HSSPL10216 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Heidi Kristine Grønlien
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

I emnet inngår nasjonal deleksamen i regi av Kunnskapsdepartementet og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Det tas forbehold om endringer i emnet som følge av instruksjoner om nasjonal deleksamen. Les mer om prosjektet nasjonal deleksamen: http://www.nokut.no/no/Universitet-og-hoyskoler/Kvalitetssikring-og--utvikling/Nasjonal-deleksamen/

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • beskrive menneskekroppens mikro- og makroskopiske anatomi
  • forklare normale fysiologiske prosesser og organsystemenes fysiologiske samspill
  • beskrive cellens ulike biokjemiske prosesser og sette prosessene i sammenheng med kroppen som helhet
  • beskrive førstehjelpers rolle ved akutt skade og sykdom
  • beskrive ulike mikroorganismer og deres betydning for sykdom

Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • anvende kunnskap om kroppens normale funksjoner til sykepleiefaglige vurderinger og tiltak
  • legge i sideleie
  • gjennomføre bukstøt og ryggstøt
  • gjenkjenne hjertestans og kunne alarmere umiddelbart
  • starte Hjerte-Lunge-Redning (HLR) innen ett minutt etter erkjent hjertestans
  • bruke hjertetstarter

Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • vise forståelse for at kunnskap i naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie

Innhold

3: Medisinske og naturvitenskapelige emner (refererer til Rammeplanens hovedemne)

Anatomi, fysiologi og biokjemi:

  • Celler og biokjemiske prosesser
    • cellens bygning og metabolisme
    • regulering av cellens indre miljø
    • genetikk
    • vev
  • Organsystemer
    • nervesystemet
    • sansene
    • bevegelsesapparatet
    • hormonsystemet
    • sirkulasjonssystemet
    • respirasjonssystemet
    • fordøyelsessystemet
    • nyrer og urinveier
    • huden
    • immunsystemet
    • reproduksjonssystemet
  • Førstehjelpskurs
    • å være førstehjelper
    • hjerte-lungeredning

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer:

  • Bakteriers og virus´ oppbygning og egenskaper
  • Sopp og parasitter
  • Eksponering, smitte, invasjon og celleskade
  • Mekanismer for mikrobiologisk celleskade
  • Mikrobiologisk prøvetaking
  • Antibiotika og resistens
  • De vanligste bakteriene og virus

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, simulering, veiledning i gruppe, bruk av ikt, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Førstehjelpskurs

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Godkjent førstehjelpskurs er gyldig i samme periode som studieplanen.

Eksamen

Vurderingsordningen består av to deleksamener:

Deleksamen 1
Digital skoleeksamen i mikrobiologi.
Varighet: 1 time. 
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 1 har et omfang tilsvarende 3 studiepoeng. Besvarelsen vurderes med karakteruttrykket bestått/ikke bestått.

Deleksamen 2
Skriftlig nasjonal skoleeksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.
Varighet: 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2 har et omfang tilsvarende 12 studiepoeng (ihht rammeplanen).  Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A-F.

For å få sluttkarakter i emnet, må begge deleksamener være bestått. Nærmere opplysninger om vilkår for ny/utsatt nasjonal deleksamen vil bli gitt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

 

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 18.05.16

3:

570.3 Gr
Grønlien, H. K. & Tandberg, C. (2012) Gyldendals ord og faguttrykk i biologi. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN 978-82-05-41776-2

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd og Norsk resuscitasjonsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger Åsmund S. Lærdal AS. ISBN: 978-82-8276-128-4
(35 s.)

612 Wy
Wyller, V. B. (2014). FRISK: Cellebiologi, anatomi, fysiologi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02444976
Kap. 1-20 og 24.
(606 s.) 

616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). SYK 1: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-0244499-0
Kap. 2.6, 3.3 (33s).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:42