HSSPL40612 Sykepleiens undervisende og ledende funksjon (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Emneansvarlig:
- Sigurd Roger Nilsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, alle klasser.
Aktuell emnekode gjennomføres siste gang for kull 2014.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
- Bestått alle emner i 1. og 2. studieår
- Bestått praksisstudier 5. - 6. semester (høst og vår)
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for sykepleierens ansvar for å informere, undervise og veilede
- gjøre rede for prinsipper for informasjon, veiledning og undervisning
- gjøre rede for rammebetingelser som styrer sykepleietjenesten på ulike nivåer
- gjøre rede for prinsipper for ledelse i sykepleietjenesten
- gjøre rede for sykepleierens organisatoriske kompetanse
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- informere, undervise og veilede pasienter, pårørende, medarbeidere og studenter for å fremme læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
- være en endringsdyktig leder av eget fag og kunne samhandle tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode pasientforløp
- lede og administrere sykepleieutøvelsen overfor enkeltpasienter og deres pårørende
- samarbeide på alle nivåer i organisasjonen og delta i tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid for å utvikle organisatorisk kompetanse
- begrunne egne handlinger og reflektere over egen faglig utvikling
- utøve en kritisk - analytisk holdning til helsetjenesten
- gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger
- utføre hjerte-lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter
- kunne ivareta pasientens grunnleggende behov ved å observere, vurdere, planlegge og iverksette sykepleietiltak ovenfor enkeltpasienter og grupper
- handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- kunne basere yrkesutøvelsen på etisk bevissthet, yrkesetiske retningslinjer og kritisk refleksjon
- ha innsikt i relevante og yrkesetiske problemstillinger
- kunne formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene, som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og faglige krav og retningslinjer
- vurderer rammebetingelser som styrer sykepleietjenesten på ulike nivåer
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Sykepleiens moderne historie
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Kunnskapsbasert sykepleiepraksis
- Kritisk analytisk tilnærming til egen yrkesutøvelse og helsetjenester generelt
- Fra novise til ekspert
Etikk
- Etiske utfordringer knyttet til ressursforvaltning
- Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten
- Ledelse og administrasjon
- Alternative behandlings- og lindringsmodeller
- Organisatorisk kompetanse
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
- Hjerte - lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
4:
Psykologi og pedagogikk
- Veiledning og undervisning av studenter og medarbeidere
- Didaktisk relasjonsmodell
- Profesjonelle relasjoner - emosjonelt arbeid
Sosiologi og sosialantropologi
- Koordinering av helsetjenestene
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Helsepersonelloven:
- Krav til organisering av virksomhet (kap.3)
- Ledelse av virksomheter og fordeling av myndighet
- Kvalitetsutvikling
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
Praksis
10 uker: Én uke PSH samt 9 uker veiledet praksis i kommunehelsetjenesten.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prøve (nettbasert fra Norsk resucitasjonsråd) relatert til sertifisering i hjerte-lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter
- Sertifisering i hjerte-lungeredning med bruk av halvautomatisk hjertestarter
- Praktisk oppgave i gruppe (min. 2): Undervisning av pasienter/medstudenter/ansatte, alternativt deltagelse i ansattes forskning.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Eksamen
Emnet har to deleksamener: Vurdert praksis og individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Deleksamen 1: Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Deleksamen 2: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Ved ikke bestått vurdering av praksisstudiene blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert. Både individuell skriftlig eksamen og praksisstudiene må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A - F).
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23.06.2015
Selvvalgt pensum, relatert til fokus for emnet, ca 100 sider
1.
Kapittel i bok 610.73071 En Alvsvåg, H (2007). Læring av sykepleie – gjennom personlige og profesjonelle erfaringer. I H. Alvsvåg & O. Førland (Red.), Engasjement og læring: fagkritiske perspektiver på sykepleie. Oslo: Akribe. s. 205-232
(28 s.).
Artikkel i tidskrift
Bollig G., Pedersen, R. & R. Førde. (2009). Etikk i sykehjem og hjemmetjenester. I Sykepleien forskning,. 4, (3), 186-196
(10 s.).
610.73069 Da
Damsgaard, H.L. (2010) Den profesjonelle sykepleier: profesjonalitetens mange ansikter. Cappelen Akademisk Forlag
(169 s.).
Artikkel i tidsskrift
Lillemoen, L. & Børslett, E.J. Etikk i praksis. (2010). I Sykepleien. 98, (4), 58-61 DOI 10.4220/sykepleiens.2010.0015
(4 s.).
610.73 Sy
Lillestø, B. (2010). Sykepleiens tre dimensjoner. I Knutstad, U. (Red.) Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe. s. 393 - 416.
(23 s.).
610.7309 Ma
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 87-89.
(3 s.)
610.73072 Jo
Nortvedt, M.W. (et al.) (2012). Jobb kunnskapsbasert!: en arbeidsbok. Oslo: Akribe. Del 1. Hva er kunnskapsbasert sykepleie? s. 13 - 23 Del 5. Anvendelse av forskningsbasert kunnskap, s. 157 - 167.
(20 s.)
610.73068 Or
Orvik,A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN 978-82-02-45593-4
Delemne 1: Kap. 1,2,3,4,5 = 135 s.
2.
Kapittel i bok
610.730699 Sy
Brataas, H.V. (2011) Pasientsentrert sykepleiepedagogisk praksis – prosess og verktøy. I Brataas, H. (Red.), Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo. Gyldendal akademisk. Kap. 2, 3, 11, 13 og 14
(79 s.)
Kapittel i bok
610.730699 Sy
Jellesø, N.S. & Brataas, H.V. (2011) Pasientundervisning er kunnskapsbasert praksis. I H.V. Brataas (Red.) Sykepleiepedagogisk praksis.:Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo. Gyldendal akademisk. Kap. 14.
(12 s.)
Kapittel i bok
362.10425 Læ
Hvinden, K. (2011) Etablering av lærings- og mestringssentra – historie, grunnlagstenkning, innhold og organisering. I A. Lerdal, A & M.S. Fagermoen (Red.) Læring og mestring – et helsefremmende perspektiv og forskning. Oslo. Gyldendal akademisk. Kap. 3
(12 s.)
Kapittel i bok
174.2 Ve
Kristoffersen, N. J & Tjøstolvsen, I. (2013). Betydningen av samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten og utfordringer knyttet til denne. I E.Skærbæk & L. Llillemoen (Red.). Verdi og verdighet. Etikk i praksis. (s. 89-117). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
(27 s.)
Kapittel i bok
362.10425 Læ
Moen, A. M. Rime Bø & Holme, E. (2011) Pasientdeltakelse og samhandling – nye muligheter i nettbaserte omgivelser. I Lerdal, A & M.S. Fagermoen (Red.) Læring og mestring – et helsefremmende perspektiv og forskning. Oslo. Gyldendal akademisk. Kap. 12.
(16 s.)
615.5 No
Norheim, A. J. (2009). Komplementær og alternativ medisin: en innføring for helsepersonell. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 12 og 13.
(32 s.)
610.73068 Or
Orvik, A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Delemne 2. Kap. 11 og 12 = 60 s.
(153 s.)
610.7307 Tv
Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 8-10, s. 157-278 (120 s.).
3.
616.0252 No
Den norske lægeforening (2009). Norsk indeks for medisinsk nødhjelp. (3. utg.). Stavanger: Åsmund S. Lærdal A/S.
616.0252 No
Norsk Resuscitasjonsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical ISBN 978-82-8276-023-2
4.
610.7307 Bi
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 8, 9, 10
(5 s.).
Artikkel i tidsskrift
Dale, B., H.I. Sævreid, M. Kirkevold & O. Söderhamn, O. (2011). Older home-living patients' perceptions of received home nursing and family care. Nordisk Sygeplejeforskning, 1, nr.( 3), 219 - 234. doi: 10.1111/j.1471-6712.2009.00744.x.
(16 s.).
Artikkel i tidsskrift
Grøndahl, V.A., Karlsson, I., Hall-Lord, M-L., Appelgren, J. & Wilde-Larsson, B. (2011). Quality of care from patients' perspective – impact of the combination of person-related and external objective care conditions. Journal of Clinical Nursing, 20,. (17-18), 2540-2551 doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03810.x
(12 s.).
378.013 Ny
Nygren, P. (2004). Handlingskompetanse, om profesjonelle relasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3, s. 85-109.
(24 s.)
Kapittel i bok
610.73071 En
Hovland, O.J. & G. Skutlaberg Andresen (2007). Integrering i praksisfellesskapet med refleksjon som verktøy. I H. Alvsvåg & O. Førland (Red.) Engasjement og læring: fagkritiske perspektiver på sykepleie. Oslo: Akribe. s. 189 – 201
(12 s.).
362.14 Ki
Kirchhoff, J.W. (2010). De skjulte tjenestene: om uønsket atferd i offentlige organisasjoner. Karlstad: Karlstad University. http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:287297/FULLTEXT01.pdf s. 9-15, og 198 - 200.
(7 s.).
610.73068 Or
Orvik, A. (2015). Organisatorisk kompetanse: Innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap 6, s.179-205 og kap. 10.
(69 s.)
Artikkel i tidsskrift
Romøren, T.I. (2011). Samhandlingsreformen: et kritisk blikk på en helsereform. Nordisk Sygeplejeforskning, 1, (1), 82-88. http://www.idunn.no/file/pdf/48385136/art04.pdf
(7 s.).
371.4 Tv
Tveiten, S. (2013). Veiledning - mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1451-8 s.17-80, 87-120
(96 s.)