HSPSA40117 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i psykososialt arbeid, helse- og sosialfaglig yrkespraksis

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten:

  • kan kritisk vurdere og anvende kunnskap fra ulike kilder til å formulere og strukturere faglige resonnementer
  • har omfattende kunnskap om relevante begreper, modeller og teorier innenfor psykososialt arbeid
  • kan identifisere profesjonskunnskap som mer enn teori og kan kritisk vurdere betydningen av ulike kunnskapsformer innenfor psykososialt arbeid

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap i drøfting av faglige problemstillinger innenfor psykososialt arbeid
  • kan videreutvikle kunnskap om psykososialt arbeid i samhandling med medstudenter og lærere på tvers av ulike fagområder

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan identifisere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger om psykososialt arbeid
  • kan beherske og anvende fagområdets uttrykksformer

Innhold

Emnet vil gi studentene innføring i:

  • hva er psykososialt arbeid?
  • aktuelt vitenskapssyn, menneskesyn og kunnskapssyn
  • etiske problemstillinger
  • konsekvenser i yrkesutøvelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over til sammen 12 dager - organisert i samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.

Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter).

Arbeidsomfang

Det er beregnet 20 timers studieinnsats per uke.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Individuell logg på maksimum 500 ord som leveres i læringsplattform til fastsatt dato.
  2. Individuell logg på maksimum 500 ord som leveres i læringsplattform til fastsatt dato.
  3. Individuell logg på maksimum 500 ord som leveres i læringsplattform til fastsatt dato.

Det gis tilbud om en time gruppeveiledning til hvert arbeidskrav. Gruppeveileder gir tilbakemelding på arbeidskravet i læringsplattformen innen to uker etter innlevering.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
En individuell oppgave på maksimum 3000 ord knyttet til teoretiske perpsektiver på psykososialt arbeid.

Karakterregel: A-F.

Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang.
Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 28.06.2017
-med forbehold om endringer før semesterstart.

Album, D. «Kapittel 1. Innledning» I: Nære fremmede. Pasientkulturen i sykehus. Tano Forlag 1996:13-25. E-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/580d0e508ed37f0b86b5cc17e83a871e.nbdigital?lang=no#0

Bowker, G.C.  and S. L. Star, “Introduction: To classify is human”. In Bowker and Star Sorting things out. Classification and its consequences,Cambridge: The MIT Press. 2000:1-32.

Ekeland, T. J. Ny kunnskap – ny praksis. Et nytt psykisk helsevern. Erfaringskompetanse. No. 2011:1 http://www.erfaringskompetanse.no/wp-content/uploads/2015/08/Ny-kunnskap-ny-praksis.-Et-nytt-psykisk-helsevern.pdf

Epstein, S. “Understanding the reformers’ strength; The Multiple Politics of Representation; Categorical Alignment and the Politics of Classification”. I Stephen Epstein Inclusion. The Politics of Difference in Medical Research 2007:87-93

Hacking, I.  «Madness: Biological or constructed?». I Ian Hacking The Social Construction of what? 1999:100-124

Hertz, S. «It’s a crack in everything, that is how the light gets in». I: Svend Brinkman (red.) Det diagnosticerede liv. Klim Forlaget 2010:75-94. https://static1.squarespace.com/static/53392703e4b03f9aad10f1f5/t/53749ec0e4b0a52017da0d56/1400151744550/2010-3 artikel.pdf 

Hasle, B. «Kapittel 3: Det norske bakteppet». I Bente Hasle Kjærlighet og verdighet i tilfriskningsprosesser. Om foreldreskap når barn har en psykisk vanske», 2013:70-97.

Haugland, R. «Diagnosekultur». I: Randi Haugland Med makt til å krenke. Om makt, avmakt og motmakt i en konfliktfylt barnevernsak, Gyldendal Akademiske 2007:272-204.

Haugland, R.  «Kap 2 Lokalsamfunnet» og «Kap 3 Fag og organisasjon». I: Randi Haugland Barnevern i små distriktskommuner. Faglige og organisatoriske utfordringer. Gyldendal Akademiske 2016:28-79.

Kessler, S.J. and W. McKenna: “Chapter 1: The Primacy of Gender Attribution”. I: Kessler og McKenna Gender an Ethnomethodologica approach, 1978:1-20.

Kirkengen, A.L.  og A.B. Næss, Hvordan krenkede barn blir syke voksne, Oslo: Universitetsforlaget, 2015 (2005 førsteutgave), 216 sider.

Kjølsrød, L. «Jordmødrene. Den vanskelige norske vegen». I Rune Slagstad og Jan Messel (red) 2014:209-242.

Nilsen, H.F. «Psykologene». I Rune Slagstad og Jan Messel (red) 2014:450-470.

Skærbæk, E. og M. Nissen, (red) (2014): Psykososialt arbeid. Fortellinger,medvirkning og fellesskap. Oslo, Gyldendals forlag. 189 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:56