HVAKU10313 Fordypning i akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obkigatorisk emne i videreutdanning i akuttsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene:

  • HVAKU10113 Grunnleggende akuttsykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer
  • HVAKU10213 Akuttsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer

Undervisningssemester

Tredje semester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal utvikle faglig forsvarlig handlingskompetanse i akuttsykepleie rettet mot den ustabile og akutt kritisk syke pasienten.

Kunnskaper
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • ha avansert kunnskap i møte med den akutt og eller kritisk syke og identifisere deres behov for akuttsykepleie
  • gjøre rede for forebyggende tiltak i forhold til komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • gjøre rede for forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes i behandling av akutt kritisk syke pasienter
  • gjøre rede for reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt- og/eller kritisk sykdom, ved undersøkelse, behandling og død
  • ha kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
  • gjøre rede for akuttmottakets arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres

Ferdigheter
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • utøve avansert akuttmedisin og ha forståelse for hvilke opplevelser, problemer og behov pasienten har i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • mestre observasjon, vurdering og iverksette handlinger på grunnlag av kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag
  • kombinere kunnskaper om organismens forsvar mot infeksjoner, vurdere den enkelte pasients immunforsvar og se det i forhold til aktuelle smittestoffer og mulige smittemåter
  • mestre bruk og kontroll av medisinsk teknisk utstyr og ha et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger
  • mestre akuttsykepleie til pasienter med svikt i livsviktige funksjoner og kunne yte kompenserende hjelp
  • vurdere utført akuttsykepleie relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander
  • utføre akuttsykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet, ressurser og opplevelse ved å være akutt og/ eller kritisk syk
  • mestre bruken av medisinsk - teknisk utstyr som benyttes til overvåkning og behandling av pasienten
  • samhandle med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten
  • vurdere betydningen og relevansen av aktuell forskning og fagutvikling innenfor akuttsykepleie og anvende denne innenfor egen praksis

Generell kompetanse
Kandidaten skal ved avsluttet emne:

  • kunnen lede eget arbeid, sette ord på egen spesialfunksjon og begrunne valg av handlinger
  • mestre samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende
  • ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og kunne relatere dette til egen funksjon
  • handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner
  • utvikle egen yrkesidentitet, basert på yrkesetikk og juridiske rammer og vise vilje til å motta veiledning
  • ta ansvar for fagutvikling og vise vilje og evne til å evaluere og dokumentere egen funksjon
  • reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • støtte pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Akuttsykepleierens ansvar og funksjonsområde
    • Fagutvikling og undervisning
    • Akuttsykepleierens mellommenneskelige aspekt
    • Akuttsykepleierens problemløsende aspekt
    • Administrasjon og ledelse
  • Akuttmedisin og behandling til ulike pasientgrupper i akuttmottak
  • Akuttsykepleie til pasienter med ulike psykiatriske problemstillinger som medfører medisinske og/eller kirurgiske komplikasjoner
  • Medisinsk-teknisk utstyr
  • Infeksjonsforebyggelse / mikrobiologi
  • Akuttsykepleierens ansvar og rolle i forhold til sentrale samarbeidspartnere utenfor akuttmottaket, som for eksempel barnevern og politi

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes er basert på problembaserte læringsprinsipper og har utgangspunkt i aktuelle problemstillinger fra studentenes kliniske studier.

Praksis

10 uker.

De kliniske studiene vil fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus, der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner og er utsatt for sykdom og skade av ulik grad. Hovedarena for de kliniske studiene vil være akuttmottaket der studenten skal utvikle funksjonsdyktighet innen de ulike fagområder som er aktuelle for et akuttmottak. Studenten vurderes ut i fra å kunne ta ansvar for den mer komplekse pasienten i akuttmottak.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse. Fravær utover 10 % i teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Fravær på mer enn 30 % kan ikke godkjennes. Fravær i klinikken kan ikke overstige 10 - 20 %, høgskolen må avgjøre om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær på mer enn 20 % kan ikke godkjennes
  • MTU -test (medisinsk - teknisk utstyr)
  • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave
  • En PBL – oppgave (Traume)
  • Refleksjonsnotat, innen et valgfritt tema
  • Undervisningsoppdrag i forhold til hovedpraksis
  • Studentens egen skriftlige målsetting for kliniske studier, trinn 3
  • Ett refleksjonsnotat, egen studieprogresjon med et omfang på maks. 1000 ord

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen. 

 

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet: Skriftlig hjemmeeksamen og vurderte kliniske studier

Deleksamen 1: Hjemmeeksamen (klinisk fordypningsoppgave) med et omfang på maks. 9000 ord.
Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 2 studenter.

Ved deleksamen 1 benyttes bokstavkarakterer A - F

Deleksamen 2: Kliniske studier, vurderes til bestått /ikke bestått

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at emnet blir registrert som bestått. Det gis en samlet karakter i emnet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:37:11