HSAVF10117 Arbeids- og velferdsfag (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Fredrikstad
Emneansvarlig:
Anne Margrethe Glømmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelor i arbeids- og velferdsfag

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

 Etter gjennomført emne har studentene

Kunnskaper om

1. Studiets innhold, struktur, pedagogiske metoder og læringsformer

2. Velferdsstaten og hovedinnholdet i velferdspolitikken

3. Arbeidsinkludering i privat og offentlig sektor

4. Ulike velferdsmodeller og velferdsordninger

5. Felles kjennetegn ved organisasjoner

 Ferdigheter i å

6. Reflektere over velferdsviterens plass i samfunnet

7. Reflektere over arbeidslinja som virkemiddel i velferdspolitikken

8. Identifisere og reflektere over etiske problemstillinger og dilemmaer i yrkesutøvelsen

9. Identifisere egne verdier og holdninger og reflektere over hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen

10. Anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter

 Generell kompetanse

11. Studenten kan dokumentere og formidle faglig kunnskap om velferdsvitenskapelige temaer, muntlig og skriftlig

12. Studenten har grunnleggende kunnskap om forskningsmetode og grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk

Innhold

  1. Studieplan og emnebeskrivelser. Dannelse og utdannelse.
  2. Velferdsstatens brukere, organisering, styring og fordelingspolitikk
  3. Arbeidsmarkedspolitikk. Integrering og inkluderingskompetanse. Arbeidslivets organisasjoner. Arbeidsmarkedet i Østfold.
  4. Et globalt perspektiv på velferdspolitikk
  5. Grunnleggende organisasjonsteori
  6. Velferdsviterens yrkesrolle, mandat og samfunnsansvar som profesjonsutøver
  7. Fordeler og ulemper med arbeidslinja. Drøfte dilemmaer ved velferdspolitiske veivalg
  8. Etiske teorier. Yrkesetikk. De internasjonale etiske prinsipper/IFSW. Refleksjonsseminar.
  9. Ferdighetstrening - Utforske egne verdier og holdninger
  10. Grunnleggende kommunikasjonsteori, -former og -metoder. Veiledning/rådgivning. Samtalestruktur. Trening med enkeltpersoner og i grupper.
  11. Akademisk skrivekurs. Akademisk lesing og skriving. Arbeidskrav og seminaroppgaver. Ferdighetstrening i å finne fram til, vurdere og presentere fagstoff
  12. Foreta faglige vurderinger basert på kravene til kunnskapsbasering av praksis

 

Undervisnings- og læringsformer

Deler av undervisningen er felles med bachelor i sosialt arbeid; noe også med bachelor i barnevern og vernepleie. Undervisningen består av studentaktive forelesninger, studentaktive seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.

Veiledning

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Studentens egen kontaktperson er tilgjengelig for inntil 2 individuelle veiledningstimer i løpet av emnet. Studenten må selv ta kontakt for å avtale tid for veiledning. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m. Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttene til eksamen.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av en (1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Tilbakemelding vil bli gitt i seminar. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
  • Innlevering av en (1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Tilbakemelding vil bli gitt i seminar. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
  • Innlevering av en (1) gruppeoppgaver på maks 2000 ord som godkjennes på læringsplattformen. Oppgaven skal presenteres i seminar hvor det gis tilbakemelding fra seminarledere og medstudenter. 
  • En (1) individuell studiesamtale med innlevering av kort rapport på 500-700 ord på læringsplattformen.
  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattformen innen fastsatt frist. Manglende rapportering regnes som fravær.

Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Arbeidskravene står som godkjent for samme periode som emnet.

Eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Hjemmeeksamen over tre studiedager. Eksamensbesvarelsen kan være på inntil 2 500 ord. Det gjennomføres plagiatkontroll.

Karakterregel: A-F
Interne sensorer.

Ved ikke bestått karakter, F, må det avlegges ny/utsatt eksamen for å bestå emnet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Skriftlig sluttevaluering
  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2017

Andreassen, T.A. og Fossestøl, K. (2014). Utfordrende inkluderingspolitikk, samstyring for omforming av institusjonell logikk i arbeidslivet, helsetjenesten og NAV. Tidsskrift for samfunnsforskning, 55(2), 174-202 (26 sider)

https://www.idunn.no/tfs/2014/02/utfordrende_inkluderingspolitikk_-_samstyring_for_omforming

Askeland, G.A. (2006). Kritisk reflekterende – mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, Vol.26(02), pp.123-135 (10 sider)

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/98785/Askeland_kritisk reflekterende.pdf?sequence=1&isAllowed=y

170 Ca
Carson, S.G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202340841. Hele boka (200 sider)

361.3 No
Dølvik, J.E., T. Fløtten, J. M. Hippe og Jordfald, B. (2014) Den nordiske modellen mot 2030. Et nytt kapittel? NordMod2030. (170 sider) Den nordiske modellen mot 2030. FAFO-rapport170 http://www.fafo.no/images/pub/2014/20393.pdf

610.730699 Ei
Eide, T. & Eide, H. (2007). Kommunikasjon i relasjoner (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-32689-7 Kap. 1, 6 - 13, 16 (215 sider)

331.59 In
Frøyland, K. og Spjelkavik, Ø., red. (2014): Inkluderingskompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (66 sider) Del I: Introduksjon og overblikk s. 18-49 Del V: Avslutning s. 306-341

361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S., Øverbye, E. (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6 (90 sider)

Kap. 1 Helse og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier

Kap. 2 Historien: Fra fattighjelp til velferdsstat

Kap. 3 Levekår, helseproblemer og sosiale problemer

Kap. 13 Velferdsstatens framtid

361.65 Ar
Hernes, T., Heum, I. og  Haavorsen, P., red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk Kapittel 1, 2, 3, 6 og 9 (144 sider)

339 Ly
Lysestøl, P.A. og Meland E. A. (2012). Velferdsstatens økonomi: innføringsbok i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfagsstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka (250 sider)    

Schafft, A. og Spjelkavik, Ø. (2014). Arbeidsgiverperspektiver på inkludering. Hva er god inkluderingskompetanse? (50 sider)

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/AFI/Publikasjoner-AFI/Arbeidsgiverperspektiver-paa-inkludering

378.170281 Sc
Schewe, O. (2014). Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka (200 sider)

361.65 Ar
Stjernø, S. og Øverbye, E. (red). (2012). Arbeidslinja. Arbeidsmotivasjonen og velferdsstaten. Universitetsforlaget. Kapittel 1,2, og 3. (72 sider)

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere (2015). Oslo: Fellesorganisasjonen. Vedtatt på FOs 6. kongress – mars 2015 Yrkesetisk grunnlagsdokument (6 sider)

https://www.fo.no/getfile.php/1320310/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/Yrkesetisk grunnlagsdokument_2015.pdf

Nettsteder:

Hvordan skrive oppgave? Biblioteket, Høgskolen i Østfold http://www2.hiof.no/nor/biblioteket#/

Anbefalt litteratur:

174 Kv
Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen! Etikk i arbeid. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka. (200 sider)

330 La
Larsen, E. R. (2007). Økonomi på trikken. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205339200. Hele boka (240 sider)

Meld. St. 29 (2016 –2017) Perspektivmeldingen 2017. Oslo: Finansdepartementet (220 sider)

https://www.regjeringen.no/contentassets/aefd9d12738d43078cbc647448bbeca1/no/pdfs/stm201620170029000dddpdfs.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:54