HSASO20111 Saksbehandling i velferdstjenestene (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelorstudium i
- arbeids- og velferdsfag
- sosialt arbeid
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Redegjøre for politiske styringssignaler inkludert rammeavtaler, lover, forskrifter, rundskriv og retningslinjer i arbeids- og velferdsforvaltningen.
- Redegjøre for arbeids- og velferdsforvaltningen.
- Redegjøre for ulike analysemodeller, introduksjonslov og introduksjonsprogram samt antidiskriminering
- Kjenne til samarbeidsinstanser og lovverk i en kommune, som NAV-ansatte må forholde seg til.
- Redegjøre for NAVs oppfølgingsmodell og benytte ulike verktøy som brukes i et NAV-kontor.
- Utøve saksbehandling.
- Utøve faglig skjønn.
- Benytte ny faglig kunnskap knyttet til NAV.
- Utføre samtaler med fiktive brukere, også med tolk.
- Diskutere etiske og faglige utfordringer knyttet til arbeid i NAV
- Planlegge og utføre oppdrag alene eller sammen med medstudenter.
- Beherske muntlig og skriftlig framstilling og utveksle faglige synspunkter.
Innhold
- Sentrale lover som sosialtjenesteloven i NAV, arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, NAV-loven og forvaltningsloven med tilhørende forskrifter, rundskriv og retningslinjer. Kjenne til pasient- og brukerrettighetsloven og arbeidsmiljøloven.
- NAVs bakgrunn, mål, organisering og utvikling. NAVs tjenester og virkemidler på folketrygdens område, i forhold til arbeidsmarkedstjenester og sosialtjenester.
- Kulturelle perspektiver i arbeid med enkeltmennesker og grupper. Kulturagram, integrasjonsstrategier, migrasjonsfaser og livssynsmodeller, introduksjonslov og program. Antidiskriminerende arbeid og diskrimineringsloven.
- Sentrale lover, tjenester og virkemidler i kommunens helse- og omsorgstjeneste, gjeldsrådgivning/-ordning og i spesialisthelsetjenesten. Brukerombud. Brukerorganisasjoner.
- Behovsvurdering, arbeidsevnevurdering, utforming av kvalifiseringsprogram, aktivitetsplan og individuell plan. Tjenestene i nav.no.
- Saksbehandling ved utforming av møteinnkallinger/ referat, ulike vedtak m.m.
- Foreta faglige skjønnsvurderinger.
- Forskning, evalueringer, brukerundersøkelser knyttet til NAV
- Løsningsskapende samtaler benyttet i ferdighetstrening med fiktive brukere med ulike problemer og ulik kulturell tilhørighet
- Brukerinnvolvering og anerkjennelse. Etiske og fagligeutfordringer i møtet mellom NAV-veileder og bruker.
- Planlegge og utføre oppdrag knyttet til seminarer og arbeidskrav.
- Skriftlig formidlingsevne ved skriftlige arbeider og medstudentvurderinger. Muntlig formidlingsevne ved presentasjoner i studentgrupper. Utveksle faglige synspunkter i en debatt blant annet ved å ta en annens perspektiv.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er felles for studenter ved arbeids- og velferdsfag og studenter ved sosionomutdanningen. Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, studentstyrt veiledet basisgruppeundervisning og ferdighetstrening i grupper og selvstudier. Omfanget av ferdighetstrening vil bli nærmere beskrevet i undervisningsplanen.
Det gis fire timer obligatorisk basisgruppeveiledning knyttet til emnets læringsutbytte. Første møte anvendes til evaluering av forrige års gruppearbeid og til planlegging. I andre og tredje møte presenterer studentene ny faglig kunnskap knyttet til emnets temaer og diskuterer dette med hverandre med veileder tilstede. Studentene planlegger selv hvordan de ønsker å benytte det fjerde møtet med veileder.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomført og godkjent skriftlig saksmappe knyttet til lov om sosiale tjenester i NAV. Medstudenter og emneansvarlig gir skriftlige tilbakemeldinger. Emneansvarlig har den endelige godkjenningen. Ved ikke godkjent kan mappa omarbeides en gang.
- Gjennomført og godkjent ett seminar. Medstudentvurdering og lærervurdering i seminaret. Seminarleder har den endelige godkjenningen. Dersom studenten får ikke godkjent seminar gis studenten en ny mulighet gjennom et tilrettelagt oppdrag på et annet seminar i emnet.
- Godkjent individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding underveis av medstudenter. Oppgaven innleveres i Fronter. Den vurderes og kommenteres av basisgruppeveileder. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
- Deltakelse i undervisning. Det er krav om 80% deltakelse i ordinær undervisning (forelesning, seminarer og basisgruppearbeid). Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.
- Gjennomført ferdighetstrening. Det er krav om 90% deltakelse i ferdighetstrening. Student som ikke har tilstrekkelig nærvær under ferdighetstreningen, må ta dette igjen. Det vil bli lagt til rette for én ny gjennomføring av treningen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emnet.
Se også utfyllende bestemmelser for krav til deltakelse (henvisning i generell del av studieplanen eller ved henvendelse til Avdeling for helse- og sosialfag). Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler. Emnet vurderes etter karakterskalaen A - F. Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Evaluering underveis
- Resultatene behandles i studieretningsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 31.05.2015
Arbeids- og velferdsdirektoratet (2012). Rundskriv. Hovednr. 35 – Lov om sosiale tjenester i NAV: Lovteksten til Sosialtjenesteloven i NAV og kommentarer, inneholder rundskrivet følgende: Forskrift til sosiale tjenester til personer uten fast bopel i Norge.
- forskrift om internkontroll,
- forskrift om individuell plan i arbeids- og velferdsforvaltningen
- forskrift om kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad
Hele. (120 s). URL: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV.410516.cms (Lesedato: 11.05.2015)
361.322 De
DeJong, P & I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler, Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-33932-5 Kap. 4-11, s. 92-273, (181 s.).
331.59 In
Frøyland, K. & Ø. Spjelkavik (red.). (2014). Inkluderingskompetanse. Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-44963-3.
Del I: Introduksjon og overblikk, kap. 1-2, s. 17- 49. (32 s.)
Del II: Perspektiver på metode, kap. 3-5, s. 52-106, (54 s.), kap. 7, s. 124-140, (16 s).
Del III: Arbeidsgiverperspektiver, kap. 8-9. s. 142-173, (31 s).
361.65 Ar
Heum, I. (2010). Brukerrettet arbeidsmetodikk i NAV. I Hernes, Heum og Haavorsen (Red.). Arbeidsinkludering. Om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Kap. 7, s 194-229 (35 s.) Oslo: Gyldendal Akademisk.
353.5 He
Heum, H (2014): Skjønn – perspektiver på skjønnsutøvelse i NAV. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 3 – 6 (90 s.)
353.48 Br
Jenssen, A.G. og I. M Tronvoll (red) (2012); Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse. Oslo: Universitetsforlaget.
Del ll: Teoretiske refleksjoner, kap 3 og 4: s 42-67. (25 s)
Del lV: Brukermedvirkning i sosialtjenesten og NAV, kap 15 s 168-179, (11 s.)
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (4. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34911-7. (65 s.)
Kap. 4: Taushetsplikt og opplysningsplikt (s145-192)
Kap. 8.5:Diskrimineringsvernet i menneskerettskonvensjonene (s 343-348)
Kap 8.6:Diskrimineringsvernet i EU og EØS (s 348-350)
Kap 8.7:Norsk diskrimineringslovgivning (s 350-360)
361.3 Ko
Kokkin, Judy (2005): Profesjonelt sosialt arbeid. (2.utg) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN82-15-00739-2 Kap. 7: Mekling og økonomisk rådgivning – roller i yrkesrollen, s 225- 256. (31 s.)
361.3 Sh
Shulman, L. (2003). Kunsten å hjelpe: bind 1: individer og familien. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-30258-7 Kap. 1-5: s. 23-320, (298 s.)
362.84 Sk
Skytte, M. (2008). Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38368-5. (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 203 11)
Kap. 2: Det kulturelle aspektet s. 62-95. (34 s.)
Kap. 4: Eksil og integrasjon s. 128-151. (4 s.)
362.84 Th
Thompson, Neil. (2012): Anti-Discriminatory Practice (5th ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 221 s
Chap 1: Equality, diversity and social justice p.4-25, 21 s.
Chap 2: The theory base p 26-54, 28 s.
Chap 3: Gender and sexism p 55-76, 21 s.
Chap 4: Ethnicity and racism p 77-102, 25 s
361.65 Ve
Stamsø, M. A. (red) 2009: Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre. (2. utg.) Oslo; Gyldendal Akademiske. (233 s) (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 302 11)
Kap 6: Trygdesektoren s. 177-199. (22 s.)
Lover i kompendium:
Lover som studentene skal redegjøre for:
Arbeidsmarkedsloven og sentrale forskrifter. Lov om arbeidsmarkedstjenester: LOV 2004-12-10-76 URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20041210-076.html&emne=arbeidsmarkedslov
Diskrimineringsloven om etnisitet. Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-60
Folketrygdloven. Lov om folketrygd: LOV-1997-02-28-19 URL: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html
Forvaltningsloven. Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker:LOV-1967-02-10 URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19670210-000.html&emne=FORVALTNINGSLOV*&&
Sosialtjenesteloven i NAV. Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen: LOV-2009-12-18 nr 131. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20091218-131.html&emne=lov* + om* + sosiale* + tjenester* + i* + nav*&&
Introduksjonsloven. Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere LOV-2003-07-04-80 (7 s) URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20030704-080.html&emne=introduksjonslov
NAV-loven. Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen LOV-2006-06-16-20. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20060616-020.html&emne=nav-loven*&&
Lover studentene skal ha kjennskap til:
Arbeidsmiljøloven. Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.: LOV-2005-06-17-62. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20050617-062.html&emne=ARBEIDSMILJØLOV*&&
Helse- og omsorgstjenesteloven, Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester: LOV-2011-06-24-30. 21 s
URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?/app/gratis/www/docroot/all/hl-20110624-030.html
Pasient- og brukerrettighetsloven. Lov om pasient- og brukerrettigheter LOV-1999-07-02-63. URL: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990702-063.html&emne=pasient* + og* + brukerrettighetslov*&&