HVAKU10213 Akuttsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i akuttsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emne HVAKU 10113 Grunnleggende akuttsykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer

Undervisningssemester

Andre semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Hensikten med emne HVAKU 10213 er at studenten videreutvikler nødvendig handlingskompetanse og kan utøve faglig forsvarlig akuttsykepleie til den mindre stabile pasienten.

Kunnskaper
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • gjøre rede for reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt- og/eller kritisk sykdom, undersøkelse, behandling og død
  • gjøre rede for aktuell forskning og fagutvikling  innenfor fagområdet akuttsykepleie
  • ha kunnskap om akuttmottakets arbeidsmiljø og innsikt i hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
  • gjøre rede for akuttsykepleie i forbindelse med ulike medisinske og kirurgiske tilstander
  • gjøre rede for grunnleggende kunnskaper fra fagfelt som ortopedi, nevrologi, gynekologi, psykiatri, pediatri og geriatri
  • identifisere relevante emner innenfor anestesiologi og kirurgi
  • gjøre rede for aktuelle komplikasjoner som kan oppstå hos den akutt kritisk syke pasienten

Ferdigheter
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten og yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner
  • observere og vurdere pasientens opplevelser, ressurser og behov for akuttsykepleie og medisinsk behandling og sikre at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte
  • iverksette aktuelle tiltak for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • strukturere mottaket av den akutt/kritisk syke og sikre kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten
  • anvende bruk og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og ha et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger
  • observere, vurdere og iverksette sykepleie til pasienten gjennom kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • mestre samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • anvende kunnskaper om organismens forsvar mot infeksjoner, vurdere den enkelte pasients immunforsvar og se det i forhold til aktuelle smittestoffer og mulige smittemåter
  • samarbeide med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten

Generell kompetanse
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • tilpasse akuttsykepleien til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • lede eget arbeid, sette ord på egen spesialfunksjon, argumentere og begrunne valg av handlinger
  • ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie– og spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, ledelse av eget fag og arbeide i team
  • reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • støtte pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom/skade
  • Kompetanse og fagutvikling
  • Etikk, verdier og verdigrunnlag
  • Vitenskapsteori og forskningsmetoder
  • Akuttsykepleierens ansvars- og funksjonsområde
  • Akuttsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Akuttsykepleierens problemløsende aspekt
  • Akuttmedisin og behandling av ulike tilstander i akuttmottak. Hovedområder er indremedisin, kirurgi, ortopedi, psykiatri, nevrologi, pediatri, geriatri og gynekologi
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Kunnskaper i emnet HVAKU 10213 danner sammen med kunnskaper fra HVAKU 10113 grunnlaget for forståelse og innsikt i emne HVAKU 10313.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og har utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes kliniske studier.

Praksis

13 uker kliniske studier.

De kliniske studiene vil fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner.

Studenten har også noe hospiteringspraksis som i ambulansetjenesten, anestesiavdeling, intensiv og hjerteovervåkning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær utover 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Fravær på mer enn 30 % kan ikke godkjennes. Fravær i klinikken kan ikke overstige 10 - 20 %, høgskolen må avgjøre om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær på mer enn 20 % kan ikke godkjennes
  • Seminar med frammøteplikt, og med undervisningsansvar i tildelt tema innen etikk
  • Tre PBL – oppgaver
  • Kritisk vurdering av en forskningsbasert artikkel som er anvendt i 1(en) av PBL-oppgavene
  • Studentens egen skriftlige målsetting i kliniske studier
  • Ett refleksjonsnotat rettet mot praksis med et omfang på maks. 1000 ord 

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. 

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Eksamen

Det er tre deleksamener i emnet: Individuell skriftlig hjemmeeksamen, individuell skriftlig skoleeksamen og vurderte kliniske studier.

Deleksamen 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen, casebasert, relatert til tema: Akuttsykepleie til pasient med sirkulasjonssvikt og/eller respirasjonssvikt. Maks. 3500 ord.

Deleksamen 2: 4 timers skriftlig skoleeksamen i akuttmedisin og behandling. Ingen hjelpemidler tillatt.

Ved deleksamen 1 og 2 benyttes bokstavkarakterer A - F. Eksamenene teller likt. Ved Ikke bestått på en av deleksamenene (1 eller 2) kan kandidaten kun ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått.

De to deleksamenene (1 og 2) kan påklages hver for seg. Ved nytt resultat slås vurderingsresultat fra deleksamenene sammen på nytt.

Ny eksamen for å forbedre karakter for en eller begge deleksamener forutsetter bestått vurderingsresultat ved begge deleksamener.

Deleksamen 3: Kliniske studier vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Alle tre deleksamenener må være vurdert til bestått for at emnet blir registrert som bestått.  Det gis en samlet karakter i emnet.

 

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Tilgjengelig før studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:20