HSINT10314 Fordypning i intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Intensivsykepleie, videreutdanning( 90 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Følgende emner må være bestått:

HSINT10114 Grunnleggende intensivsykepleie, medisinske og naturvitenskaplige emner (30 studiepoeng).

HSINT10214 Intensivsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer ( 30 studiepoeng).

Undervisningssemester

3. semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal utvikle faglig forsvarlig handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til ustabile og komplekse pasientsituasjoner.

Det forventes at kandidaten etter fullført emne:

Kunnskaper:

  • har kunnskap til å vurdere reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt og kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død
  • har kunnskap til å kritisk vurdere aktuell forskning og fagutvikling innen intensivsykepleiefaget
  • har kunnskap til å vurdere forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes i behandling av intensivpasienter
  • har kunnskap innen intensivmedisin til å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • har sentral kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid

Ferdigheter:

  • mestrer og videreutvikler evnen til samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • kritisk vurderer og anvender forskningsresultater som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse
  • utøver avansert intensivsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase og kan ta selvstendige beslutninger i akuttsituasjoner
  • handler etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner
  • administrerer eget arbeid, setter ord på egen funksjon, og argumenterer og begrunner sine valg av handlinger
  • samarbeider flerfaglig og tverrfaglig
  • observerer og forebygger komplikasjoner hos pasienten og yter kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner
  • observerer og vurderer pasientens opplevelser, ressurser og behov for intensivsykepleie og medisinsk behandling og sikrer derved at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte
  • strukturerer arbeidsdagen og sikrer kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten
  • mestrer bruken av medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåking og behandling av pasienten

Generell kompetanse:

  • analyserer relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og videreutvikler evnen til faglig og etisk argumentasjon
  • har et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten og kan relatere det til egen funksjon
  • viser progresjon i utvikling av egen yrkesidentitet, basert på yrkesetikk og juridiske rammer
  • tar ansvar for fagutvikling og viser vilje til å bli veiledet
  • reflekterer kritisk i valgsituasjoner og handler etisk og juridisk forsvarlig
  • formidler forståelse og respekt for ulike menneskelig reaksjoner i forbindelse med akutt og kritisk sykdom og død
  • støtter pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Intensivsykepleierens ansvar- og funksjonsområde
    • Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt
    • Intensivsykepleierens problemløsende aspekt
  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper
  • Intensivmedisin og behandling
  • Medisinsk-teknisk utstyr
  • Infeksjonsforebyggelse / mikrobiologi
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og vil ta utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes yrkeserfaring og kliniske studier.

Undervisningen er i stor grad knyttet til intensivavdelingen, som er intensivstudentens praksisarena. Målet er å integrere teori og praksis, samt stimulere studenten til refleksjon for å utvikle funksjonsdyktige og reflekterte spesialsykepleiere.

Det stimuleres til refleksjon fra både lærere og praksisveiledere gjennomgående i hele studiet.

Praksis

10 uker kliniske studier. Disse vil foregå ved intensivavdelinger og overvåkingsavdelinger i Sykehuset Østfold. Studentene følger noe teoriundervisning parallelt med veiledet praksis.

Hensikten med de kliniske studiene er at studenten videreutvikler nødvendig handlingskompetanse og faglig forsvarlig intensivsykepleie til den ustabile og komplekse intensivpasienten. Sluttkompetansen skal operasjonaliseres og utvikles i denne perioden.

Kliniske studier vurderes til Bestått/Ikke bestått. Vurderingen tar utgangspunkt i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde, hvor den forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon ivaretas. Praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen er sensorer for kliniske studier. For mer informasjon om vurderingskriterier og retningslinjer for praksis, se undervisningsplan i Fronter.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær ut over 10 % av teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved fravær over 10 % i kliniske studier vil høgskolen avgjøre, ut fra studentens funksjonsnivå, om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær i kliniske studier meldes til praksisstedet og skolen. Fravær ut over 20 % gir ikke bestått vurderingsresultat.
  • Innlevering og godkjenning:
    • Refleksjonsnotat relevant for "gjennomgående case"
    • 1 skriftlig oppgave i intensivmedisin/intensivsykepleie (á maks. 2000 ord)
    • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave
    • Studentens egen målsetting og arbeidsplan for kliniske studier
    • 2 refleksjonsnotat fra klinisk studie (á maks. 1000 ord)
  • MTU-test (medisinsk-teknisk utstyr)

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. Det legges til rette for at studenter som får "ikke godkjent" på test får ett (1) nytt forsøk.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener: Skriftlig hjemmeoppgave (fordypningsoppgave) og vurderte kliniske studier.

Deleksamen 1: Hjemmeoppgave (gruppe eller individuell)
Klinisk fordypningsoppgave med et omfang på maks. 9000 ord. Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks. 3 studenter. Arbeidet må leveres innen fastsatt frist. Karakterregel A-F. Intern og ekstern sensur.

Deleksamen 2: Kliniske studier vurderes til Bestått /Ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått, må hele praksisperioden, inkludert alle arbeidskrav knyttet til praksis, avlegges på nytt. Intern og ekstern sensur.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A - F).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at høgskolen skal kunne tilby best mulig emner og studieprogrammer. Emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Se anbefalt litteratur i studieplanens generelle del.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:25