HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniørfag, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i
- arbeids- og velferdsfag
- barnevern
- sosialt arbeid
- vernepleie (heltid)
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (første halvdel).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.
Tema A - Forskningsmetode
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
- Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
- Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering.
- Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i velferdsstaten.
- Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
- Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
- Formidle og drøfte faglige problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon.
Innhold
Tema A:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
Tema B:
- Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
- Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
- Norge som del av en større verden. Kunnskap om minoriteter. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
- Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
- Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
- Søke, kritisk vurdere og anvende forskningsresultater.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i arbeids- og velferdsfag, barnevern, bioingeniør, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A:
- Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.
Tema B:
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % tilstedværelse forelesning og seminar. 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
5 timer individuell skriftlig skoleeksamen.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 30.08.2016
Tema A:
300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7,8,9,10,11,12 Til sammen 120 sider.
610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur.
Kap. 1-4 (s.23-97), kap. 6-7 (s.119-141), kap. 9 (s. 167-183). kap. 12-15 (s. 225-279) Til sammen 172 sider.
610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine (5th ed. utg.). Chichester: Wiley-Blackwell/BMJ Books.
Kap. 1-4 (s.1-59), kap. 6-7 (s.78-98), kap. 9 (s. 116-134), kap. 12-15 (s.164-220) Til sammen 152 sider.
Artikkel i tidsskrift
Nylenna, M. (2009). Vitenskapelige rapporteringsmaler. Tidsskrift for Den norske legeforening, 129(22), 2340. doi: 10.4045/tidsskr.09.1099
1. side
Tema B:
Andersen, B., & Biseth, H. (2013). The Myth of Failed Integration: The Case of Eastern Oslo. City & Society, 25(1), (5-24). doi:10.1111/ciso.12004
Baldersheim, H. (2012). På barrikadane for status quo ; ny stortingsmelding om forholdet stat-kommune. Plan(2), (16-19).
Benson, M., & O'Reilly, K. (2009). Migration and the search for a better way of life: a critical exploration of lifestyle migration. The Sociological Review, 57(4), (608-625). doi:10.1111/j.1467-954X.2009.01864.x
Dahle, R. (2010). Sosialt arbeid ; en historie om kjønn, klasse og profesjon. Tidsskrift for kjønnsforskning.
Døving, R. (2007). Voksne barn. Husholdsviabilitet blant urbane skandinaver. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 18(01), (22-37).
362.1042 El
Elstad, J. I. (2005). Sosioøkonomiske ulikheter i helse : teorier og forklaringer. Sosial- og helsedepartementet. Kan fåes gratis ved henvendelse til Helsedirektoratet. Hele rapporten.
Frøyland, K. (2015). Å «stå langt frå arbeid» - Refleksjonar og førestillingar om kven som kan jobbe. Tidsskrift for psykisk helsearbeid(04), (307-316).
Fylkesnes, M. K., Iversen, A., Bjørknes, R., & Nygren, L. (2015). Frykten for barnevernet - En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger. Tidsskriftet Norges barnevern(02), (81-96).
Hansen, G. V., Arvesen, P. A., & Tonholm, T. (2013). Pappa i fengsel – hvordan ivaretas familien? Tidsskriftet Norges barnevern.
Haug, V., & Horverak, S. (2009). Barns deltakelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital. Tidsskriftet Norges barnevern, 86(02), (77-88).
Juritzen, T. I., & Heggen, K. (2009). Produktive maktpraksiser i sykehjem: en Foucault-inspirert analyse av pleiefaglig handlekraft. Tidsskrift for velferdsforskning, 12(2), (94-104).
Moser, I. (2005). On becoming disabled and articulating alternatives: The multiple modes of ordering disability and their interferences. Cultural Studies, 19(6), (667-700). doi:10.1080/09502380500365648
302.35 Re
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka.
Schafft, A. (2007). Ansettelse av personer med psykiske lidelser i ordinære bedrifter ; vi må forstå arbeidsgivernes grunner. Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
Taylor, J. (2010). On recognition, caring and dementia. In A. Mol, I. Moser, & J. Pols (Eds.), Care in practice: on tinkering in clinics, homes and farms (pp. 325 s. : ill.). Bielefeld: Transcript Verlag.
Ugelvik, T. (2012). Prisoners and their victims: Techniques of neutralization, techniques of the self. Ethnography, 13(3), 259-277. doi:10.1177/1466138111435447
Van Vree, W. (2011). Meetings: the frontline of civilization. The Sociological Review, 59, 241.
Vike, H. (2013). Egalitarianisme og byråkratisk individualisme. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 24(03-04), (181-193).
305.9 Pr
Vågan, A., & Grimen, H. (2008). "Profesjoner i maktteoretisk perspektiv." I Molander & Terum (2008): Profesjoner. Kap 25. Oslo: Universitetsforlaget.