som viser hvilke læringsmål studenten setter knyttet til de ulike læringsutbyttebeskrivelsene, hvilke aktiviteter studenten gjør for å nå disse målene og en begrunnelse. Dette dokumentet innleveres til skoleveileder ved fastsatt frist og danner grunnlaget for en vurdering eventuell veiledning av læringsmulighetene på praksisstedet. Det kan stilles krav om utbedring og ny innlevering av studentens læringsmål dersom de ikke oppfyller læringsutbyttebeskrivelsene. Studentens læringsmål vil bli vurdert halvveis i praksisperioden og avslutningsvis i forhold til IT-Ikke tilfredsstillende, T-Tilfredsstillende og MB-Meget bra oppnåelse.

En løpende vurdering av studentens skikkethet, etter Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006 med hjemmel i Universitets- og høgskoleloven av 2005, §§ 4-10), skjer også halvveis og avslutningsvis.

Praksis

8 uker veiledet praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få praksisperioden bestått, er følgende: 

  • Ukentlig veiledning med praksisveileder må være gjennomført
  • Fravær må være innenfor godkjente grenser.
  • Kvaliteten på utførelsen av praksisarbeidet må være godkjent av praksisveileder og skoleveileder gjennom en sluttvurdering.
  • Skriftlig praksisoppgave/fagartikkel må godkjennes av skoleveileder. Oppgaven/fagartikkelen skal være på inntil 2000 ord.

Dersom skriftlig praksisoppgave inneholder brukeropplysninger, skal retningslinjer for behandling av personopplysninger følges. Oppgaven skal følge høgskolens retningslinjer for skriftlige arbeider.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides en (1) gang. Ikke innlevert arbeidskrav anses som ikke godkjent. Studenten har ikke anledning til å omarbeide arbeidskravet dersom det ikke er innlevert ved første innleveringstidspunkt.

Ved praksisstart får studenten opplyst frister for innlevering(er) av skriftlige arbeidskrav, se undervisningsplanen.

Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Ved vurdering til 'ikke bestått', må alle arbeidskrav gjennomføres og godkjennes på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Praksis emnehefte, generell del.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2016

331.256 Ek
Ekeland, Tor-Johan (2014): Konflikt og konfliktforståelse for helse- og sosialarbeidere. 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-323315. (221 sider). 978-82-05-47198-6. Kap. 1-8, ca 205 sider. 

361.3 Sk
Skau, G. M. (2013). Mellom makt og hjelp: om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper. (4.utg). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02198-0. (165 s) Hele boka.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:26