HSVPD20211 Innføring i sosialpolitikk, juss, sosiologi og sosialantropologi (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet vernepleie, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne skal studenten:

  1. Gjøre rede for sentrale sosiologiske og sosialantropologiske begrep i vernepleierfaglig arbeid
  2. Gjøre rede for ulike definisjoner og forklaringer på fattigdom
  3. Anvende kunnskap om sosialt nettverk og nettverkskartlegging
  4. Gjøre rede for betydningen av kulturelle fortolkningsrammer i møte med mennesker samt sette helse og sykdom inn i et kulturelt perspektiv
  5. Gjøre rede for profesjonenes rolle i samfunnet og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
  6. Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen
  7. Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
  8. Beskrive velferdsstatens oppbygging og funksjon
  9. Beskrive hvilke verdier velferdspolitikken i Norge bygger på og hvordan hovedinnholdet i politikken har betydning for utsatte grupper
  10. Gjøre rede for innsatsområder og hvordan velferdsstatens ordninger får betydning for innbyggernes situasjon

Innhold

  1. Sosiologisk og sosialantropologisk tenkemåte,definere begrep sommakt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll, inkludering/ekskludering, arbeid, sysselsetting og kulturelle fortolkningsrammer
  2. Konsekvenser av fattigdom for folks liv generelt og for mennesker med funksjonsnedsettelser spesielt
  3. Sosialt nettverk, nettverksarbeid og nettverkskartlegging
  4. Kulturelle fortolkningsrammer, helse, funksjonsnedsettelser og sykdom
  5. Profesjoner og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
  6. Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler
  7. Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
  8. Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå og hvordan de ulike nivåene er avhengige av hverandre
  9. Statlige styringssignaler og reformer.
  10. Brukernes behov og mulige tiltak og tilbud i tjenesteapparatet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, ressurstimer, seminarer og veiledning. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning. 

Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå målene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på målene til eksamen. 

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. En gruppeoppgave 2.500 ord. Skriftlig tilbakemelding fra basisgruppeveileder i Fronter. Det gis mulighet for en omarbeiding.

2. To Individuelt notat maks 1000 ord med skriftlig tilbakemelding far basisgruppeveileder. Det gis en mulighet for omarbeiding.

3. Gruppeoppgave med innlevering av forslag til 30 påstander til emnetester. Innleverte påstander vurderes til godkjent.

4. Individuell emnetest som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis ett nytt forsøk til testen. Krav til godkjent er satt til 75 % riktige svar.

5. Deltakelse i obligatorisk undervisning.

6.  Det er 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

    Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen.  Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamen

    4 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A - F. Det benyttes interne sensorer.

    Evaluering av emnet

    Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
    - Skriftlig sluttevaluering
    - Referansegruppe
    - Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

    Litteratur

    Litteraturlista er sist oppdatert 07.12.2013

    Oppføringer merket med @ er gratis nettressurser eller tilgjengelige via Høgskolens abonnementer på e-tidsskrifter.

    362.4089 In
    Berg, B. (2012) Innvandring og funksjonshemming. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02060-0
    Kap 3 : Pakistansknorske familier med funksjonshemmede barn s. 57-73
    Kap 4 : Bildene i hodet forestillinger om funksjonshemming s. 74-102
    Kap 5 : Erfaringer fra møter mellom familier og hjelpeapparatet s. 103-128
    Kap 6 : Kultursensitiv kommunikasjon s. 129-150
    Kap 7 : Livsholdning, tro og mestring s. 151-171
    I alt 110 s.

    301 Me
    Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009) Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk
    (hele boka 294 s)

    Dybvik, K. A. (2005). Varig tilrettelagt arbeid og brukernes nettverk. I: SOR-Rapport, nr. 3, s. 24-34. (9 sider) @

    Elstad, J (2010) Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2 2010 s. 191-218 (23s) @

    Garvey, P (2005) Domestic Boundaries: Privacy, Visibility and the Norwegian Window, Journal of Material Culture 2005; 10; 157- (20 s)

    361.6 Ha
    Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Universitetsforlaget ( hele boka 281 s)

    Hansen, G.V. & Dybvik, K.A.(2009) Betydningen av arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvaliteter SOR-Rapport, nr. 2-2009 s. 8-25 (17 sider)
    http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/2009/8-25_1_.pdf

    320.9481 Ha
    Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk.(112 sider)
    Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 – 25
    Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 – 55
    Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 – 69
    Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
    Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
    Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 – 174
    Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270

    302.5 Ho
    Hove, O. (2001). Stigma: teoretiske tilnærminger til stigma og til forholdet mellom stigma og sosiale ytelser - en kritisk drøfting (Oslo): Høgskolen i Oslo. (63 sider) @

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I, 627 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-43036-5 (191s)
    Kap. 3.2: Retten til opplæring s. 132-139
    Kap. 4: Retten til helse- og omsorgstjenester s. 167-214
    Kap. 5: Rett til spesialisthelsetjenester s. 215-227
    Kap. 6.3: Arbeidsavklaringspenger s. 282-296
    Kap 6.4: Uførepensjon s. 297-312
    Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram s. 423-469
    Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 473-524

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: barnevern og sosialrett, 487 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-42426-5
    Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 235-272 (45 s)

    344.041 Oh
    Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1397-9.
    Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 20 - 34
    Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 41 - 59
    Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 80 - 105
    Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 115 - 118
    Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 118 - 120
    (62 s.)

    302.1 So
    Rønning, R. og B. Starrin (red.) (2009). Sosial kapital i et velferdsperspektiv; om å forstå og styrke utsatte gruppers sosiale forankring. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag.
    Kap. 5: Sosial kapital som grunnlag for politikk og tiltaksutvikling for utviklingshemmede, s. 72 – 83, 11s

    Totalt: 1238 s

    Tilleggspensum (brukes i undervisning)

    Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet (2013). Frihet og likeverd – Om menneksker med utviklingshemming. Meld. St. 45 (2012-13)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2013). Folkehelsemeldingen. God helse – felles ansvar. Meld.St.34 (2012-2013)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2013). Morgendagens omsorg. Meld.St.29 (2012-2013)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. Meld.St.47 (2008-2009)

    344.03 So
    Sosialdepartementet (1992). Lov om sosiale tjenester mv, 248 s. Oslo: Sosialdepartementet (Rundskriv I-1/93)

    362.483 So
    Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet. (Rundskriv I-20/2000)
    www.regjeringen.no

    362.16 Om
    Sosial- og helsedepartementet (1997). Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B) www.regjeringen.no

    346.0138 Lo
    Sosial- og helsedirektoratet (2004). Lov om sosiale tjenester kapittel 4A, 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS-10/2004) ISBN 82-8081-049-8.
    www.regjeringen.no

    Lover
    Diskrimineringsloven
    Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
    Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
    Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven)
    Lov om arbeid og velferdsforvaltningen (NAV-loven)
    Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
    Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (lov om sosiale tjenester i NAV)
    Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerettighetsloven)
    Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven)
    Lov om barneverntjenester (barnevernloven)
    Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)
    Lov om barnehager (barnehageloven)
    Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)

    Lov om folketrygd (folketrygdloven)

    Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven)
    www.lovdata.no

    Totalt 1238 sider fra bøker/artikler

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:18