HSSPL10312 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse I (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hilde Marie Andreassen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, heltid, for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Godkjent arbeidskrav
- emne HSSPL10112 Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- emne HSSPL10211 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for generelle og spesielle sykdomsprosesser
- beskrive aktuelle prøver og undersøkelser og behandlinger
- identifisere sykepleierens funksjon og oppgaver
- gjøre rede for sentrale psykologiske begreper
- gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnet og helse, og de juridiske rammene for sykepleietjenesten
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- utføre medikamentregning feilfritt
- utføre sykepleieprosedyrer forsvarlig
- ivareta aseptikk
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- formidle sentralt fagstoff
Innhold
(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
Dokumentasjon av sykepleie
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
Sykepleie til mennesker med
- hjertesykdom
- åresykdom
- hjerneslag
- diabetes mellitus
- sykdom i lunge og luftveier
- smerter
- angst
- depresjon
- demens
- tvangslidelser
- delir
Sykepleieferdigheter og prosedyrer
Legemiddelhåndtering
Medikamentregning
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Sykdomsprosesser, undersøkelser og behandling av sykdom
- Hjertesykdommer
- Åresykdommer
- Hjerneslag
- Diabetes mellitus
- Sykdommer i lunger og luftveier
- Kroniske hudsår
- Angst
- Depresjon
- Demens
- Tvangslidelser
- Delir
- Generell farmakologi
- Legemiddelformer og administrasjonsmåter
- Spesiell farmakologi
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Infeksjoner i lunger og luftveier
- Infeksjonsforebygging i samfunnet
- Nosokomiale infeksjoner
- Smitteregimer
4:
Psykologi og pedagogikk
- Prinsipper for undervisning og veiledning
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Velferdsstatens utvikling
- Sammenhengen mellom samfunnsutvikling og individuelle helse- og sosialproblemer
- Pasient- og brukerrettighetsloven:
- alminnelige bestemmelser (kap.1)
- rett til helse- og omsorgstjenester og transport (kap. 2)
- rett til medvirkning og informasjon (kap.3)
- samtykke til helsehjelp (kap.4)
- rett til journalinnsyn (kap.5)
- Helsepersonelloven:
- dokumentasjonsplikt (kap.8)
- Forskrift om pasientjournal
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Praksis
2 uker PSH (Praksisstudier i Høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Godkjent prøve i medikamentregning. Individuell skoleprøve 2 timer.
- Praktisk prøve. Utførelsen vurderes til godkjent / ikke godkjent
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet / få eksamensresultatet registrert.
Det gis tre forsøk i medikamentregning. Studenten må ha gjennomført ett (1) forsøk før første periode med praksisstudier.
Studenten må ha fått godkjent prøven i medikamentregning, dvs. 100% riktig, for å fortsette i 2. studieår.
Se Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold av 25.1.2010.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen
Individuell skoleeksamen (1 time) i Fronter. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 02.12.2013
1.
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Oslo: Akribe forlag.
https://ppsnett.no/pps/dokumentasjon?dim=70076
Dokumentasjon i EPJ - Introduksjon
Dokumentasjon Prosess og struktur
(10 s.)
2.
362.2 Ps
Almvik, A. og Borge, L. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko.
Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 82-450-0392-1
Kap. 12 og 14
(24 s.)
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. og Grønseth, R. (Red.). (2010). Klinisk sykepleie bind 1. (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39134-5
Kap.3:s. 61-85, 4, 7, 8, Kap. 11, 13, 17.
(210 s.)
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. og Grønseth, R. (Red.). (2010). Klinisk sykepleie bind 2. (4. utg.).
Kap. 27
(23 s.)
Kapittel i bok
610.73 Sy
Bastøe, L.K.H. (2011). Reaksjoner og strategier i bearbeiding av sykdom og skade. I T.E. Mekki & S. Pedersen. (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe Forlag.
ISBN 978-82-7950-148-0
Kap. 5.
616.890231 Hu
Hummelvoll, J K. et al. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42031-1
Kap. 5, 6, 7, 8
(103 s.)
Artikkel tidsskrift
Irgens, A. (2000). Eksponeringsbehandling for angstlidelser i en psykiatrisk avdeling. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 120 (18), s. 2118-21.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=136195
(Lesedato: 03.05.2013)
(3 s.)
618.970231 Ge
Kirkevold, M., K. Brodtkorb og Ranhoff, A.H. (2008). Geriatrisk sykepleie : God omsorg for den gamle pasienten, 519 s. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35776-1
Kap. 28, 29, 30 (54 s.)
Artikkel i tidsskrift
Løvlien, M., B. Schei & T. Hole ( 2007). Prehospital delay, contributing aspects and responses to symptoms among Norwegian women and men with first time acute myocardial infarction. European Journal of Cardiovascular Nursing, 6, (4), s. 308-313.
(5 s.)
Kapittel i bok:
610.73 Sy
Rustøen, T. og Rustøen, T. (2010). Smerter. I: T. Rustøen, A. Stubbhaug, A. & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2: Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe forlag
Kap. 7. s 137-181.
(44 s.).
615.1 Si
Simonsen, T., Lysaa, R. og Aarbakke, J. (2010). Illustrert farmakologi bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1010-7
Kap. 12.
(5 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. og Stanicke, E. (2010). Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag
Kap 1: Hva er psykisk lidelse
(8 s.)
3.
Artikkel i tidsskrift
Gustafson, Y. et al. (2002). Delirium hos gamla människor kan förebyggas och behandlas. Tidsskrift for den Norske lægeforening, 122, (8), 810-814.
http://tidsskriftet.no/article/513576
(Lesedato: 03.05.13)
(5 s.)
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2011). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen akademisk
ISBN 978-82-02-35017-8.
Kap. 1-3 s. 16-170.
(153 s.)
616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 978-8279501244
615.1 Si
Simonsen, T., Lysaa, R. og Aarbakke, J. (2010). Illustrert farmakologi bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1010-7
Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,12.
(80 s.)
615.1 Si
Simonsen, T., Lysaa, R. & Aarbakke, J. (2012). Illustrert farmakologi. Bind 2 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1305-4
Kap 3, s.51-53 og s. 59-61, kap 4, kap 5, kap 8, kap 9, kap 12. s. 301-307
616.89 Sk
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. ogStanicke, E. (2010): Psykiatriboken. Gyldendal Norsk Forlag.
Kap. 18 s. 290-302, Kap. 20 s. 334-340, Kap. 27 s. 447-471, 481-486
(29 s.)
616.9041 Mi
Steen, M. & Degrè,M. (2009). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Kap.17.
(12 s)
616.07 Wy
Wyller, V. B., Brodal, P. A. & Toverud, K. C. (2009). Det friske og det syke mennesket:
cellebiologi, anatomi, fysiologi: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk
medisin. Oslo: Akribe.
Det syke mennesket
Bind I. s. 34-63, s.110-130
Bind II: s. 37-59, 61-86, 102-111, 115-178
Bind IV: Kap 12.5 s.40-55, kap. 13.2.4, 13.2.5 og 13.3, Kap.13.1: s.60-78,
Bind V: Kap. 17.6, s. 59-65
Bind VI Kap. 23: s. 126-129 (23.7.7-23.7.8)
(201 s.)
4.
610.730699 An
Andersen, K. L. (2000). Pasientinformasjon: en sykepleieintervensjon som bidrar til å redusere opplevelsen av usikkerhet og fremme hensiktsmessig mestring. Oslo: Universitetet i Oslo.
Kap. 3 s. 33-45.
(12 s.)
610.730699 Sy
Brataas, H.V. (red.) (2011). Sykepleiepedagogisk praksis : pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 1, 2, 3 og 13
(60 s.)
Artikkel i tidsskrift
Granum, V & Halse, K. (2010). Pasientundervisning krever kunnskap. Tidsskriftet sykepleien, 15, 62-64. http://www.sykepleien.no/fagutvikling/fagartikkel/577196/pasientundervisning-krever-kunnskap
(3 s.)
Artikkel i tidsskrift
Ivarsson, B & Nilsson, G. (2009). The subject of pedagogy from theory to practice – The view of newly registered nurses. Nurse Education Today 29, 510-515. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691708001640
(6 s.)
362.1 Ha
Hallandvik, J.E. (2002). Helsetjeneste og helsepolitikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-29909-9.
Kap. 1, 2.
(57 s.)
Artikkel i tidsskrift
Kirchhoff, J. (2004). Dokumentasjon og perifere venekanyler. Sykepleien, 92, (15), s. 56-58.
(2 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2012). Helse og jus: en innføring for helsepersonell. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-42783-9
Kap. 9, 11, 12, 18
(85 s.)
344.04. No
Syse, A. (2012). Norges lover: lovsamling for helse- og sosialsektoren (12/13).
Oslo: Gyldendal Akademisk
Lover og alternative kilder:
Pasient- og brukerrettighetsloven
Helsepersonelloven
Spesialisthelsetjenesteloven
http://www.lovdata.no