HSSPL40312 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Anne-Grethe Gregersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
I tillegg må klasser som gjennomfører dette emnet i 4. semester ha bestått praksisstudier i alle foregående emner.
For klasse B, stilles også krav om godkjent prøve i medikamentregning. Individuell skoleprøve 2 timer. For å oppnå godkjent resultat i medikamentregning kreves 100 % riktig besvarelse.
Undervisningssemester
- 3. semester (høst) klasse B
- 4. semester (tidlig vår) klasse D
- 4. semester (sein vår) klasse A
(C-klassen følger emne HSSPL40313 Sykepleie til somatisk syke II (kir. avd.) over to semestre).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til pasienter i kirurgisk avdeling
- utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til aktuelle pasienter i kirurgisk avdeling
- gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
- gjøre rede for medikamentell behandling
- gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
- beskrive innholdet i aktuelt lovverk og benytte dette i praksissituasjoner
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til pasienter i kirurgisk avdeling
- preoperativ forberedelse av pasient
- kliniske observasjoner i den postoperative fasen - anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- kommunisere målrettet
- beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient og medarbeider
- identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter i kirurgisk avdeling basert på kliniske observasjoner
- dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
- kunne reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- kunne planlegge og organisere eget arbeid
- se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
- erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
(nummereringen refererer til hovedemner i rammeplanen)
1.
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2.
Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være akutt og kritisk syk
- Å være pasient i kirurgisk avdeling
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Ulike sjokktilstander
- Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering av inntak og utskillelse av avfallsstoffer
Menneskets balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning i kirurgisk avdeling
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt
3.
Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi
- Sykdom og behandling i kirurgisk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer
4.
Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk
- Betydningen av informasjon og veiledning for samhandling og pasientens opplevelse av mestring
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Gjeldende juridiske regler ved praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Praksis
9 uker: Én uke PSH. (8 uker praksisstudier i spesialisthelsetjenesten (kirurgisk avdeling).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomført e-læringsprogram for dokumentasjon i sykepleie må være dokumentert før oppstart i praksisstudier (klasse B og D)
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Arbeidskravet må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Eksamen
Emnet har to deleksamener: Individuell skriftlig skoleeksamen og vurdert praksis
Deleksamen 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (1 time) i Fronter. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Deleksamen 2: Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Ved ikke bestått vurdering av praksisstudiene blir ikke individuell skriftlig eksamen vurdert. Både individuell skriftlig eksamen og praksisstudiene må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A - F).
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 11.06.2014
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund. (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler. (Rev. Utg.) 44 s. Oslo : Norsk sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
(Lesedato: 24.04.2014)
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo: Akribe forlag.
www.ppsnett.no
ICNs etiske regler for sykepleiere (4 s.)
NSFs yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere (4 s.)
2.
610.73 Kl
Almås, H. Stubberud, D G. & Grønseth, R. (Red.), (2010). Klinisk sykepleie 1. (4.utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Kap. 8, 9: s. 273-291 og s. 307-338, 10
(114 s.)
610.73 Kl
Almås, H. Stubberud, D G & Grønseth, R. (Red.), (2010). Klinisk sykepleie 2. (4.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap.19, 23, 31
(83 s.)
Artikkel i tidsskrift
Dietrichson, S. (2011). Bedre hygiene halverte sykehusinfeksjoner. Sykepleien Forskning, 6(4), s. 384-385.
(2 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J. Nortvedt, F. & Skaug, E-A (Red.), (2011). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 3, 23: s. 143-196
(ca. 53 s.)
PPS: https://ppsnett.no/pps/forside?sv=10.0&ssokey=54b477c0d9f6eb3965eb77e78c758463&skole=hiof
Katetrisering:
Innsetting av permanent kateter, kvinne: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69784
Innsetting av kateter, mann: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69785
Fjerning av kateter, kvinne: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69779
Fjerning av kateter, mann: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69781
Sårskift: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre?emne=67652
Opptrekking fra hetteglass: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69694
Intramuskulære injeksjoner: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69699
Subcutane injeksjoner: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69704
Infusjoner med legemddeltilsetning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69679
Infusjoner uten legemiddeltilsetning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69678
PVK - innleggelse: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70952
PVK - fjerning: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=67392
Stell av SVK: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70958
Suging av øvre luftveier: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=70955
Nedleggelse av nasogastrisk sonde: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69928
Fjerning av nasogastrisk sonde: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69927
Blodprøver:
Hudpunksjon (kapillær punksjon): https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=69840
Venepunksjon: https://ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=74836
Prosedyrene ved praksisstedet.
Kapittel i bok
610.73 Sy
Rustøen, T. & Stubhaug, A. (2010). Smerter. I U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe. 978-82-7950-133-6
(39 s.)
3.
616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-82-79-50124-4
Artikkel i tidsskrift
Simon, D. A. Dix, F.P. & McCollum, C.N. (2004). Management of venous leg ulcers. BMJ. 328(452) 1358-1362
doi: 10.1136/bmj.328.7452.1358
(4 s.)
616.07 Wy
Wyller, V. B. Brodal, P.A. & Toverud, K.C. (2009). Det syke mennesket. Oslo: Akribe.
Bind I, kap. 2.10
Bind II, kap. 6
Bind IV, kap. 13.6.1, 13.6.2, 16.1-16.2.4, 16.3-16.11
Bind V, kap. 17.5.2, 20 (s 151-179)
Bind VI, kap. 24: s. 185-189 (24.4.1-24.4.3)
(154 s.)
4.
Artikkel i tidsskrift
Alasad, J. & Ahmad, M. (2005). Communication with critically ill patients. Journal of advanced nursing. 50(4) 356 - 362
doi: 10.1111/j.1365-2648.2005.03400.x
(7 s.)
Artikkel i tidsskrift
Benyon, K., Hill, S., Zadurian, N. & Mallen, C. (2010). Coping strategies and Self-Efficacy as Predictor of Outcome in Osteoarthritis: A Systematic Review. Musculoskeletal Care 8(4) 224-236
doi: 10.1002/msc.187
Artikkel i tidsskrift
Grønnestad, B.K. & Blystad, A. (2004). Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon - en kvalitativ studie. Vård i Norden, 24(4) 4-8
(4 s.)
150 He
Helgesen, L. A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (2. utg.). Oslo: Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-7634-944-3
Kap. 9
(14 s.)