HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniørfag, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).

Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i

  • arbeids- og velferdsfag
  • barnevern 
  • sosialt arbeid 
  • vernepleie (heltid)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester (første halvdel).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.

Tema A - Forskningsmetode 
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
  2. Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
  3. Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
  2. Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering.
  3. Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i velferdsstaten.
  4. Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
  5. Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
  6. Formidle og drøfte faglige problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon.

Innhold

Tema A:

  1. Forskningsprosessen
  2. Vitenskapsteori
  3. Forskning i et etisk perspektiv
  4. Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.

Tema B:

  1. Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
  2. Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
  3. Norge som del av en større verden. Kunnskap om minoriteter. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
  4. Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
  5. Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
  6. Søke, kritisk vurdere og anvende forskningsresultater.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniør, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 Tema A:

  • Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.

Tema B:

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % tilstedværelse forelesning og seminar. 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

5 timer individuell skriftlig skoleeksamen.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 30.08.2016

Tema A:

300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7,8,9,10,11,12 Til sammen 120 sider.

610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Kap. 1-4 (s.23-97), kap. 6-7 (s.119-141), kap. 9 (s. 167-183). kap. 12-15 (s. 225-279) Til sammen 172 sider.

610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine (5th ed. utg.). Chichester: Wiley-Blackwell/BMJ Books.
Kap. 1-4 (s.1-59), kap. 6-7 (s.78-98), kap. 9 (s. 116-134), kap. 12-15 (s.164-220) Til sammen 152 sider.

Artikkel i tidsskrift
Nylenna, M. (2009). Vitenskapelige rapporteringsmaler. Tidsskrift for Den norske legeforening, 129(22), 2340. doi: 10.4045/tidsskr.09.1099
1. side

Tema B:

Andersen, B., & Biseth, H. (2013). The Myth of Failed Integration: The Case of Eastern Oslo. City & Society, 25(1), (5-24). doi:10.1111/ciso.12004

Baldersheim, H. (2012). På barrikadane for status quo ; ny stortingsmelding om forholdet stat-kommune. Plan(2), (16-19).

Benson, M., & O'Reilly, K. (2009). Migration and the search for a better way of life: a critical exploration of lifestyle migration. The Sociological Review, 57(4), (608-625). doi:10.1111/j.1467-954X.2009.01864.x

Dahle, R. (2010). Sosialt arbeid ; en historie om kjønn, klasse og profesjon. Tidsskrift for kjønnsforskning.

Døving, R. (2007). Voksne barn. Husholdsviabilitet blant urbane skandinaver. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 18(01), (22-37).

362.1042 El
Elstad, J. I. (2005). Sosioøkonomiske ulikheter i helse : teorier og forklaringer. Sosial- og helsedepartementet. Kan fåes gratis ved henvendelse til Helsedirektoratet. Hele rapporten. 

Frøyland, K. (2015). Å «stå langt frå arbeid» - Refleksjonar og førestillingar om kven som kan jobbe. Tidsskrift for psykisk helsearbeid(04), (307-316).

Fylkesnes, M. K., Iversen, A., Bjørknes, R., & Nygren, L. (2015). Frykten for barnevernet - En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger. Tidsskriftet Norges barnevern(02), (81-96).

Hansen, G. V., Arvesen, P. A., & Tonholm, T. (2013). Pappa i fengsel – hvordan ivaretas familien? Tidsskriftet Norges barnevern.

Haug, V., & Horverak, S. (2009). Barns deltakelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital. Tidsskriftet Norges barnevern, 86(02), (77-88).

Juritzen, T. I., & Heggen, K. (2009). Produktive maktpraksiser i sykehjem: en Foucault-inspirert analyse av pleiefaglig handlekraft. Tidsskrift for velferdsforskning, 12(2), (94-104).

Moser, I. (2005). On becoming disabled and articulating alternatives: The multiple modes of ordering disability and their interferences. Cultural Studies, 19(6), (667-700). doi:10.1080/09502380500365648

302.35 Re
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka.

Schafft, A. (2007). Ansettelse av personer med psykiske lidelser i ordinære bedrifter ; vi må forstå arbeidsgivernes grunner. Tidsskrift for psykisk helsearbeid.

Taylor, J. (2010). On recognition, caring and dementia. In A. Mol, I. Moser, & J. Pols (Eds.), Care in practice: on tinkering in clinics, homes and farms (pp. 325 s. : ill.). Bielefeld: Transcript Verlag.

Ugelvik, T. (2012). Prisoners and their victims: Techniques of neutralization, techniques of the self. Ethnography, 13(3), 259-277. doi:10.1177/1466138111435447

Van Vree, W. (2011). Meetings: the frontline of civilization. The Sociological Review, 59, 241.

Vike, H. (2013). Egalitarianisme og byråkratisk individualisme. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 24(03-04), (181-193).

305.9 Pr
Vågan, A., & Grimen, H. (2008). "Profesjoner i maktteoretisk perspektiv." I Molander & Terum (2008): Profesjoner. Kap 25. Oslo: Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:14