HSSOS10113 Sosionomen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Redegjøre for sosialt arbeids plass i samfunnet i dag og tidligere
- Redegjøre for yrkesgruppens samfunnsmandat og fagets analytiske perspektiv
- Redegjøre for metodisk sosialt arbeid og brukerinvolvering
- Kjenne til konsekvensene av stigmatisering
- Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for utsatte grupper
- Beskrive hvordan hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for arbeidsinkludering
- Beskrive grunnleggende kunnskap om interkulturell kommunikasjon og begreper knyttet til kulturforskjeller
- Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
- Gjøre rede for juridisk metode og lovers betydning for yrkesutøvelsen
- Drøfte og anvende ulike yrkesetiske prinsipper relatert til brukers situasjon
- Reflektere over hvordan egne holdninger har betydning i møtet med andre
- Gjennomføre oppgaveskriving i tråd med gjeldende retningslinjer
Innhold
- Faget sosialt arbeid.
- Yrkesrolle og mandat.
- Arbeidsmodell og relasjon. Involvering av bruker.
- Introduksjon til psykologiens betydning for å forstå utsatte gruppers situasjon.
- Velferdsstaten, tjenestetilbudet og brukergrupper.
- Velferdsstaten. Statlige styringssignaler og reformer, herunder blant annet arbeidsinkludering og NAV.
- Kulturelt perspektiv på kommunikasjon og relasjon mellom minoritet og majoritet
- Rettskildefaktorer og sentrale forvaltningsprinsipper.
- Juridisk metode og sentrale lover i velferdsstaten og deres betydning, herunder rettigheter og tvangsregler.
- Yrkesetisk grunnlagsdokument og etiske dilemma. Menneskerettigheter.
- Ferdighetstrening for å bevisstgjøre hvem jeg er, i møtet med andre. Holdningers betydning for yrkesrollen.
- Benytte bibliotek og ulike faglige databaser. Obligatorisk trening og opplæring gjennom skrivekurs.
Undervisnings- og læringsformer
Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeid- og velferdsfag; noe også med bachelorstudium i barnevern og vernepleie.
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Veiledning skjer i basisgrupper: Den første timen brukes til å skrive gruppekontrakt og lede studentene inn i studiesituasjonen. De neste veiledningstimene vil ha fokus på arbeidskravene og læringsutbyttene i emnet. Videre vil det legges opp til refleksjon og fokus på gruppeprosessen. Den enkelte basisgruppe har ansvaret for å avtale veiledningstidspunkter med basisveileder.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av to individuelle notat på maks 1000 ord. Tilbakemelding og vurdering av første oppave med kommentarer fra basisveileder i Fronter. Gjennomgang av jusoppgaven gis i seminar og godkjennes i Fronter av basisveileder. Arbeidskravene kan omarbeides en gang.
- Innlevering av en gruppeoppgave på maks 2000 ord. Den innleveres i Fronter og vurderes til godkjent/ikke godkjent med kommentarer av basisveileder. Ved ikke godkjent kan oppgaven omarbeides en gang.
- Presentasjon i seminar knyttet til læringsutbytte nr. 7. Vurderes av seminaransvarlig lærer umiddelbart. Ved ikke godkjent presentasjon gis det mulighet for en ny presentasjon i et annet seminar.
- Deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse i ordinær undervisning (forelesninger, seminarer, basisgruppearbeid). Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.
- Gjennomført ferdighetstrening. Det er krav om 90 % deltakelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for en ny gjennomføring av treningen.
- Én individuell studiesamtale med basisgruppeveileder må være gjennomført, bekreftet ved veileders og students underskrift. Basisveileder rapporterer til studieadministrasjonen.
- Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
Arbeidskravene er gyldige i samme periode som emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen
Det er to deleksamener i emnet;
Deleksamen 1: To dagers hjemmeeksamen. Studentene skriver en individuell oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Deleksamen 2: 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Hver deleksamen teller 50 % av karakteren for emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Deleksamen inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen for å bestå emnet.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2016
361.3 So
Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B. Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo – Universitetsforlaget
Kap. 1: Hva er sosialt arbeid? (19-35)
Kap. 2: Sosialt arbeid som spenningsfelt (36-46)
Kap. 3: Det sosiale i sosialt arbeid (47-64)
Kap. 4: Velferdsstatens sikkerhetsnett (65-79)
Kap. 5: Verdiers betydning for vår forståelse og vår handling (80-96)
Kap. 6: Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning (97-111)
Kap. 7: Relasjoner i sosialt arbeid (112-124)
Kap. 8: Kunnskap i sosialt arbeid (125-138)
(Resten av boka kommer i emne HSSOS 103 13)
303.482 Er
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. 6. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-48177-0
Kap. 1: Har vi en ny folkevandringstid? (19-32)
Kap. 2: Kultur: Forskjeller og likheter (33-50)
Kap. 3: Kulturkontakt og etnisitet (51-66)
Kap. 4: Nasjonalisme (67-76)
Kap. 5: Minoriteter (77-90)
Kap. 8: Kultur og kommunikasjon (123-136)
(Boka kommer i emne HSSOS 103 13)
FO (2015): Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. (15 s) Deles ut ved studiestart.
302.542 Go
Goode, Erich (2015) Deviant Behavior (10th/11th ed) Taylor & Francis Ltd
Kap. 1 (21 s)(Boka kommer igjen i emne HSSOS 103 13)
361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6
Kap. 1-5: (13-116)
Kap. 9-12: (168-247)
320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen og S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 1: Profesjonsutøver i et demokrati (15–25)
Kap. 2: Grunnbegreper i statsvitenskap (27–55)
Kap. 3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden (61–69)
Kap. 5: Storting og regjering (96–122)
Kap. 6: Forvaltningen (135–151)
Kap. 7: Fylkeskommunen og det regionale nivået (153–174)
Kap. 10: Forholdet mellom stat og kommune (244–270)
361.65 Ar
Hernes, T., I. Heum og P. Haaversen (Red.). (2010). Arbeidsinkludering. Om det nye politikk – og praksisfelt i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 1: Et bakteppe (13-41)
Kap. 2: Om arbeidslinja (42-55)
Kap. 3: NAV – Hvorfor og Hvordan (56-81)
Kap. 4: Forebygging, tidlig intervensjon og den norske IA-modellen (82-108)
Kap. 5: Inkluderingsstrategier og arbeidsrettede tiltak (109-147)
Kap. 6: Fordeling av velferdstjenester (148-193)
(Boka kommer i emne HSASO 201 11)
353.48 Br
Humerfelt, K. (2005): Begrepene brukermedvirkning og brukerperspektiv – honnørord med lavt presisjonsnivå. I Willumsen, E (red): Brukernes medvirkning! Kvalitet og legitimitet i velferdstjenestene. Oslo: Universitetsforlaget. (15-33) (18 s) I kompendium.
361.3 Hu
Hutchinsson, G.S. (2007): Sosialt arbeid i kommunen: samfunnsmandat og handlingsrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka.
Kap. 1: Sosialpolitikk og sosialt arbeid (19-38)
Kap. 2: Sosialtjenestens samfunnsmandat (38-70)
Kap. 3: Samhandling og mobilisering (70-91)
Kap. 4: Mandat og samarbeid (91-110)
Kap. 5: Konflikter (110-123)
Kap. 6: Fra teori til praksis (123-154)
344.03 Kj
Kjønstad, A. og A. Syse (2012). Velferdsrett I. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.
Kap. 2: Rettighetstenkningen i velferdsretten. Del 2.1 – 2.3, (79-113)
Kap. 4: Retten helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Del 4.1-4.5.2, (167-198)
Kap. 7: Trygdeytelser på bakgrunn av barneomsorg og familieforhold. Del 7.1-7.5, (313-349)
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram. Del 9.1-9.8, (423-456)
Kap. 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten. Del 10.1-10.4, (473-485)
(Boka kommer i andre emner)
344.03 Kj
Kjønstad/Syse (red.) (2012). Velferdsrett II. Barnevern- og sosialrett. 4. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.
Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans. Del 2.1-2.6, (61-96)
Kap. 6: Barnevernloven – særlig om hjelpetiltak. Del 6.1-6.5, (235-267)
(Boka kommer igjen i andre emner)
361.3 Ko
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget (154 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)
Kap. 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet (71-116)
Kap. 4: I partnerskap med klienten/brukeren (117-158)
Kap. 5: Å handle og snakke sammen (159-198)
Kap. 6: Om arbeidsalliansen med klienten – forvalter og sosialbehandler (119-224)
174 Kv
Kvalnes, Ø. (2008). Se gorillaen! Etikk i arbeid. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget (200 s). Hele boka.
371.102 Mø
Møller, L. (2012). Anerkjennelse i praksis om utviklingsstøttende relasjoner. Oslo: Kommuneforlaget. Side 7-188 (181s). Hele boka.
Pettersen, K.T. (2016):Psykisk helsearbeid ved norske incestsentre. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. Volum 13. Nr. 1-2 2016. s 15-23. Universitetsforlaget. (8 s). I KOMPENDIUM
Pettersen, K.T. (2014): Hjelpekunstens hemmelighet. Halden Arbeiderblad 20.12.2014. (1 s). I KOMPENDIUM
Høgskolen i Østfold, Biblioteket: Hvordan skrive oppgave? http://www.hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_?lang=nor
Pluss nyttige lenker til APA-style:
https://student.hioa.no/documents/585736/777865/APA 6 - veiledning/d9c41a63-8455-4cb3-af43-ea14c1c00760 og http://www.hil.no/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/apa_kildehenvisninger
Lover:
- Barnevernsloven (1992): Lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100
- Folketrygdloven (1997): Lov om folketrygd. LOV-1997-02-28-19
- Forvaltningsloven (1967): Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker. LOV-1967-02-10
- Helse- og omsorgstjenesteloven (2011): Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester mm. LOV-2011-06-24-30
- Sosialtjenesteloven i NAV (2009): Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen – LOV-2009-12-18-131
1683 sider (dvs. 67 sider pr studiepoeng) + lovene