HSAKU10214 Akuttsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Cathrine Ålesve
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i  Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnet HVAKU 10114 Grunnleggende akuttsykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Andre semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Hensikten med emnet er at studenten videreutvikler nødvendig handlingskompetanse og kan utøve faglig forsvarlig akuttsykepleie til den mindre stabile pasienten.

Kunnskaper
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • gjøre rede for reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt- og/eller kritisk sykdom, undersøkelse, behandling og død
  • gjøre rede for aktuell forskning og fagutvikling innenfor fagområdet akuttsykepleie
  • ha kunnskap om akuttmottakets arbeidsmiljø og innsikt i hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
  • gjøre rede for akuttsykepleie i forbindelse med ulike medisinske og kirurgiske tilstander
  • gjøre rede for grunnleggende kunnskaper fra fagfelt som ortopedi, nevrologi, gynekologi, psykiatri, pediatri og geriatri
  • identifisere relevante emner innenfor anestesiologi og kirurgi
  • gjøre rede for aktuelle komplikasjoner som kan oppstå hos den akutt kritisk syke pasienten

Ferdigheter
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten og yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner
  • observere og vurdere pasientens opplevelser, ressurser og behov for akuttsykepleie og medisinsk behandling og sikre at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte
  • iverksette aktuelle tiltak for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • strukturere mottaket av den akutt/kritisk syke og sikre kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten
  • anvende bruk og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og ha et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger
  • observere, vurdere og iverksette sykepleie til pasienten gjennom kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • mestre samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • anvende kunnskaper om organismens forsvar mot infeksjoner, vurdere den enkelte pasients immunforsvar og se det i forhold til aktuelle smittestoffer og mulige smittemåter
  • samarbeide med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten

Generell kompetanse
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • tilpasse akuttsykepleien til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • lede eget arbeid, sette ord på egen spesialfunksjon, argumentere og begrunne valg av handlinger
  • ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, ledelse av eget fag og arbeide i team
  • reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • støtte pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom/skade
  • Kompetanse og fagutvikling
  • Etikk, verdier og verdigrunnlag
  • Vitenskapsteori og forskningsmetoder
  • Akuttsykepleierens ansvars- og funksjonsområde
  • Akuttsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Akuttsykepleierens problemløsende aspekt
  • Akuttmedisin og behandling av ulike tilstander i akuttmottak. Hovedområder er indremedisin, kirurgi, ortopedi, psykiatri, nevrologi, pediatri, geriatri og gynekologi
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Kunnskaper i emne 2 danner sammen med kunnskaper fra emne 1 grunnlaget for forståelse og innsikt i emne 3.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og har utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes kliniske studier.

Praksis

10 uker kliniske studier, tilsvarende 15 stp.

Studentene følger noe teoriundervisning parallelt med veiledet praksis.

De kliniske studiene vil fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner, og også i ferdighetssenteret i høgskolens lokaler.

Studenten har også noe hospiteringspraksis som i ambulansetjenesten, anestesiavdeling, intensiv og hjerteovervåkning.

Praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen er sensorer. Kliniske studier vurderes til bestått/ ikke bestått. For mer informasjon om vurderingskriterier og retningslinjer for praksis, se undervisningsplan i Fronter.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær over 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved fravær over 10 % i kliniske studier vil høgskolen avgjøre, ut fra studentens funksjonsnivå, om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær i kliniske studier meldes til praksisstedet og skolen. Fravær ut over 20 % gir ikke bestått vurderingsresultat.
  • Innlevering og godkjent:
    • Tre skriftlige oppgaver á maks. 1500 ord
    • Kritisk vurdering av en forskningsbasert artikkel
    • Studentens egen skriftlige målsetting og arbeidsplan for kliniske studier
    • Ett refleksjonsnotat rettet mot praksis med et omfang på maks. 1000 ord 

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. 

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet: Individuell skriftlig skoleeksamen og vurderte kliniske studier.

Deleksamen 1: 6 timers skriftlig skoleeksamen.

Eksamen relateres til akuttmedisin, behandling og akuttsykepleie.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel A-F. Intern og ekstern sensur

Ved forbedring av karakter kan deleksamen 1 avlegges på nytt, separat.

Deleksamen 2: Kliniske studier vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått, må hele praksisperioden, inkludert alle arbeidskrav knyttet til praksis, avlegges på nytt.

Begge deleksamenener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet.  Det gis en samlet karakter (A-F).

 

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Litteratur oppdatert 14.4.2014

613.028 Hå
Andersen, B.M. ( 2008). Håndbok i hygiene og smittevern for sykehus: mikrober og smitteveier. Oslo: Ullevål universitetssykehus HF.

Brinchmann, B. S. (2012). Etikk i sykepleien. (2. utg.) Oslo, Gyldendal akademisk.

Børslett EHA, Heilmann G, Lillemoen L, Pedersen R.(2011). La etikken blomstre i praksis. Senter for medisinsk etikk.

610.73 Be
Benner, P. &  Wrubel, J. (2001). Omsorgens betydning i sykepleje: stress og mestring ved sundhed og sygdom. Munksgaard, Danmark,

616.025 Ak
Callesen, T., Antonsen, K. m.fl. (2011). Den akutte patient. København: Munksgaard (2. utg.)

155.93 Cu
Cullberg, J. (2007) Mennesker i krise og utvikling:en psykodynamisk og sosialpsykiatrisk studie. Oslo: Aschehoug. (3. utg. 3 oppl.)

300.72 Da
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo : Gyldendal akademisk (5. utg.)

305.26 Då
Daatland, S. O. & Solem, P. E. (2011). Aldring og samfunn. (2.utg.) Oslo: Fagbokforlaget.

610.730699 Ei
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk. 2. rev. og utv. utg.                                

616.028 In
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. (2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe.

616.12 Kv
Gustafsson, K.S. (Red.), (2011). Kvinnohjärtan. Hjärt- och kärlsjukdomar¨hos kvinnor.  Lund: Studentlitteratur.

(I bestilling)

Haglund, U. & Hamberger, B. (2013). Kirurgi. Stockholm: Liber.

612 Ha
Hall, J.E. (2011). Guyton and Hall textbook of medical physiology. Philadelphia: Elsevier Saunders 12th ed.

610.73089 Ha
Hanssen, I. (2005). Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Oslo: Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet 2013, Nasjonal veileder for beslutningsprosesser for begrensning av livsforlengende behandling.

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/beslutningsprosesser-ved-begrensning-av-livsforlengende-behandling/Publikasjoner

Helsedirektoratet (2010), Helsepersonells taushetsplikt. Vern av pasientens integritet i helsepersonells samtaler med pasienten. Rundskriv 15-6/2010. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonells-taushetsplikt-vern-av-pasientens-integritet-i-helsepersonells-samtaler-med-pasienten/Publikasjoner/helsepersonells-taushetsplikt-.pdf

Hofmann, B. (2008). Etikk i vurdering av helsetiltak. Utvikling av en metode for å synliggjøre etiske utfordringer ved vurdering av helsetiltak. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

Hofmann, B. (2010). Etiske utfordringer med velferdsteknologi. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Kunnskapssenteret. Notat. www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/10287

617.960231 An
Hovind, I.L. (Red.), (2011). Anestesisykepleie. Oslo: Akribe

616.890231 Hu
Hummelvold, J.K. & Dahl, T.E. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk (7. utg.)

617.026 Jæ
Järhult, J. &  Melle-Hannah, M. (2008). Akut kirurgi. Stockholm: Liber.

Jensen, T. S. & Dahl, J. B.  (2013). Smerter- baggrund, evidens og behandling. FADL´s Forlag A/S.

618.970231 Ge
Kirkevold, M., Brodtkorb, K & Ranhoff, A.H. (Red.), (2008). GERIATRISK SYKELEIE god omsorg til den gamle pasienten, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

610.73 Fa
Kirkevold, M. & Strømsnes, K. (2001). Familien i sykepleiefaget. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 

Kunnskapssenteret/ senter for kunnskapsbasert praksis. Nettkurs i kunnskapsbasert praksis: www.kunnskapsbasertpraksis.no

Lov av 2.juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. med forskrifter. Cappelens Akademiske forlag. Oslo.

 Lov av 2.juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter med forskrifter. Cappelens Akademiske forlag. Oslo.

 Lov av 2.juli 1999 nr.61 om spesialisthelsetjenesten m.m. med forskrifter. Cappelens Akademiske forlag. Oslo.

Molven, O. (2012). Helse og jus. (7.utg.) Gyldendal Norske Forlag AS.

616.028 In
Larsson, A. & Rubertsson, S. (2012). Intensivvård. Stockholm: Liber.

305.9 Pr
Leseth, A. & Solbrække, K.N. (2011). Profesjon, kjønn og etnisitet. Latvia: Cappelen Damm Akademisk.

331.256 Ly
Lystad, A. (2006). Håndbok i konflikthåndtering. Oslo: Akribe.

303.482 Ma
Magelssen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe forlag.

616.0472 Wa (E-bok)
Wall, PD., Melzack, R. & McMahon, SB. (2013). Textbook of Pain. 6th ed. London: Elsevir Churchill Livingstone  

Moen, A., Hellesø, R., Quivey, M. & Berge, A. (2008). Sygepleiernes journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo:Akribe.

616.028 Mo
Moesmand, A.M. & Kjøllesdal, A. (2004). Å være akutt kritisk syk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

616.028 Cr
Morton, P.G. & Fontaine, D.K. (2013). Critical care nursing, a holistic approach. Philadelphia:Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins 10th edition 

Finnes som «App»

Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell 2004. Foreningen for utgivelse av Norsk Legemiddelhåndbok, Oslo 2004

Nortvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholdt, B., og Reinar, L.M. (2012). Å arbeide og undervise kunnskapsbasert - en arbeidsbok for sykepleiere.

610.7301 No
Nortvedt, P. (2008). Sykepleiens grunnlag. Oslo: Tano.

616.0472 No
Nortvedt, F. & Nortvedt, P. (2007). Smerte - fenomen og forståelse. Oslo: Gyldendal Norsk forlag.

NSF (2007). Yrkesetisk retningslinjer for sykepleiere. ICN's etiske regler                                

344.04 Oh
Ohnstad, B. (2003). Taushetsplikt, personvern og informasjonssikkerhet i helse -og sosialsektoren. Oslo: Gyldendal Akademisk.

344.041 Oh
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. Bergen: Fagbokforlaget

Persson, S. & Stagmo, M. (2014). PerssonsKardiologi: hjärtsjukdomar hos vuxna. Lund: Studentlitteratur.

616.7 Pe
Persson, B. & Wingstrand, H. (2005). Ortopedisk grundbok Lund:Studentlitteratur.

616.8584 Re
Retterstøl, N., Ekeberg, Ø. & Mehlum, L. (2002). Selvmord: et personlig og samfunnsmessig problem. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

616.0472 Ul
Rustøen, T. &  Klopstad, A. (Red.), (2008). Ulike tekster om smerte. Oslo: Gyldendal.                                                                          

658.31 Sk
Skau, G.N. (2011). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Latvia: Cappelen Damm Akademisk.

Skafjeld, A. (2013). Diabetes: forebygging, oppfølging, behandling. (2. oppl.) Oslo: Akribe.

616.89 Sn
Snoek, E.J. & Engedal, K. (2008). Psykiatri: kunnskap, forståelse, utfordringer. Oslo: Akribe.

613.028 St
Stordalen, J. (2009). Den usynlige fare: smittevern og hygiene. Bergen: Fagbokforlaget.

616.12 St
Stokland, O. (2011). Kardiovaskulær intensivmedisin. (2. utg.) Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

610.730699 Ps
Stubberud, D-G (2013). Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

616.9041 Tj
Tjade, T. (2013). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget.

616.858 To
Torgersen, S. (2008). Personlighet og personlighetsforstyrrelser. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademiske.

610.730699 Tr
Travelbee, J. (2001). Mellommenneskelige forhold i sykepleien. Universitetsforlaget.

Wall, P. (2007). Smerte: kunnskap om lidelse. Oslo: Pensumtjeneste.

618.97 Wy
Wyller, T. B. (2011). Geriatri: en medisinsk lærebok. Oslo : Gyldendal akademisk


 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:58