HSBVP10113 Barnevernpedagogen: faget, yrket og samfunnet (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studentene:

  • Beskrive barn og barndom i historisk perspektiv og samtidsperspektiv
  • Beskrive hva utviklingspsykologi er
  • Beskrive hva som ligger i begrepet omsorgssvikt
  • Beskrive barnevernets historiske utvikling i Norge
  • Redegjøre for barnets beste som begrep
  • Redegjøre for begrepet omsorg, oppdragelse og behandling
  • Redegjøre for grunnprinsipper i profesjonell kommunikasjon
  • Beskrive hovedelementene i Fellesorganisasjonenes yrkesetiske grunnlagsdokumenter
  • Beskrive barnevernspedagogens samfunnsmandat
  • Beskrive hovedelementene i den systematiske arbeidsmodellen ved planlegging og gjennomføring av aktivitet
  • Redegjøre for aktuell sosiologiske perspektiver på hvordan mennesket og samfunnsforhold påvirker hverandre gjensidig
  • Gjøre rede for begrepet fattigdom i relasjon til barnevernfaglig arbeid
  • Gjør rede for kulturforståelse i relasjon til barnevernfaglig arbeid
  • Beskrive velferdsstatens oppbygging
  • Beskrive hvilken betydning hovedinnholdet i velferdspolitikken har betydning for utsatte barn, unge og familier
  • Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
  • Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen

Innhold

Det legges vekt på å gi studentene en presentasjon av barn i et historisk perspektiv. Videre gis en kort innføring i utviklingspsykologi. Barnevernets rolle i samfunnet og barnevernspedagogens lovfestede samfunnsmandat presenteres for å gi en bevissthet omkring yrkesrolle og funksjon. Studentene får en innføring i aktivitetsfaget gjennom et eget aktivitetsseminar med overnatting. I tillegg gis en innføring i hvordan arbeide systematisk når tiltak planlegges og iverksettes. Etisk refleksjon og kommunikasjonsferdigheter trenes på gjennom ulike opplegg. 

Det undervises i temaer som makt, avmakt, sosiale avvik, sosial kontroll og fattigdom og kulturelle fortolkningsrammer. En viktig målsetting i emnet er å gi innsikt i hvordan profesjonsutøvelsen påvirkes av samfunnsvitenskapelige fag.

Det gis en innføring i velferdsstatens historiske utvikling og oppbygging. I tillegg gis en innføring i forvaltningsstrukturer og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå og om statlige styringssignaler og reformer og folkehelseperspektivet. Brukernes behov og mulige tiltak og tilbud i tjenesteapparatet belyses.

Det undervises i juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler og om forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsretten.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, ressurstimer, seminarer og veiledning. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.

Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå målene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på målene til eksamen.

Praksis

Studentene starter emne HSBVP104 Mentorskap i flerkulturell kontekst parallelt med dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av 2 individuelle notat på 1000 ord innen gitt frist. En tilbakemelding fra basisgruppeveileder og en tilbakemelding gis fra medstudenter i veiledning.
  • Gjennomføring av en planlagt aktivitet i gruppe. Det skal skrives en gruppeoppgave (gruppeoppgave 1) på maks 1500 ord som redegjør for aktiviteten på aktivitetsseminaret. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Studenter som ikke deltar i planlegging og gjennomføring av gruppeaktiviteten må presentere eget arbeidskrav på 1500 ord knyttet til en aktivitet.
  • Det er 7 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80% deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90% deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
  • Selvrapportering av fravær i Fronter

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

p>Det er to deleksamener i emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Karakter på emnet er den samme som karakteren på deleksamen 2. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstre

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 31.05.2015

Oppføringer merket med @ er gratis nettressurser eller tilgjengelige via Høgskolens abonnementer på e-tidsskrifter.

NOU 2009:8 –
Befring, E. (2009). Kompetanseutvikling i barnevernet. 147 s, Oslo: Statens forvaltningstjeneste, (NOU 2009:8) (52. sider) Kap. 4,5,6,7,8 og 9
http://www.regjeringen.no/@

Stortingsmelding nr. 16, (2010 – 2011). Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015). Helse- og omsorgsdepartementet. http://www.regjeringen.no/@

362.7 Så
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010) Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. 275 s. ISBN978-82-05-39693-7. Kap. 1 og 2.

301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk. (hele boka 294 s).

362.7 Bu
Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid, 352 s. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38345-6. (55 sider) Kap. 1. 2, 3, 4 og 5: s. 15 – 148

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere  - 2011 – Fellesorganisasjonen. http://www.fo.no

362.7 Gr
Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon 146 s. Oslo: Universitetsforlaget. (89 sider) Del 2, s. 57- 146

155.4 Op
Gulbrandsen, L.M. (2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Utvalgte kapitler.

320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (120 sider).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 – 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 – 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 – 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 – 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270

302.5 Ho
Hove, O. (2001). Stigma: teoretiske tilnærminger til stigma og til forholdet mellom stigma og sosiale ytelser-en kritisk drøfting (Oslo): Høgskolen i Oslo. (63 sider)

344.03 Kj
Kjønstad, A. og A. Syse (2012). Velferdsrett I. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.
Kap. 2: Rettighetstenkningen i velferdsretten. Del 2.1 – 2.3, s. 79-113 (34s)
Kap. 4: Retten helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Del 4.1-4.5.2, s. 167-198 (32s)
Kap. 7: Trygdeytelser på bakgrunn av barneomsorg og familieforhold. Del 7.1-7.5, s. 313-349 (37s)
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram. Del 9.1-9.8, s. 423-456 (34s)
Kap. 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten. Del 10.1-10.4, s. 473-485 (13s)

344.03 Kj
Kjønstad/Syse (red.) (2012). Velferdsrett II. Barnevern- og sosialrett. 4. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.
Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans. Del 2.1-2.6, s. 61-96 (36s)
Kap. 6: Barnevernloven – særlig om hjelpetiltak. Del 6.1-6.5, s. 235-267 (32s)

616.89144 Kv                                                                                                   
Kvaran, I. & Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi, 256 s. Kristiansand : Cappelen Damm Høyskoleforlaget

155.418 Li
Lillemyr, O. F. (2011). Lek på alvor: førskolebarn og lek - en spennende utfordring, 223 s.(3. rev. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-08812-6. (30 sider) Kap. 11

346.017 Li
Lindboe, K. (2011) Barnevernloven: lov om barneverntjenester av 17. juli 1992 nr. 100 (7.utg.) 141 s. Oslo: Gyldendal

Rogstad, Jon (2002) Diskriminering og ulikhet-forklaring og metode. Sosiologisk tidsskrift
nr. 1, s. 4-26 (22s) @

658.31 Sk
Skau, Greta Marie (2011). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker, 169s. (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. ISBN 82-02-24340-8; 978-82-02-24340-1.

361.65 Ve
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre. (2. utg.) Oslo; Gyldendal Akademiske (233 s)
Kap.1: Sosialpolitikk i et historisk perspektiv s. 29 -63
Kap.2: New Public management s. 67 – 84
Kap.3: Organisering og finansiering av velferdsstaten s. 86 – 115
Kap.4: Sosialpolitikk og teorier om sosiale problemer s. 119 – 140
Kap.5: Om å vite best – sammen – brukermedvirkning i helse og sosialsektoren s.114 - 172
Kap.7: Kommunal sosialpolitikk s. 200 – 230
Kap.8: Helsetjenester s.233 – 253
Kap.10: Familien og det sivile samfunn s. 272 – 294

Kompendium knyttet til tema Aktivitetsfag som kan kjøpes ved studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:59