HSAVF10311 Samhandlingskompetanse (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for bachelor i arbeids- og velferdsfag.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

  Etter gjennomført emne er studentene i stand til å:

  1. Redegjøre for og beskrive generell veiledningsteori
  2. Beskrive tjenester av god kvalitet
  3. Redegjøre for aktuell sosiologisk forskning
  4. Anvende sosiologiens grunnleggende begreper
  5. Redegjøre for ulike forklaringer på samfunnsproblemer
  6. Reflektere over psykologiske emner av betydning for velferdsviteren
  7. Gjennomføre et prosjektarbeid med fokus på samhandling/ samarbeid
  8. Kjenne til aktuelle samarbeidspartnere og beskrive samhandling på system- og individnivå
  9. Gjennomføre samtaler i aktuelle situasjoner
  10. Formidle fagstoff skriftlig og muntlig

Innhold

  1. Veiledningsteori og ulike anvendelsesområder for veiledning
  2. Kvalitetssystemer og kvalitetsarbeid
  3. Søking etter statistikk og vitenskapelige artikler
  4. Trening i anvendelse av sosiologiske begreper og teorier, eksempelvis stigmatisering, nettverkskartlegging og ulike kapitalformer.
  5. Drøfting av begrepet «samfunnsproblem» knyttet til aktuelle kontekster for yrkesutøvelsen, eksempelvis fattigdom, rusproblematikk og kriminalitet.
  6. Psykologiske emner (sosial- og personlighetspsykologi)
  7. Planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
  8. Samordning, koordinering og samarbeid som ulike tilnærminger i arbeids- og velferdsarbeid samt faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til dette
  9. Samtaletrening
  10. Akademisk skrivekurs og muntlige framlegg

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, ferdighetstrening, prosjektarbeid, studentstyrt veiledet basisgruppeundervisning og bibliotekundervisning.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuelt notat på inntil 500 ord. Tilbakemelding i basisgruppa.
  • Individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Godkjennes ved innlevering, og danner grunnlag for deler av muntlig eksamen.
  • Gruppeoppgave på inntil 1500 ord. Innleveres i Fronter. Muntlig tilbakemelding fra veileder i basisgruppe.
  • Presentasjon i seminar av prosjektarbeid. Tilbakemelding i seminar.
  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
  • Obligatorisk deltakelse i 6 timer basisgruppeveiledning.

Basisgruppa benyttes til veiledede faglige diskusjoner gjennom første del av emnet. En student vil få i oppdrag å levere et sammendrag fra deler av pensum til hver gruppeveiledning (arbeidskravet individuelt notat på inntil 500 ord). Dette legges fram i gruppa og alle studentene skal forberede seg til diskusjonen ved å lese relevant pensum. Etter diskusjonen revideres notatet dersom veileder vurderer det som nødvendig.

Arbeidskravene er gyldig ett semester etter at de er godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksaminasjon med utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet og utdyping av skriftlig oppgave. Ca 30 minutter. Egne skriftlige arbeider kan medbringes uten kommentarer/notater. Vurderes med karakteren A - F.

Intern og ekstern sensor.

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Skriftlig sluttevaluering
  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.12.2013

361.322 De
DeJong, P og I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 82-05-33932-5 Kap 1-4

174 Fo
Eide, S. B. et al. (2011). Fordi vi er mennesker: En bok om samarbeidets etikk. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1003-9

361.65 Ar
Hernes, T., I. Heum og P. Haavorsen, red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82- 05-39256-4
Kap. 7 (36 sider)

658.404 Åk
Aakre, J, H.Stryken Scharning (2010). Prosjekthåndboka: for kreative team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01759-4

371.4 Tv
Tveiten, S. (2008). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget (3. utg.).
ISBN 978-82-450-0737-4

150 Es
Banyard, P. et al., ed. (2010). Essential Psychology: a concise introduction. UK: Sage Publications ISBN 978-1847875389

152.4 Ha
Fischer, A. H., & A. S. R. Manstead (2008). Social functions of emotion, I: M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett, ed. I: Handbook of emotions (3rd ed.). New York: Guilford Press ISBN 978-15-9385-650-2

Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work. Vol. 14, nr. 2, s. 287-291

Gausel, N., & C. W. Leach (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol. 41, nr. 4, s. 468-478

155.4 Op
Gulbrandsen, L.M., red. (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6
Kapittel 10 (19 sider)

150.72 La
Langdridge, D. & G. Hagger-Johnson (2009) Introduction to Research Methods and Data Analysis in Psychology. (2nd ed.) England: Prentice Hall. ISBN 978-0131982031 Kapittel 1 (36 sider)

155.9042 La
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion. A new synthesis. New York: Springer Publishing Company. ISBN 978-0-8261-1250-7
Kapittel 4 (14 sider)

Major, B., & L. O'Brien (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology. Vol. 56, s. 393-421

616.8914 Ro
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Company.
ISBN 0-395-08134-3
Kapittel 2 (8 sider)

155 In
Slater, A. & J. G. Bremner, ed. (2011). An Introduction to Developmental Psychology. 2nd ed. Malden, Mass.: Blackwell Publishing. ISBN 978-1-4051-8652-0
Kapittel 2 (29 sider)

616.89022 Wi
Wilmshurst, L. (2008). Abnormal Child Psychology: a developmental perspective. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-95363-4
Kapittel 1 (23 sider)

301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk (hele boka 294 s).

Elstad, J (2010). Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2, s. 191-218. (23s) @

Sandberg, Sveinung (2010). Utbredt men annerledes. Tidsskrift for samfunnsforskning
nr. 4, s. 496-522 (26s) @

Øvrelid, Bjarne (2011) På sporet av det tapte fellesskap. Nytt Norsk Tidsskrift nr 4 2011@

Endresen, Arne og Sverre Moe (2012) Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv. Søkelys på arbeidslivet 01-02/2012@

Hanssen, H (red)(2010): Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget.
Kap 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid s 21-45, 24 s.

Fraser, Nancy (2009) Sosial rettferdighet i identitetspolitikkens tidsalder Agora nr 04 2009 Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:50