HSAKU10314 Fordypning i akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Cathrine Ålesve
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene:

  • HVAKU10114 Grunnleggende akuttsykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer (30 studiepoeng)
  • HVAKU10214 Akuttsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Tredje semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal utvikle faglig forsvarlig handlingskompetanse i akuttsykepleie rettet mot den ustabile og akutt kritisk syke pasienten.

Kunnskaper
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • ha avansert kunnskap i møte med den akutt og eller kritisk syke og identifisere deres behov for akuttsykepleie
  • gjøre rede for forebyggende tiltak i forhold til komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • gjøre rede for forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes i behandling av akutt kritisk syke pasienter
  • gjøre rede for reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt- og/eller kritisk sykdom, ved undersøkelse, behandling og død
  • ha kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
  • gjøre rede for akuttmottakets arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres

Ferdigheter
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • utøve avansert akuttmedisin og ha forståelse for hvilke opplevelser, problemer og behov pasienten har i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • mestre observasjon, vurdering og iverksette handlinger på grunnlag av kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • kombinere kunnskaper om organismens forsvar mot infeksjoner, vurdere den enkelte pasients immunforsvar og se det i forhold til aktuelle smittestoffer og mulige smittemåter
  • mestre bruk og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og ha et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger
  • mestre akuttsykepleie til pasienter med svikt i livsviktige funksjoner og kunne yte kompenserende hjelp
  • vurdere utført akuttsykepleie relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander
  • utføre akuttsykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet, ressurser og opplevelse ved å være akutt og/ eller kritisk syk
  • mestre bruken av medisinsk - teknisk utstyr som benyttes til overvåkning og behandling av pasienten
  • samhandle med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten
  • vurdere betydningen og relevansen av aktuell forskning og fagutvikling innenfor akuttsykepleie og anvende denne innenfor egen praksis

Generell kompetanse
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • kunne lede eget arbeid, sette ord på egen spesialfunksjon og begrunne valg av handlinger
  • mestre samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og kunne relatere dette til egen funksjon
  • handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner
  • utvikle egen yrkesidentitet, basert på yrkesetikk og juridiske rammer og vise vilje til å motta veiledning
  • ta ansvar for fagutvikling og vise vilje og evne til å evaluere og dokumentere egen funksjon
  • reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • støtte pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Akuttsykepleierens ansvar og funksjonsområde
    • Fagutvikling og undervisning
    • Akuttsykepleierens mellommenneskelige aspekt
    • Akuttsykepleierens problemløsende aspekt
    • Administrasjon og ledelse
  • Akuttmedisin og behandling til ulike pasientgrupper i akuttmottak
  • Akuttsykepleie til pasienter med ulike psykiatriske problemstillinger som medfører medisinske og/eller kirurgiske komplikasjoner
  • Medisinsk-teknisk utstyr
  • Infeksjonsforebyggelse / mikrobiologi
  • Akuttsykepleierens ansvar og rolle i forhold til sentrale samarbeidspartnere utenfor akuttmottaket, som for eksempel barnevern og politi

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og har utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes kliniske studier.

Praksis

10 uker kliniske studier, tilsvarende 15 stp.

Studentene følger noe teoriundervisning parallelt med veiledet praksis.

De kliniske studiene vil fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner og er utsatt for sykdom og skade av ulik grad. Hovedarena for de kliniske studiene vil være akuttmottaket der studenten skal utvikle funksjonsdyktighet innen de ulike fagområder som er aktuelle for et akuttmottak. Studenten vurderes ut i fra å kunne ta ansvar for den mer komplekse pasienten i akuttmottak.

Kliniske studier vurdere til bestått/ ikke bestått. Praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen er sensorer for kliniske studier. For mer informasjon om vurderingskriterier og retningslinjer for praksis, se undervisningsplan i Fronter.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær utover 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved fravær over 10 % i kliniske studier vil høgskolen avgjøre, ut fra studentens funksjonsnivå, om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær i kliniske studier meldes til praksisstedet og skolen. Fravær ut over 20 % gir ikke bestått vurderingsresultat.
  • Innlevering og godkjenning:
    • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave
    • En skriftlig oppgave (Traume) maks. 1500 ord
    • Refleksjonsnotat, innen et valgfritt tema
    • Studentens egen skriftlige målsetting for kliniske studier
    • Ett refleksjonsnotat, egen studieprogresjon, med et omfang på maks. 1000 ord
  • MTU -test (medisinsk - teknisk utstyr)

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen. 

 

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet: Skriftlig hjemmeoppgave (fordypningsoppgave) og vurderte kliniske studier

Deleksamen 1: Hjemmeoppgave (gruppe eller individuell).

Klinisk fordypningsoppgave med et omfang på maks. 9000 ord.
Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 3 studenter. Arbeidet må leveres innen fastsatt frist. Karakterregel A - F. Intern og ekstern sensur

Deleksamen 2: Kliniske studier, vurderes til bestått /ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått, må hele praksisperioden, inkludert alle arbeidskrav knyttet til praksis, avlegges på nytt. Intern og ekstern sensur.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Litteratur er oppdatert 14.4.2014

616.025 An
Andrén-Sanberg, Å. (2005). Innan bakjouren kommit: Riktlinjer for akut omhendertagande av svårt skadade på akutmottagningen. Lund: Studentlitteratur.

610.73 Be
Benner, P. & Wrubel, J. (2001). Omsorgens betydning i sykepleje: stress og mestring ved sundhed og sygdom. Munksgaard, Danmark.

616.025 Ak
Callesen, T., Antonsen, K. m.fl. (2011). Den akutte patient. København: Munksgaard. (2. utg.)

155.93 Cu
Cullberg, J. (2007). Mennesker i krise og utvikling:en psykodynamisk og sosialpsykiatrisk studie. Oslo: Aschehoug (3 utg. 3. oppl.)

300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo : Gyldendal akademisk (5. utg.)

610.730699 Ei
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk (2. rev. og utg.)                               

616.025 Fa
Falck Larsen, L., Roed, J. & Falck Larsen, J. (2008). Traumatologi. København: Munksgaard.

001.42 Fo
Forsberg, C. & Wengström, Y. (2013.) Att göra systematiske litteraturstudier. Stockholm: Bokförlaget Natur og kultur.

616.025 Ak
Godtfredsen, N.S. [et al.]. (2013). Akutte medicinske tilstande. København: FADL. (9. udg.)

618.9200231 Gr
Grønseth, R. & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie Bergen: Fagbokforlaget. (3.utg.)

616.028 In
Gulbrandsen, T. og Stubberud, D-G..(2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe.

(I bestilling)

Haglund, U. & Hamberger, B. (2013). Kirurgi. Stockholm: Liber.

612 Ha
Hall, J.E. (2011). Guyton and Hall textbook of medical physiology. Philadelphia: Elsevier Saunders. (12th ed.)

612 Sa
Haug, E., Sand, O. & Sjaastad, Ø.V. (2006). Menneskets fysiologi. Oslo: Gyldendal Akademisk

617.960231 An
Hovind, I.L. (Red.), (2011). Anestesisykepleie. Oslo: Akribe.

Finnes som «App»

Høgevold, H.E. m/fl. (2006). Traumemanual: Initial behandling av den multitraumatiserte pasient ved Ullevål universitetssykehus. Ullevål universitetssykehus.

300.72 Ja
Jacobsen, D.I. (2011). Hvordan gjennomføre undersøkelser? (3. oppl.) Bergen. Høyskoleforlaget.

300.72 Jo
Johannessen, A., Tufte, P.A. & Christoffersen, L. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelige metoder.  (4. utg.) Oslo: Abstrakt forlag.

617.026 Jæ
Järhult, J. og  Melle-Hannah, M. (2008). Akut kirurgi. Stockholm: Liber.

362.76 Ki
Kirkengen, A.L. (2009). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget.

618.970231 Ge
Kirkevold, M., Brodtkorb, K. & Ranhoff, AH. (Red.), (2008). GERIATRISK SYKELEIE god omsorg til den gamle pasienten, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

616.025 Ak
Knudsen, Ø. (2008). Akuttmedisinsk sykepleie utenfor sykehus. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

Kunnskapssenteret/ senter for kunnskapsbasert praksis. Nettkurs i kunnskapsbasert praksis: www.kunnskapsbasertpraksis.no    

616.028 In      
Larsson, A. & Rubertsson, S. (2012). Intensivvård. Stockholm: Liber.

616.025 Tr
Lennquist, S. (2007). Traumatologi. Stockholm: Liber. 

331.256 Ly
Lystad, A. (2006). Håndbok i konflikthåndtering. Oslo: Akribe.

616.028 Mo
Moesmand, A.M. & Kjøllesdal, A. (2004). Å være akutt kritisk syk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

616.028 Cr
Morton, P.G. og Fontaine, D.K. (2013). Critical care nursing, a holistic approach. Philadelphia:Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins 10th edition                                                                                                                                                                                    616.0252 No
Norsk Indeks for medisinsk nødhjelp
. (2009). Stavanger: Den norske lægeforening, Lærdal AS.

Finnes som «App»

Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell 2004. Foreningen for utgivelse av Norsk Legemiddelhåndbok, Oslo 2004

Norsk barnelegeforening (2013). Akuttveileder i pediatri. (3. utg.) Gratis nettressurs

Nortvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholdt, B., & Reinar, L.M. (2012).  Å arbeide og undervise kunnskapsbasert - en arbeidsbok for sykepleiere.

NSF (2007). Yrkesetisk retningslinjer for sykepleiere. ICN's etiske regler                                

616.7 Pe
Persson, B. & Wingstrand, H. (2005). Ortopedisk grundbok. Lund:Studentlitteratur.

658.31 Sk
Skau, G.N. (2011). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Latvia: Cappelen Damm Akademisk.

610.730699 Ps
Stubberud, D-G. (2013). Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

610.730699 Tr
Travelbee, J. (2001). Mellommenneskelige forhold i sykepleien. Universitetsforlaget.

Wikstrøm, J.( 2006). Akutsjuvård:handläggning av patienter med akut sjukdom eller skada. Lund: Studentlitteratur.

618.97 Wy
Wyller, T. B. (2011). Geriatri: en medisinsk lærebok. Oslo: Gyldendal akademisk

Med forbehold om endringer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:46