HSTFS40212 Tverrfaglig samarbeid 2- organisasjon og ledelse (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren, deltid (120 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
Emnet undervises i 2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
- Kan anvende relevante faglige, etiske og juridiske perspektiver på problemstillinger knyttet til organisasjon og ledelse
- Kan drøfte betydningen av kunnskap om ledelse, organisering og tverrfaglig samhandling for yrkesutøvelse og tjenesteyting
- Har inngående kunnskap om egen organisasjon i forhold til ledelses- og organisasjonsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan analysere hvorvidt medarbeideres, pasienter/klienter og pårørendes juridiske rettigheter ivaretas
- Kan analysere faglige og etiske utfordringer med utgangspunkt i praksis fra egen organisasjon eller ledelseserfaring
- Kan anvende metoder og forskning for å gjennomføre utviklingsprosjekter knyttet til organisasjon og ledelse
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan formidle kunnskap om organisasjon, ledelse og tverrfaglig samarbeid som fremmer refleksjon og utvikling innenfor helse-, sosial- og omsorgstjenestene
Innhold
Følgende tema berøres:
- Generell organisasjonsteori
- Spesielt om profesjonelle organisasjoner
- Organisasjonskultur - generelle perspektiver
- Samarbeid og konflikter mellom profesjoner
- Ledelse i profesjonelle organisasjoner
- Organisering av brukerstyrte tiltak
- Brukernes innflytelse i planleggings- og endringsprosesser
- Organisering av helse- og sosialsektoren
- Beslutningsprosesser og hvordan disse kan påvirkes i helse- og sosialsektoren
- Aktuelle politiske prioriteringer og rammer i helse- og sosialsektoren
- Rettslige og etiske rammer for utøvelse av ledelse i helse- og sosialsektoren
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som 4 samlinger à 3 dagers varighet i studiets andre semester.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper og selvstudium. Det gis to veiledninger i gruppe med faglærer i løpet av semesteret. Det vil bli gitt opplæring i bruk av IKT-baserte tjenester. Denne undervisningen vil danne grunnlaget for veiledning i grupper under samlingene.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 300 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har følgende arbeidskrav:
- Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisning. Fravær på 20 % til 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
- Faglig fremlegg i grupper for klassen i plenum.
- Alle studentene skal i gruppe samarbeide om å levere skriftlig veiledningsgrunnlag til veilederne på eksamensoppgaven.
- Godkjenning av 500 sider valgfritt pensum. Ved "ikke godkjent" kan pensumlisten omarbeides inntil to ganger.
Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeoppgave (gruppe)
Oppgaven skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10 %) og utformes etter nærmere retningslinjer og frister. Oppgaven besvares i gruppe. Besvarelsen vurderes etter karakterregelen Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
Ved slutten av emnet vil emneansvarlig gjennomføre en muntlig evaluering av emnet sammen med studentene. Rapport om evaluering vil bli sendt studieleder.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.02.2016.
Obligatorisk pensum.
Askvik, S., Espedal, B. og Gammelsæter H. (red.) (2001): Kunnskap om ledelse. Festskrift til Torodd Strand. Bergen: Fagbokforlaget (280 sider)
Bolmann, L. og Deal, T.E. (2009): Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Oslo: Gyldendal akademisk. (460 sider)
Haaland, F. H. & Dale, F. (2005): På randen av ledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (200 sider)
Vabo M & Vabø S, (2015): Velferdens organisering. Universitetsforlaget (200 sider)
Kaufmann, A. og Kaufmann, G. (2009): Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget. Del 2, 4 og 5, 250 sider
Arntzen Elisabeth (2014): Ledelse og kvalitet i helsetjenesten (arbeidsglede og orden i eget hus) Gyldendal akademisk. (220 sider)
Alternativt pensum og offentlige dokumenter (ikke obligatorisk).
Eriksson-Zetterquist U, Kalling T, Styhre A og Woll K. (2014 norsk utgave) Organisasjonsteori Cappelen Damm Akademisk
Prop. 91 L (2010-2011) Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m.
Meld. St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet
NOU 11:2015 Med åpne kort Forebygging og oppfølging av alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene
500 sider valgfri litteratur kommer i tillegg. Det valgfrie pensum skal godkjennes av høgskolen.