HSSOS10117 Sosionomen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Kari Baardseth
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne har studentene:

Kunnskaper i å:

  1. Forklare sosialt arbeids plass i samfunnet i dag og tidligere
  2. Forklare yrkesgruppens ulike mandat og fagets analytiske perspektiv
  3. Forklare metodisk sosialt arbeid.
  4. Forklare hva som forstås med velferdsstaten og hovedinnholdet i velferdspolitikken
  5. Forklare hva som forstås med inkluderingskompetanse

Ferdigheter i å:

6. Anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
7. Være oppmerksom på egen studentrolle

Generell kompetanse i å:

8. Identifisere og reflektere over etiske problemstillinger.
9. Være oppmerksom på egne holdninger og verdiers betydning for det faglige arbeidet
10. Gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i grupper
11. Formidle fagstoff muntlig og skriftlig

Innhold

  1. Faget sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
  2. Yrkesrolle og ulike mandat. Helhetlig perspektiv.
  3. Arbeidsmodell og relasjon. Brukermedvirkning. Anerkjennelse.
  4. Velferdsstatens bakgrunn, oppbygning, finansiering og organisering. Ulike velferdsmodeller. Velferdsstatens brukere. Levekår, sosiale problemer, ideologi og verdivalg, arbeidslinja.
  5. Inkluderingskompetanse. Arbeidsinkludering.
  6. Grunnleggende kommunikasjonsteori, -former og -metoder. Veiledning. Samtalestruktur. Trening med enkeltpersoner, i basisgrupper.
  7. Samtale med basisgruppeveileder
  8. Etikk. Etiske teorier. Yrkesetikk. Etiske handlingsalternativer og dilemmaer.
  9. Bevisstgjøring av hvem jeg er, i møtet med andre. Refleksjon i basisgruppen.
  10. Gruppeprosesser. Arbeid i basisgrupper og andre studentgrupper
  11. Muntlig og skriftlig gjennom deltakelse i undervisning, muntlige framlegg og skriftlige oppgaver.  Bibliotek og ulike faglige databaser. Akademisk skriving. Medstudentveiledning i Studentverkstedet.

Undervisnings- og læringsformer

Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeid- og velferdsfag.

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier.

Veiledning skjer i basisgrupper: Den første timen brukes til å utvikle en gruppekontrakt og lede studentene inn i studiesituasjonen. Én av veiledningstimene anvendes til medstudentvurderinger i forhold til den ene individuelle oppgaven. De andre anbefales brukt for veiledning på de skriftlige oppgavene, refleksjon rundt gruppeprosessene og evaluering av dem og samtale rundt tilpasningen til studiesituasjonen og akademia. Den enkelte basisgruppe har ansvaret for å avtale veiledningstidspunkter med sin basisveileder og for å oversende et veiledningsgrunnlag.

Vurdering av oppnådd læringsutbytte skjer generelt gjennom studentens deltakelse i undervisningens ulike former, vurdering av de ulike arbeidskravene og gjennom eksamen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av to individuelle oppgaver på maksimalt 1500 ord. Den ene av de individuelle oppgavene knyttes tematisk til kompetanse i sosialt arbeid. På denne gis det tilbakemelding og vurdering av basisveileder. Den andre individuelle oppgaven knyttes til kommunikasjonskompetanse. På denne gis det tilbakemelding fra to andre medlemmer i basisgruppen med supplering fra basisveileder. Besvarelsene vurderes av basisveileder til Godkjent/Ikke godkjent. Besvarelse som er vurdert til Ikke godkjent, gis én mulighet for utbedring og ny innlevering.
  • Innlevering av én gruppeoppgave på maksimalt 2000 ord. Den knyttes tematisk til etisk kompetanse. Besvarelsen utarbeides av basisgruppen. Det gis det tilbakemelding fra og vurdering av basisveileder. Besvarelsen vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Om besvarelsen er vurdert til Ikke godkjent, får basisgruppen én mulighet for utbedring og ny innlevering.
  • Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
  • Én individuell studiesamtale med basisgruppeveileder knyttet til egen studentrolle. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det er gjennomført. Basisveileder rapporterer til emneansvarlig om gjennomføringen.
  • Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning med basisveileder til stede. At deler av studiearbeidet organiseres i basisgrupper er knyttet til kompetanse i å arbeide i grupper. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når tilstedeværelsen er innenfor grensen. Basisveileder rapporterer til emneansvarlig.
  • Tilstedeværelse i undervisning knyttet til trening i å formidle seg muntlig gjennom deltakelse i undervisningen. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer mm). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80% eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk. Tilstedeværelsen vurderes av basisveileder som rapporterer til emneansvarlig. 

Alle arbeidskravene må være Godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre studiedager. Eksamensbesvarelsen kan være på inntil 2 500 ord. Det tas plagiatkontroll på besvarelsen.

Karakterregel A-F.
Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2017

Askeland, G.A. (2006). Kritisk reflekterende – mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, Vol.26(02), pp.123-135 (10 sider). https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/98785/Askeland_kritisk reflekterende.pdf?sequence=1&isAllowed=y

170 Ca
Carson, S.G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202340841. Hele boka (200 sider)

Dahle, R (2010): Sosialt arbeid – en historie om kjønn, klasse og profesjon. Tidsskrift for kjønnsforskning Årgang 34/nr 1/2010, 41-56.Universitetsforlaget. 15 s.

Drumm, K. (2006): The Essential Power of Group Work. Social Work with Groups, 29:2-3, 17-31, DOI: 10.1300/J009v29_02. Routledge. Taylor & Francis Group. Nettadresse: http://dx.doi.org/10.1300/J009v29n02_02. 16 s.

610.730699 Ei
Eide, H. og T. Eide (2007): Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning, etikk. 2.utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. 215 s.

Kap 1: Hva er hjelpende kommunikasjon (11-31)
Kap 6: Krise- og mestringsteori (165-197)
Kap 7: Nonverbal kommunikasjon (197-219)
Kap 8: Bekreftende ferdigheter (219-249)
Kap 9: Å strukturere en samtale (249-265)
Kap 10: Utforskende ferdigheter (265-291)
Kap 11: Informerende ferdigheter (291-311)
Kap 12: Utfordrende ferdigheter (311-331)
Kap 13: Forandringsveiledning og motivasjon (331-357)
Kap 16: Samarbeid i grupper (399-417)

361.3 So
Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B. Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo – Universitetsforlaget.
Til sammen:  190 s. Nesten alle kapitlene i denne boka legges opp. Noen av de resterende kapitlene kan komme i senere emner.

Kap. 1: Berg, B., Ellingsen, I:T, Levin, I. og L. C. Kleppe: Hva er sosialt arbeid? (19-35)
Kap. 2: Levin, I: Sosialt arbeid som spenningsfelt (36-46)
Kap. 3: Ellingsen, I.T. og I. Levin: Det sosiale i sosialt arbeid (47-64)
Kap. 5: Eide, S.B. og S. Oltedal: Verdiers betydning for vår forståelse og vår handling (80-96)
Kap. 6: Ellingsen, I.T. og N.S. Skjefstad: Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning (97-111)
Kap. 7: Levin, I. og I.T. Ellingsen: Relasjoner i sosialt arbeid (112-124)
Kap. 8: Kleppe, L.C.: Kunnskap i sosialt arbeid (125-138)
Kap.10: Willumsen, E.: Tverrprofesjonelt samarbeid i sosialt arbeid. (154-170)
Kap 15: Tøssebro, J. og B. Berg: Sosiale forskjeller, avvik og samfunn (227-243)
Kap 16: Berg, B: Velferd og migrasjon – sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn (244-258)
Kap 19: Askeland, G. A.: Internasjonalt sosialt arbeid (284-298)
Kap 20: Brodtkorb, E. og M. Rugkåsa: Utfordringer for sosialt arbeid i dag (299-313)

FO (2015): Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. (15 s) https://www.fo.no/getfile.php/1320310/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/Yrkesetisk grunnlagsdokument_2015.pdf

361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6. 80 sider.
Denne boka kommer igjen i neste emne også!

Kap 1: Helse- og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier  (13-31)
Kap 2: Historien: fra fattighjelp til velferdsstat (32-54)
Kap 3: Levekår, helseproblemer og sosiale problemer (55-80)
Kap 13: Velferdsstatens framtid (254-267)

361.65 Ar
Hernes, T., Heum, I. og P. Haaversen (Red.). (2010). Arbeidsinkludering. Om det nye politikk – og praksisfelt i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk.  (s 13- s 193) 209 s. Noen av de resterende kapitlene kan komme i senere emner.

Kap. 1: Et bakteppe (13-41)
Kap. 2: Om arbeidslinja (42-55)
Kap. 3: NAV – Hvorfor og Hvordan (56-81)
Kap. 4: Forebygging, tidlig intervensjon og den norske IA-modellen (82-108)
Kap. 5: Inkluderingsstrategier og arbeidsrettede tiltak (109-147)
Kap. 6: Fordeling av velferdstjenester (148-193)
Kap 9: Sosialt arbeid i nye omgivelser (257-285)

361.3 Hu
Hutchinsson, G.S. (2007): Sosialt arbeid i kommunen: samfunnsmandat og handlingsrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka. 136 s.

International Federation of Social Workers (2014): Global Definition of Social Work. 4 s. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/

International Federation of Social Workers (2012): Statement of  Ethical Principles. 3 s. http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/

361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget (s 71- s 224) 154 sider (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap. 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet (71-116)
Kap. 4: I partnerskap med klienten/brukeren (117-158)
Kap. 5: Å handle og snakke sammen (159-198)
Kap. 6: Om arbeidsalliansen med klienten – forvalter og sosialbehandler (119-224)

174 Kv
Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen! Etikk i arbeid. 3.utgave. Oslo: Universitetsforlaget (200 s). Hele boka.

Pettersen, K.T. (2014): Hjelpekunstens hemmelighet. Halden Arbeiderblad 20.12.2014. (1 s). Deles ut.

Samlet: 1438 sider.

Høgskolen i Østfold, Biblioteket: Hvordan skrive oppgave?  http://www.hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_?lang=nor

Pluss nyttige lenker til APA-style:

https://student.hioa.no/documents/585736/777865/APA 6 - veiledning/d9c41a63-8455-4cb3-af43-ea14c1c00760 og http://www.hil.no/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/apa_kildehenvisninger

Anbefalt lesning:

Meld. St. 29 (2016 –2017) Perspektivmeldingen 2017. Oslo: Finansdepartementet (220 sider). https://www.regjeringen.no/contentassets/aefd9d12738d43078cbc647448bbeca1/no/pdfs/stm201620170029000dddpdfs.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:26