HSSPL10315 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse I (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Siri Brynhildsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Godkjent arbeidskrav
- emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for generelle og spesielle sykdomsprosesser
- beskrive aktuelle prøver og undersøkelser og behandlinger
- identifisere sykepleierens funksjon og oppgaver
- gjøre rede for sentrale psykologiske begreper
- gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnet og helse, og de juridiske rammene for sykepleietjenesten
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- utføre medikamentregning feilfritt
- utføre sykepleieprosedyrer forsvarlig
- ivareta aseptikk
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- formidle sentralt fagstoff
Innhold
(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
Dokumentasjon av sykepleie
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
Sykepleie til mennesker med
- hjertesykdom
- åresykdom
- hjerneslag
- diabetes mellitus
- sykdom i lunge og luftveier
- smerter
- angst
- depresjon
- demens
- tvangslidelser
- delir
Sykepleieferdigheter og prosedyrer
Legemiddelhåndtering
Medikamentregning
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Sykdomsprosesser, undersøkelser og behandling av sykdom
- Hjertesykdommer
- Åresykdommer
- Hjerneslag
- Diabetes mellitus
- Sykdommer i lunger og luftveier
- Kroniske hudsår
- Angst
- Depresjon
- Demens
- Tvangslidelser
- Delir
- Generell farmakologi
- Legemiddelformer og administrasjonsmåter
- Spesiell farmakologi
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Infeksjoner i lunger og luftveier
- Infeksjonsforebygging i samfunnet
- Nosokomiale infeksjoner
- Smitteregimer
4:
Psykologi og pedagogikk
- Prinsipper for undervisning og veiledning
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Velferdsstatens utvikling
- Sammenhengen mellom samfunnsutvikling og individuelle helse- og sosialproblemer
- Pasient- og brukerrettighetsloven:
- alminnelige bestemmelser (kap.1)
- rett til helse- og omsorgstjenester og transport (kap. 2)
- rett til medvirkning og informasjon (kap.3)
- samtykke til helsehjelp (kap.4)
- rett til journalinnsyn (kap.5)
- Helsepersonelloven:
- dokumentasjonsplikt (kap.8)
- Forskrift om pasientjournal
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
2 uker PSH (Praksisstudier i Høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse.
- Prøve i praktiske sykepleieferdigheter. Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Prøven kan avlegges tre ganger.
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert.
Arbeidskravene «Prøve i medikamentregning» og «Praktisk prøve» er gyldige i ett år etter at de er godkjent. Øvrig godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.
Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (1 time) i Fronter. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 11.06.2014
1.
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo: Akribe forlag.
https://ppsnett.no/pps/dokumentasjon?dim=70076
Dokumentasjon i EPJ - Introduksjon
Dokumentasjon Prosess og struktur
(10 s.)
2.
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth, R. (Red.)., (2010). Klinisk sykepleie bind 1. (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39134-5
Kap.3:s. 61-85, 4, 7, 8, Kap. 11, 13, 17.
(210 s.)
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth, R. (Red.). (2010). Klinisk sykepleie bind 2. (4. utg.).
Kap. 27
(23 s.)
Kapittel i bok
610.73 Sy
Bastøe, L.K.H. (2011). Reaksjoner og strategier i bearbeiding av sykdom og skade. I T.E. Mekki & S. Pedersen. (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe Forlag. ISBN 978-82-7950-148-0
Kap. 5.
(22 s.)
Forskrift om legemidler (legemiddelforskriften) av 18.12.2009
616.890231 Hu
Hummelvoll, J K. et al. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42031-1
Kap. 5, 6, 7, 8
(103 s.)
Artikkel tidsskrift
Irgens, A. (2000). Eksponeringsbehandling for angstlidelser i en psykiatrisk avdeling. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 120 (18), s. 2118-21.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=136195
(Lesedato: 22.04.2014)
(3 s.)
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb og Ranhoff, A.H. (2008). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten, 519 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 28, 29, 30 (54 s.)
Artikkel i tidsskrift
Løvlien, M., B. Schei & T. Hole ( 2007). Prehospital delay, contributing aspects and responses to symptoms among Norwegian women and men with first time acute myocardial infarction. European Journal of Cardiovascular Nursing, 6 (4), s. 308-313.
http://www.researchgate.net/publication/6377003_Prehospital_delay_contributing_aspects_and_responses_to_symptoms_among_Norwegian_women_and_men_with_first_time_acute_myocardial_infarction
(Lesedato: 22.04.2014)
(5 s.)
PPS: https://ppsnett.no/pps/forside?sv=10.0&ssokey=54b477c0d9f6eb3965eb77e78c758463&skole=hiof
Katetrisering:
Innsetting av permanent kateter, kvinne: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69784
Innsetting av kateter, mann: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69785
Fjerning av kateter, kvinne: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69779
Fjerning av kateter, mann: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69781
Sårskift: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre?emne=67652
Opptrekking fra hetteglass: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69694
Intramuskulære injeksjoner: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69699
Subcutane injeksjoner: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69704
Infusjoner med legemddeltilsetning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69679
Infusjoner uten legemiddeltilsetning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69678
PVK - innleggelse: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70952
PVK - fjerning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=67392
Stell av SVK: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70958
Suging av øvre luftveier: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70955
Nedleggelse av nasogastrisk sonde: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69928
Fjerning av nasogastrisk sonde: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69927
Kapittel i bok:
610.73 Sy
Rustøen, T. og Rustøen, T. (2010). Smerter. I: T. Rustøen, A. Stubbhaug, A. & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2: Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe forlag
Kap. 7. s 137-181.
(44 s.).
616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. og Stanicke, E. (2010). Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag
Kap 1: Hva er psykisk lidelse
(8 s.)
3.
Artikkel i tidsskrift
Gustafson, Y. et al. (2002). Delirium hos gamla människor kan förebyggas och behandlas. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 122(8), 810-814.
http://tidsskriftet.no/article/513576
(Lesedato: 03.05.13)
(5 s.)
615.1.Le
Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.) (2013) Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 19 (s. 252-258), 26, 27
(163 s.)
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
ISBN: 9788202441616
Kap. 1-3 s. 19-164.
(144 s.)
616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-8279501244
616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stanicke, E. (2010), Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag.
Kap. 18 s. 290-302, Kap. 20 s. 334-340, Kap. 27 s. 447-471, 481-486
(29 s.)
616.9041 Mi
Steen, M. & Degrè, M. (2009). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Kap.17.
(12 s)
616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). Syk 1+2: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202444990
(detaljer kommer senere)
4.
610.730699 An
Andersen, K. L. (2000). Pasientinformasjon: en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring. Oslo: Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45.
(12 s.)
610.730699 Sy
Brataas, H.V. (Red.) (2011). Sykepleiepedagogisk praksis: Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 1, 2, 3 og 13
(60 s.)
Artikkel i tidsskrift
Granum, V & Halse, K. (2010). Pasientundervisning krever kunnskap. Tidsskriftet sykepleien, 15, 62-64.
http://www.sykepleien.no/fagutvikling/fagartikkel/577196/pasientundervisning-krever-kunnskap
(Lesedato: 24.04.2014)
(3 s.)
Artikkel i tidsskrift
Ivarsson, B & Nilsson, G. (2009). The subject of pedagogy from theory to practice - The view of newly registered nurses. Nurse Education Today 29, 510-515. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2008.11.009
(6 s.)
362.1 Ha
Hallandvik, J.E. (2002). Helsetjeneste og helsepolitikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29909-9.
Kap. 1, 2.
(57 s.)
Artikkel i tidsskrift
Kirchhoff, J. (2004). Dokumentasjon og perifere venekanyler. Sykepleien, 92, (15), s. 56-58.
(2 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2012). Helse og jus: En innføring for helsepersonell. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-42783-9
Kap. 9: s. 126-136, 11, 12, 18
(53 s.)
http://www.lovdata.no