HSSPL10114 Sykepleie - fag og funksjon (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Eli-Anne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse, og hvilke komplikasjoner som kan oppstå når disse ikke kan dekkes
  • gjøre rede for aktuelle observasjoner og sykepleiehandlinger for å ivareta menneskets grunnleggende behov
  • gjøre rede for kliniske vurderingsprosesser, og beskrive hva som skal dokumenteres, hvordan dokumentere og hvorfor dokumentere i pasientjournalen
  • gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes
  • beskrive sykepleiens tradisjon og historie
  • beskrive kognitive prosesser

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • ivareta grunnleggende sykepleieferdigheter forsvarlig mht teknikk, sikkerhet og hygiene
  • anvende kunnskap om kroppens normale funksjoner til sykepleiefaglige vurderinger og tiltak

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • vise respekt og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • kunne skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
  • vise forståelse for at kunnskap i grunnleggende sykepleievitenskapelige, samfunnsvitenskapelige, medisinske og naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie

Innhold

(Nummereringen referer til Rammeplanens hovedemner)

1: 
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv

  • Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
    - Sykepleie som fag og yrke
    - Grunnleggende behov, -ressurser, -mestring, -livskvalitet, -helse
    - Virginia Hendersons - og Joyce Travelbees sykepleietenkning
    - Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie
      - datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering
      - samhandling
      - dokumentasjon av sykepleie i pasientjournalen

2: Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:
  - å være ren og velstelt
  - respirasjon
  - sirkulasjon
  - væske og ernæring
  - utskillelse av avfallsstoffer
  - aktivitet og hvile- konsekvenser av inaktivitet
  - en jevn kroppstemperatur

 - hvile og søvn
  - seksualitet
 
Sykepleieferdigheter og prosedyrer

Livets sluttfase
 

3. Hygiene
Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging

4:
Psykologi og pedagogikk
- Gruppeprosesser
- Læringsprosesser

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, bruk av ikt, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Praksis

2 uker PSH (praksisstudier i høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prøve i praktiske sykepleieferdigheter. Studentene får i god tid før prøven oversikt over hvilke ferdigheter de kan prøves i og hvilke kriterier gjennomføringen vurderes etter.  Gjennomføringen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Prøven kan avlegges tre ganger.
  • Skriftlige oppgaver for innlevering. Antall blir bekjentgjort ved studiestart.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, inkludert en obligatorisk studiesamtale, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Arbeidskravet «Prøve i praktiske sykepleieferdigheter» er gyldig i ett år etter at det er godkjent. Øvrige godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.

Eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (4 timer). Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala, A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 06.06.16

1.
610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug, (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Helse og sykdom – utvikling og begreper. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2016). Sykepleiefagets utvikling – et historisk perspektiv. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. (sider blir oppgitt ved studiestart)

610.73 Gr Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. (sider blir oppgitt ved studiestart)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J., Nortvedt, F. & Skaug, E.-A. (2016). Hva er sykepleie?. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E-A Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.7309 Ma
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 82-05-34951-7. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126, s. 160-175 (84 s.)

610.73072 Å
Nortvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. &. Nordheim, L. V., Reinar, L-M. (2012).  Jobb kunnskapsbasert! : en arbeidsbok Oslo: Akribe. Kap. 3: s. 41 – 65 (24 s.)

2.
610.73 Gr
Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt. & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (sider blir oppgitt ved studiestart)

610.73 Gr
Almås, H.  & Berntzen, H. (2016). Kroppstemperatur. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. 

610.73 Gr
Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N.J.  Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk. (- seksualanatomi og fysiologi)

610.73 Gr
Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A Skaug  (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Mathisen, J. (2016). Sykepleie til døende. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. (sider blir oppgitt ved studiestart)

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Aktivitet. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.  

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Respirasjon. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

610.73 Gr
Skaug, E.-A. (2016). Kroppspleie og hygiene. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 2). Oslo: Gyldendal akademisk.

613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring: mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2-6, 8, 9, 12 og 14. (123 s.)

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten Oslo: Akribe forlag. http://www.ppsnett.no/

Aktivitet/hvile
Forflytning i seng – manuell teknikk (1,5 s.)
Fra seng til stol – manuell teknikk (2 s.)
Fra stol til seng – manuell teknikk (1 s.)

Fra løft til forflytning (0,5 s.)
Pasientens perspektiv (0,5 s.)
Helsepersonells perspektiv (2 s.)
Manuell forflytning eller personløfter/ståheis (1 s.)
Vurdering og planlegging av forflytningen (1 s.)
Samarbeid og kommunikasjon med pasienten (1 s.)
Forflytningshjelpemidler (2 s.)

Leiring i seng - sideleie. Gjennomføring (2 s.)
Leiring i seng - flatt ryggleie. Gjennomføring (1 s.)
Høyt ryggleie - Fowlers leie. Gjennomføring (2 s.)

Tilrettelegging for nattesøvn i institusjon. Gjennomføring (1 s.)

Eliminasjon
Bruk av bekken (2 s.)
Bruk av spissbekken (1,5 s.)
Bruk av toalettstol (1,5 s.)
Bruk av urinflaske (2 s.)

Ernæring
Servering av mat. Gjennomføring (2 s.)
Spisehjelp til pasient. Gjennomføring (2,5 s.)

Hud og vev
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Munnstell ved broer og implantater (2 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)
Av- og påkledning av skjorte på pasienter som trenger hjelp (2 s.)
Barbering (2 s.)
Fotstell (2 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
Sengereing med pasient i seng - fra side til side. Gjennomføring (2 s.)

Respirasjon
Respirasjonstelling (1 s.)

Sirkulasjon
Auskultatorisk måling av blodtrykk på overarm. Gjennomføring (2 s.)
Ordinær pulstelling. Gjennomføring (1 s.)

Oral temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Aksillær temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Rektal temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)
Tympanisk temperaturmåling. Gjennomføring (1 s.)

Hygiene
Ren prosedyre (0,5 s.)
Aseptisk prosedyre (2 s.)
Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (0,5 s.)
Rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)
Bruk av beskyttelsesfrakk og plastforkle (1 s.)
Bruk av arbeidstøy (0,5 s.)
Håndtering av urene tekstiler og smittetøy (1 s.)
Oppbevaring og håndtering av rene tekstiler (1 s.)
Håndtering av avfall (0,5 s.)
Kjemisk desinfeksjon av utstyr (1 s.)
Arbeid på desinfeksjonsrom (0,5 s.)
Desinfeksjon med fuktig varme (0,5 s.)

3.
Artikkel i tidsskrift
Rognlien, B. (2009). Hygiene har med holdning å gjøre. Sykepleien Forskning, 2(3) 185. doi: 10.4220/sykepleienf.2009.0096 (1 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). SYK 1: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 4.5.1 (6 s.)

Artikkel i tidsskrift
Aasbrenn, M. & Lid, R. (2009). Er handdesinfeksjon betre enn handvask? Sykepleien Forskning, 2(3) 177-184. doi: 10.4220/sykepleienf.2009.0095 (7 s.)

4.  
Helsepersonelloven § 8
http://www.lovdata.no/index-lov.html

371.39 Pe
Pettersen, R. (2005). Problembasert læring for studenter. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 2, s. 37 - 51
Kap. 3, s. 79 - 82 og 87
Kap. 4, s. 114 - 115
Kap. 6, s. 141 - 145
Kap. 7, s. 163 - 166 (43 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:41