HSAVF10311 Samhandlingskompetanse (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

  Etter gjennomført emne er studentene i stand til å:

  1. Redegjøre for og beskrive generell og relevant veiledningsteori
  2. Beskrive tjenester av god kvalitet
  3. Redegjøre for aktuell sosiologisk forskning
  4. Anvende sosiologiens grunnleggende begreper
  5. Redegjøre for ulike forklaringer på samfunnsproblemer
  6. Reflektere over psykologiske emner av betydning for velferdsviteren
  7. Gjennomføre et prosjektarbeid med fokus på samhandling/ samarbeid/HR og personalarbeid
  8. Kjenne til aktuelle samarbeidspartnere og beskrive samhandling på system- og individnivå
  9. Gjennomføre samtaler i aktuelle situasjoner
  10. Redegjøre for begrepene faglig skjønn og brukermedvirkning.
  11. Formidle fagstoff skriftlig og muntlig

Innhold

  1. Veiledningsteori og ulike anvendelsesområder for veiledning - herunder coaching
  2. Kvalitetssystemer og kvalitetsarbeid
  3. Søking etter statistikk og vitenskapelige artikler
  4. Trening i anvendelse av sosiologiske begreper og teorier, eksempelvis stigmatisering, nettverkskartlegging og ulike kapitalformer
  5. Drøfting av begrepet «samfunnsproblem» knyttet til aktuelle kontekster for yrkesutøvelsen, eksempelvis fattigdom, rusproblematikk, kriminalitet, diskriminering, antidiskriminering og ekskludering
  6. Psykologiske emner (sosial- og personlighetspsykologi)
  7. Planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
  8. Samordning, koordinering og samarbeid som ulike tilnærminger i arbeids- og velferdsarbeid samt faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til dette
  9. Samtaletrening
  10. Kort innføring i begrepene faglig skjønn og brukermedvirkning
  11. Akademisk skrivekurs og muntlige framlegg

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid veiledning og selvstudier. 

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuelt notat på inntil 500 ord. Godkjennes i Fronter. Tilbakemelding i basisgruppa.
  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Godkjennes i Fronter, og danner grunnlag for deler av muntlig eksamen.
  • Gruppeoppgave på inntil 1500 ord. Innleveres i Fronter. Muntlig tilbakemelding fra veileder i basisgruppe.
  • Presentasjon i seminar av prosjektarbeid. Tilbakemelding i seminar.
  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapporter sin tilstedeværelse i Fronter.
  • Obligatorisk deltakelse i seks (6) timer basisgruppeveiledning.

Basisgruppa benyttes til veiledede faglige diskusjoner gjennom første del av emnet. En student vil få i oppdrag å levere et sammendrag fra deler av pensum til hver gruppeveiledning (arbeidskravet individuelt notat på inntil 500 ord). Dette legges fram i gruppa og alle studentene skal forberede seg til diskusjonen ved å lese relevant pensum. Etter diskusjonen revideres notatet dersom veileder vurderer det som nødvendig.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskravene står som godkjent for samme periode som emnet.

Eksamen

Muntlig individuell eksaminasjon med utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet og utdyping av skriftlig oppgave. Ca 30 minutter. Egen skriftlig oppgave kan medbringes uten kommentarer/notater. Vurderes med karakteren A - F.

Intern og ekstern sensor.

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Skriftlig sluttevaluering
  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 27.03.14

Psykologi:

361.3 Kr
Askeland, G.A. (2011) Teorigrunnlaget for kritisk refleksjon, i Askeland, G.A. (red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.

150 Es
Banyard, P, Davies, M., Winder, B. and Norman, C. (2010) Essential Psychology. UK: Sage Publications.

616.89022 Br
Broberg, A., Almquist, K. og Tjus, T. (2006) Klinisk barnepsykologi: utvikling på avveier.
Kapittel 1 og 6

152.4 Ha
Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion, in M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press

Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Wokr,14(2), 287-291

Gausel, N., & Leach, C. W. (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, 41(4), 468-478

155.4 Op
Gulbrandsen, L.M. (2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Kapittel 3, 5, 6, 7, 10

150.72 La
Langdridge, D. and Hagger-Johnson, G. (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology.England: Pearson Education Limited. Kapittel 1

Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review ofPsychology, 56, 393-421

Sosiologi

301.01 Åk
Aakvaag, Gunnar C (2008) Moderne sosiologisk teori Oslo: Abstrakt ISBN:9788279352198 (365s)

Elstad, J (2010). Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2, s. 191-218. (23s) @

Endresen, Arne og Sverre Moe (2012) Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv. Søkelys på arbeidslivet, nr. 1-2, s. 3-18@

Fraser, Nancy (2009) Sosial rettferdighet i identitetspolitikkens tidsalder Agora, nr 4 , s. 213-235

Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning
nr. 4, s. 496-522 (26s) @

Øvrelid, Bjarne (2011) På sporet av det tapte fellesskap. Nytt Norsk Tidsskrift nr 4 2011@

Andre emner

658.3124 Be
Berg. M.E. (2013): Coaching –Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-02233-8.  kap. 1 og 4?

361.322 De
DeJong, P og I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-33932-5 Kap 1-4

174 Fo
Eide, S. B. et al. (2011). Fordi vi er mennesker: En bok om samarbeidets etikk. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1003-9

362.10425 Fa
Hanssen, H (red)(2010): Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget.
Kap 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid s 21-45, 24 s.

658.404 Åk
Aakre, J, H.Stryken Scharning (2010). Prosjekthåndboka: for kreative team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01759-4

371.4 Tv
Tveiten, S. (2008). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget (3. utg.).
ISBN 978-82-450-0737-4 Del 1 s. 9-77)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:07