HSPSA41412 Yrkesrettet fordypning i psykososialt arbeid- arbeid med barn og unge (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i masterstudiet i psykososialt arbeid innen helse- og sosialfaglig yrkespraksis.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For å kunne avlegge eksamen i emnet, må følgende emner være bestått:

  • HSPSA40112 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren og
  • HSPSA40212 Mangfold i yrkesfaglig praksis
  • HSPSA40312 Tjenester, samhandling og tjenesteutvikling

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Kandidaten

  • kan analysere og drøfte ulike metodiske strategier i psykososialt arbeid med barn og unge
  • har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen psykososialt arbeid med barn ogmed barn unge
  • kan analysere grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle barn og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastinger
  • har inngående kunnskap om psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser hos barn og unge, og kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av slike vansker og problemer

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan videreutvikle egen handlingskompetanse basert på teori og bearbeidet erfaring i psykososialt arbeid med barn og unge
  • kan anvende faglige og relasjonelle ferdigheter malrettet i yrkesutøvelsen og tilpasset tjenestemottakerens behov og ønsker
  • kan integrere tjenestemottakerens egen forstaelse av virkeligheten i faglig virksomhet rettet mot barn og unge

Generell kompetanse
Kandidaten 

  • ?kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse i arbeid med barn og unge
  • kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid med barn og unge
  • har inngårende kompetanse om tjenestetilbudets oppbygging lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak ovenfor barn og unge som har til hensikt å bedre deres psykiske helse

Innhold

Emnet skal gi kunnskap om faglige utfordringer i psykososialt arbeid med barn og unge.
Emnet er et individuelt fordypningsemne hvor det avsluttende eksamensarbeidet enten kan utgjøre en avsluttet enhet eller fungere som et forprosjekt til masteroppgave.

Hovedtemaer for emnet er:

  • ulike arbeidssteder- og måter med barn og unge med psykososiale problemer
  • bruk av aktivitet, lek og kunst i psykososialt arbeid med barn og unge
  • å samtale og arbeide med risikoutsatte barn, ungdom og deres familier
  • om kriser, mekling og konflikthandtering hvor barn og unge er berørt
  • psykososialt arbeid i skolen
  • utvikling av en reflekterende rolleforståelse i mote med barn og unge
  • arbeid med mestring og myndiggjøring i nærmiljø og lokalsamfunn

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert med fire til fem ganger á to til tre dager pr. semester (til sammen 12 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Tema for veiledningsgruppene vil blant annet være utarbeidelse av eksamensbesvarelse.

Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter). Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. Erfaringer fra praksis vektlegges.

Praksis

Studentene skal delta i en praksisperiode over fire uker med fokus på å knytte erfaringer fra praksis til teori. I praksisstudiene velger studenten sentrale problemstillinger knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Godkjent refleksjonsnotat på 1 500 ord (+/- 10 %) over valgt problemstilling i praksisstudier. Arbeidskravet må leveres innen fastsatt frist og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det gis tilbakemelding på innlevert arbeidskrav. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides inntil to ganger. Situasjonen som beskrives i arbeidskravet danner utgangspunkt for eksamensbesvarelsen i emnet.
  • Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20% må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30% kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.

Eksamen

Individuell skriftlig besvarelse med et omfang på 3000 ord ( /- 10 %) som vurderes etter karakterskala A - F. Besvarelsen skal ta utgangspunkt i arbeidskravet og ha form som et essay.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2013

Felles pensumlitteratur for alle fordypningsemner i Masterstudium psykososialt arbeid innen helse og sosialfaglig yrkespraksis:

Bøhn, H., & Dypedahl, M. (2009). Veien til interkulturell kompetanse. Bergen: Fagbokforl.

Ekeland, T.-J. (2011). Ny kunnskap - ny praksis, et nytt psykisk helsevern (Vol. 2011:1). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.

Fisker, Ander (2005): Lad patienten fortælle. Rapport RUC

Hertz, Søren (2010): "There is a crack in everything, that’s how the light gets in". I s. Brinkmann (red): Det diagnostiserede liv. Aarhus: KLIM

Brammer, Magnus (2010): Utsigt til agenthed - pædagogisk praksis i misbrugsbehandling I: Anette Holmgren (red.) Fra Terapi til pædagogik - en brugsbok i narrativ praksis. Reitzels Forlag.

Juritzen, T., Engebretsen, E., & Heggen, K. (2013). Subject to empowerment: the constitution of power in an educational program for health professionals. Medicine, Health Care and Philosophy, 16(3), 443-455. doi: 10.1007/s11019-012-9412-x

Kirkengen, A. L. (2009). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo. Universitetsforlaget.

Skærbæk, E. (2011). Navigating in the Landscape of Care: A Critical Reflection on Theory and Practise of Care and Ethics. Health Care Analysis, 19(1), 41-50. doi: 10.1007/s10728-010-0157-5

Litteraturforslag for fordypning ibarn og unge:

Befring, E., Frønes, I., Sørlie M-A. (red.) (2010) Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Oslo. Gyldendal Akademisk.

Berg, N. (2005) Elev og menneske. Psykisk helse i skolen. Oslo. Gyldendal Akademisk.

Duncan, B. og Sparks, J. (2008) I fellesskap for endring. Oslo. Universitetsforlaget

Duncan, B., Miller S. og Sparks, J. (2007) Common Factors and the Uncommon Heroism of Youth I: Psychotherapy in Australia. Vol 13, no 2.

Eide, K. (red.) (2012) Barn på flukt. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Oslo. Gyldendal Akademisk. 

Glavin, K. og Erdal, B., 2. utg. (2007) Tverrfaglig samarbeid i praksis – til beste for barn og unge i Kommune-Norge. Oslo. Kommuneforlaget.

Hansen G.V., Fineide M.J. (2010) Sammen og koordinert. Høgskolen i Østfold. Arbeidsrapport 2010:1.

Hertz, S. (2010) Barne- og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. Oslo. Gyldendal Akademisk.

Haavind H., Øvreeide H. (2007) Barn og unge i psykoterapi: samspill og utviklingsforståelse. Oslo. Gyldendal.

Henriksen, Ø. (2002) Ikke som jeg gjør, men som jeg sier. Oslo. Tano Aschehoug

Jansen, A. (2013) Narrative kraftfelt. Psykologisk utvikling hos barn og unge i et narrativt perspektiv. Oslo. Universitetsforlaget.

Kjørholt, A. T. (red.) (2010) Barn som samfunnsborgere – til barnas beste? Oslo. Universitetsforlaget.

Kvello Ø. (2010) Barn i risiko. Skadelige omsorgssituasjoner. Oslo. Gyldendal.

Olaisen, K. (red.) (2012) Utviklingsfremmende samtaler med ungdom, samhandling på tvers. Oslo. Kommuneforlaget.

Straand, S. (red.) (2011) Samhandling og omsorg. Tverrfaglig psykososialt arbeid. Oslo. Kommuneforlaget.

Svendsen B., Johns U.T., Brautaset H., Egebjerg I. (red.) (2013) Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi i møte med barn og unge. Bergen. Fagbokforlaget.

Willumsen E. (red.) (2005) Brukernes medvirkning! Kvalitet og legitimitet i velferdstjenestene. Oslo. Universitetsforlaget.

Øia, T. (2013) Ungdom, rus og marginalisering. Oslo. Cappelen Damm A/S.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:53