HSOMB10109 Hvordan forstå incest og seksuelle overgrep (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål
Kandidaten:

  • kan redegjøre for ulike forståelsesmodeller og tilnærmingsmåter til seksuelle overgrep mot barn
  • kan analysere og vurdere kritisk relevante problemstillinger knyttet til seksuelle overgrep mot barn ut fra ulike faglige ståsteder, etiske og juridiske perspektiver
  • kan vurdere mistanke om seksuelle overgrep mot barn
  • kan analysere seksuelle overgrep mot barn ut i fra ulike perspektiver (som for eksempel et kjønnsperspektiv, kulturperspektiv, barnevernsperspektiv, behandlingsperspektiv, maktperspektiv og et barneperspektiv).

Ferdighetsmål
Kandidaten:

  • kan gjennomføre en kritisk analyse av hvordan sosiale emosjoner som skyld og skam påvirker de berørte parter
  • kan utvikle egen handlingskompetanse basert på teori

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan integrere den overgrepsutsattes egen forståelse av virkeligheten i utviklingen av behandling/hjelpetilbud
  • er i stand til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse i arbeid med barn og unge utsatt for seksuelle overgrep
  • kan vurdere betydningen av å vise anerkjennelse og respekt i møte med personer involvert i seksuelle overgrepssaker

 

Innhold

Dette emnet belyser ulike måter å forstå og nærme seg incest og seksuelle overgrep på, og sette disse i et moralsk, juridisk, sosialt og helsemessig perspektiv. Det vil bli fremlagt ulike forskningsprosjekter som anvender forskjellige definisjoner og tilnærmingsmåter, og ulike måter å nærme seg dette problemfeltet på. Siktemålet med emnet er å gi studentene en innføring i ulike kunnskapssyn knyttet til fagfeltet seksuelle overgrep mot barn og stimulere til kritisk tenkning og refleksjon.

Det finnes et stort utvalg av fagbøker om emnet og studentene vil få opplæring i søking etter relevant litteratur.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Studiet vil i tillegg inkludere digitale forelesninger som har som formål å gi oversiktskunnskap, rom for fordypning og kritisk refleksjon over de ulike tema som blir behandlet. De digitale forelesningene vil bli diskutert i plenum ved de fysiske samlingene i tillegg til i ulike digitale verktøy i Fronter.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80% deltakelse på undervisning.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen.
Varighet: 5 dager.

Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Besvarelsen vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.06.2016

Honneth, Axel, 2007. Kamp om anerkjennelse. Oslo: Pax. Hele boken - 187 sider.

Kvam, Marit Hoem, 2001. Seksuelle overgrep mot barn. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 165 sider.

Kirkengen, Anna Luise, 2009. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 194 sider.

Langfeldt, Thore, 2013. Seksualitetens gleder og sorger: identitet og uttrykksformer. Oslo: Fagbokforlaget. Hele boken - 159 sider.

Schibbye, Anne-Lise Løvlie, 2012. Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken - 422 sider.

Aasland, Margrethe Weide, (2014): Si det til noen; en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Oslo. Cappelen Damm Akademisk. Hele boken – 160 sider.

Aasland, Margrete Wiede, 2015. Barna og seksualiteten. Oslo: Cappelen Forlag. Hele boken - 120 sider.

Artikler:?
Johnson, Alexis, 2006. Healing Shame, i The Humanistic Psychologist, 34: 223-242. 20 sider.??

Kjær, Aud-Keila B. og Svein Mossige, 2008. Når barneverntjenesten må forholde seg til straffeloven, i Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 3. Side 37-57. 20 sider.?

Mossige, Svein, 2008. Hva er god praksis i barneverntjenestens håndtering av seksuelle overgrepssaker? I Dahle, Rannveig og Nicole Hennum (red) 2008, Barneverntjenestens håndtering av saker med vold og seksuelle overgrep, NOVA rapport nr 5/08 kap 5. side 92-122. 30 sider.

Pettersen, Kaare Torgny (2013). A study of shame from sexual abuse within the context of a Norwegian Incest center. Artikkelen er godkjent for trykking i tidsskriftet Journal of Child Sexual Abuse, 22: 677-694. 17 sider.

Proeve, Michael J. og Kevin Howells, 2006. Effects of remorse and shame and criminal justice experience on judgements about a sex offender, i Psychology, Crime and Law 12: 145-161. 17 sider.

Skårderud, Finn, 2001. Skammens stemmer - om taushet, veltalenhet og raseri I behandlingsrommet, i Tidsskriftet for den Norske Lægeforening, 13: 1613-1617. 5 sider.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:17