HSVPL10311 Innføring i miljøarbeid (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter avsluttet emne skal studentene være i stand til å:

1. Beskrive årsaker til og konsekvenser av funksjonsnedsettelser og utviklingshemming, og de vanligste tilleggslidelsene ved utviklingshemming

2. Beskrive noen av kroppens organsystemer og deres funksjon

3. Beskrive perspektiver på helse og habilitering

4. Beskrive normative og deskriptive premisser som kjennetegner ulike perspektiver på miljøarbeid.

5. Beskrive, anvende og begrunne valg av datainnsamlingsmetoder

6. Beskrive mål og kriterier for målformuleringer

7. Beskrive tilrettelegging av miljøbetingelser for god livskvalitet

8. Beskrive juridiske og faglige vilkår knyttet til miljøarbeid

9. Anvende praktisk bistand i dagliglivets ferdigheter ut fra brukeres behov, med sikte på økt livskvalitet og velferd.

10. Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker og planer for evaluering

11. Anvende empirisk støttet teori i argumentasjon om faglige problemstillinger

12. Anvende livreddende førstehjelp etter gjeldende prinsipper

 

Innhold

1. Utviklingshemming og sentrale utviklingsforstyrrelser. De vanligste tilleggslidelser til utviklingshemming og utviklingsforstyrrelser, epilepsi, cerebral parese, sansedefekter og autisme.

2. Nervesystemet og sanseapparatet, oppbygning og funksjon.

3. Helse, funksjonsevne og funksjonshemming. Habilitering i et forebyggende og helsefremmende perspektiv.

4. Grunnbegreper i miljøarbeid, anvendt atferdsanalyse og vernepleierens arbeidsmodell, sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid. Makt, myndiggjøring og refleksjon i miljøarbeid.

5. Datainnsamlingsmetoder/kartleggingsmetoder. Observasjon, intervju og foreliggende materiale, funksjonelle analyser, N=1 design og nettverkskartlegging. Validitet, reliabilitet og kritisk tenkning.

6. Etiske og juridiske vurderinger og kriterier for målvalg.

7. Miljøtilrettelegging i systematisk miljøarbeid. Hjelpemidler og velferdsteknologi. Arbeid og fritid.

8. Juridiske og faglige vilkår ved bruk av tvang og makt. Krav til forsvarlig yrkesutøvelse. Taushetsplikt og brukermedvirkning.

9. Hygieniske prinsipper. Praktisk bistand ved personlig hygiene og tilrettelegging av måltider. ADL. Hjelperrollen. Brukermedvirkning, herunder samarbeid med brukere med ulik kulturell bakgrunn.

10. Grunnleggende opplæringsteknikker. Forsterkning, prompt og fading, veiledning og modellæring m.fl.

11. Kunnskapsbasert argumentasjon.

12. Førstehjelp del 1 etter retningslinjer fra Norsk restitusjonsråd.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, demonstrasjoner, arbeids- og caseseminar, ressurstimer, og ferdighetstrening. I tillegg kommer obligatorisk veiledning og deltakelse i basisgrupper.

Veiledning:

Det er 5 timer veiledning i basisgruppe  

Forslag til innhold i veiledning i basisgruppene:

  • Utfordringer i rollen som student og miljøarbeider
  • Fokus på ulike sider av miljøarbeid
  • Veiledning på arbeidskrav, herunder struktur, plagiering, referanseteknikk m.m jfr. krav til akademisk skriving
  • Gruppeprosessen

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Innleverte notater basert på anvendelse av vernepleiefaglig arbeidsmodell ved tilrettelegging av et konkret tiltak gitt i situasjonsbeskrivelse. Hvert notat skal være på minimum 700 ord. Arbeidskravet følger akademiske krav ved skriftlige arbeider, APA-manualen og APA-style.

Notat 1: Kartlegging og analyse.

Notat 2: Målvalg og normative vurderinger.

Notat 3: Tiltaksarbeid; planlegging, metodevalg, gjennomføring, evaluering og drøfting.

Notatene diskuteres i case-seminarer og i basisgruppeveiledning.

  • De 3 notatene sammenfattes til en skriftlig individuell oppgave på maks 3500 ord. Studentene gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. Samlet oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeidelse ved ikke godkjent oppgave.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisning.  
  • Godkjent ferdighetstrening. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Ny test i ferdighetstrening kan tas en gang ved ikke godkjent test.
  • 5 timer veiledning i basisgruppe.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.   

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderes med karakteren A - F. Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.06.2013

150.1943 Co
Cooper, J. O., T. E. Heron & W. L. Heward (2007). Applied behavior analysis, 770 s. (2. utg.)
Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall (76 sider)
Kap. 3: Selecting and Defining Target Behaviors (48-72) 24
Kap. 17: Stimulus Control (392-408)16
Kap. 18: Imitation (412- 418)6
Kap. 19: Shaping (420-432)12
Kap. 20: Chaining (434-452)18

616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 518 s. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget (90 sider)
Kap. 1: Grunnleggende begreper: Operant betinging (21-39) 18
Kap. 2: Grunnleggende begreper: Klassisk betinging (42-58) 16
Kap. 6: Nevrobiologi og læring (139-158) 19
Kap. 7: Forskningsmetoder (159-180) 21

362.3 Ut
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (51 sider)
Kap. 1: Perspektiver på helse og habilitering (19-30) 11
Kap. 2: Livskvalitet (31-44) 13
Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse (87-94) 7
Kap. 8: Hørselssvikt (95-101) 6
Kap. 9: Utviklingshemming og syn (102-116) 7
Kap. 11 Oral helse (118-125) 7

302.5 Gu
Gundersen, K. & L. Moynahan (2006) Nettverk og sosial kompetanse Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 13978-82-05-30241-9 (72 sider)
Kap. 3: Nettverkskartlegging (42-58) 16
Kap. 4: Nettverkets struktur (59-77) 18
Kap. 5: Samspillet i nettverket( 78-102) 24
Kap. 17: Nettverkstrening (260-274) 14

150.1943 Is
Isaksen Jørn og Are Karlsen (2013) Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02076
(69 sider)
Kap. 1: Atferd og atferdsanalyse (11-22) 11
Kap. 2: Viktige begreper i atferdsanalysen (26-47) 21
Kap. 4: Analyse, etablering og endring av atferd (63-80) 17
Kap. 6: Datainnsamling og design (99-119) 20

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II. Barnevern og sosialrett, 473 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42426-5 (6 sider).
Kap. 7.4.3: Vergemålsloven av 2010 s.297-302

Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308

362.3 Mo
Berge, K. & K.E. Ellingsen (red.) (2010). Modeller i miljøarbeid. Trondheim: NAKU
ISBN 978-82-998499-0-6 (37 sider)
URL: http://naku.no/sites/default/files/files/GodeHistorier_web.pdf

344.04 Mo
Molven, O. (2012). Helse og jus. (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42783-9,h (46 sider)
Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet (225-249) 24
Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid (309-331) 22

362.3 Ut
Mæhle, I., Eknes, J. & G. Hauge (red.) (2011). Utviklingshemning Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01300-8 (111 sider)
Kap. 1: Ingen er perfekt (19-23) 4
Kap. 2: Genetiske årsaker til utviklingshemning (23-43) 20
Kap. 5: Down syndrom (67-80) 13
Kap. 6: Williams syndrom (81-87) 6
Kap. 9: Kjønnskromosomavvik (108-113) 5
Kap. 10: Angelman syndrom (117-124) 7
Kap 11: Prader-Willi syndrom (125-135) 10
Kap. 12: Fragilt X-syndrom (136-143) 7
Kap. 13: Rett syndrom (144-150) 6
Kap 23: Hjerneskade og miljøfaktorer (202-204) 2
Kap. 24: Cerebral parese og utviklingshemning (209-214) 5
Kap. 25: Epilepsi (215-227) 12
Kap. 27: Tre historier om å leve med en diagnose som innebærer psykisk utviklingshemning (241-246) 5

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd & Norsk resuscitasjonsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp, 35 s. (5.utg). Stavanger: Åsmund S. Lærdal AS ISBN 978-82-8276-023-2. (31 sider)
s. 5-35

612 Me
Sand, O. et al. (2006). Menneskekroppen Fysiologi og anatomi, (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-34807-3 (72 sider)
Kap. 4. Nervesystemet
Kap. 5: Sansene

371.9043 Tu
Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon, Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-661-9 (182 sider)
Kap 1: Grunnleggende forståelse (17-51) 34
Kap 4: ADL-vurdering (82-115) 33
Kap 5: En oppgaveorientert tilnærming til ADL-trening (116-139) 23
Kap 7: Aktivitetsanalyse og tilrettelegging (148-174) 26
Kap 8: ADL-trening og tilrettelegging (175-241) 66

362.3 Ve
Østby, M. (2010). "Så du kan ikke gå, men du kan ikke tvinge deg innpå ham heller, da!" – Utfordringer som kan oppstå når offentlige tjenester ytes på den private arena. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen Oslo: Fellesorganisasjonen (17 sider)
URL: http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Vernepleierne/Vernepleierboka%202010/01%20Vernepleierboka.pdf

371.94 Øz
Øzerk, M. & Øzerk, K. (2013). Autisme og pedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN978-82-02-39519 (63 sider)
Kap. 2: Et kort historisk tilbakeblikk på autisme. (23-28) 5
Kap. 3 Autismespekter-forstyrrelser og kriterier i DSM og ICD. (29-45) 17
Kap. 4 Forkomsten av autisme-spekter-forstyrrelser og ulike forståelsesrammer. (46-63) 18
Kap. 5: Autismespekterforstyrrelser i lys av den utviklingspsykologiske forståelsesrammen. (64-85) 22

Psykiske lidelser – e-læringskurs
Innledning -kunnskapsstatus og grunnleggende begreper- Trine Lise Bakken
Faktorer som påvirker miljøet - Vibeke Gjersø
Angst - Elisabeth Wigaard
Depresjon - Trine Reuppert Knudsen
Mani og hypomani - Arvid N. Kildal
Psykose - Abrar Yar Khan
Demens - Frode Kibsgaard Larsen og Lise Øverland
http://www.helsekompetanse.no/sor/17537

PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo: Akribe forlag. (31 sider)

http://www.ppsnett.no/Ernæring
Servering av mat. Gjennomføring (3 s.)
Mating av pasient. Gjennomføring (4 s.)

http://www.ppsnett.no/Infeksjonsforebygging
Instrumenter og utstyr: Arbeid på desinfeksjonsrom: Gjennomføring (1 s)
Aseptikk
Ren prosedyre: Gjennomføring (1 s.)
Håndhygiene
Håndvask. Gjennomføring (1 s.)
Hånddesinfeksjon. Gjennomføring (1 s.)
Hanskebruk
Rene engangs beskyttelseshansker. Gjennomføring (1 s.)

http://www.ppsnett.no/Hud og vev: Personlig hygiene
Sengebad i flatt leie (4 s.)
Sengebad i høyt sengeleie (4 s.)
Nedentilvask av kvinne og jente (2 s.)
Nedentilvask av mann og gutt (2 s.)
Tannpuss (2 s.)
Stell av tannproteser (3 s.)
Spesielt munnstell (2 s.)

www.ppsnett.no/pps/prosedyrer/prosedyre/innhold?emne=67479 Respirasjon/ sirkulasjon
Førstehjelp:
Basal hjerte-lungeredning (BHLR). Gjennomføring
Fremmedlegeme i luftveiene. Gjennomføring
Sideleie. Gjennomføring
(4 sider)

Kunnskapsstoff: Respirasjon/ sirkulasjon
Førstehjelp:
Forskning og utvikling
Årsaker til uventet hjertestans
Prinsipper og utstyr
Bevissthet, luftveier og åndedrett
Brystkompresjoner og innblåsninger
Fremmedlegemer
Sideleie
(11 sider)

1039 sider + lover + nettkurs

346.0138 Lo
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2004), 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2004) ISBN 82-8081-049-8
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a/Publikasjoner/lov-om-sosiale-tjenester-kapittel-4a.pdf

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr 30 kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
www.lovdata.no

Lov om vergemål for umyndige (vergemålsloven). JD (Justis og beredskapsdepartementet) ISBN 82-504-1040-8. LOV-1927-04-22-3, sist endret: LOV-2003-12-12-113 fra 2004-07-01. Ikraftredelse: 2013-07-01
www.lovdata.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:57