HSVPL30214 Psykisk helsearbeid og saksbehandling (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i vernepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive hvordan ulike psykiske lidelser, atferdsforstyrrelser, og rusproblemer kan påvirke barn, unge og voksnes liv generelt og personer med utviklingshemming spesielt.
- Beskrive ulike evidensbaserte tiltak med forebyggende og behandlende effekt i forhold til psykisk helse
- Identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser
- Analysere grunnleggende livsbetingelser og å kunne iverksette tiltak for å fremme og videreutvikle evnen til å mestre livskriser og psykososiale belastninger
- Beskrive hvordan nasjonale føringer får betydning for forebyggende og behandlende tiltak for mennesker med psykiske lidelser
- Analysere og koordinere helhetlige tjenestetilbud til enkeltpersoner og grupper
- Gjennomføre saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester.
- Gjennomføre saksbehandling i forhold til enkeltvedtak ved bruk av tvang og makt
- Identifisere og drøfte faglige dilemmaer vernepleieren står overfor som miljøarbeider og saksbehandler
- Beskrive hvordan arbeidet med kvalitet, kontroll og tilsyn i helse- og sosialsektoren foregår
Innhold
- ICD-10: Psykose, angst, schizofreni, affektive lidelser, nevrotiske lidelser, FAS, FAE, NAS, omsorgsvikt, selvmord, dualproblematikk
- Tidlig intervensjon, Webster Strattons modell, ART og kognitiv atferdsterapi
- Risikofaktorer
- Hele livsløpet generelt, oppvekstvilkår, omsorgskvalitet, mestringsvilkår
- Samhandlingsreformen, opptrappingsplan for psykisk helse, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven, psykisk helsevernlov, pasient- og brukerrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven
- Individuell plan, ansvarsgruppe og koordinatorrollen. Samarbeid med bruker, pårørende, fagpersoner og frivillige organisasjoner.
- Saksbehandlingsregler; forvaltningsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven
- Generelle saksbehandlingsregler og spesielle saksbehandlingsregler ved bruk av tvang og makt; forvaltningsloven, helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
- Profesjonelt skjønn og etisk refleksjon.
- Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og sosialtjenestene, dokumentasjon og brukerinvolvering
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og arbeid i små grupper på 3 - 4 personer i hver gruppe. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene. Det er fellesveiledning på arbeidskravene 2 og 3.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En skriftlig gruppeoppgave på maks 2000 ord. Oppgaven er knyttet til utarbeidelse av individuell plan, og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet til en omarbeiding.
- En gruppeoppgave som presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Presentasjonen er knyttet til saksbehandling i forhold til enkeltvedtak på tjenester. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
- En gruppeoppgave er knyttet til saksbehandling ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming. Oppgaven presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlig vedtak leveres og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
Se også Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emnet.
Eksamen
Hjemmeeksamen
Gruppeoppgave som hjemmeeksamen over tre (3) dager. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord. Det benyttes karakterregel A-F, og karakteren gis for hele gruppen.
Ved klage på karaktersetting der det gis èn felles karakter, må alle de som er bedømt samlet, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.
Høgskolen setter sammen gruppene til eksamen. Hver gruppe består av 2-3 studenter. Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2014 og korrigert 12.11.2014.
361.32 As
Askeland, G. A. & O. Molven (2010). Dokument i klientarbeid: journaler, sosialrapporter og saksframstilling i sosialt arbeid. 6. utgave. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 978-82-05-39891-7 (227 sider)
616.8 Hj
Ellertsen, B. og B. Gjærum (red.) (2002). Hjerne og atferd: Utviklingsforstyrrelser hos barn og ungdom i et nevrobiologisk perspektiv. 2. utgave. 659 sider. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 978-82-05-30434-5,h, 82-05-30434-3,n (14 sider)
Kap. 11: Det føtale alkoholsyndrom – FAS (333-347)
362.10425 Fa
Hansen, H. (red.), K. Humerfelt, A. Kjellevold, A. Norheim & R. Sommerseth et. al. (2010). Faglig skjønn og brukermedvirkning. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-0866-1 (94 sider)
Kap. 1: Faglig skjønn i utøvelse av profesjonelt helse- og sosialfaglig arbeid (s. 21-50)
Kap. 2: Pårørendeinvolvering i helsetjenesten – rettsanvendelsesskjønn og faglig skjønn (s. 51-78)
Kap. 3: Et faglig rom for skjønn. (s. 79-99)
Kap. 5: Et faglig skjønn forutsetter anerkjennelse av brukerne (s. 131-149)
361.6 Ha
Haug, E. & K, M. Paulsen (2007): Mellom fag, forvaltning og politikk, En problembasert introduksjon for studenter. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-00919-3.(64 sider)
Kap. 4: Arbeid med kvalitet i helse- og sosialtjenester (s. 84-104)
Kap. 5: Saksbehandling (s. 105-149)
Helsedirektoratet http://helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/habilitering-rehabilitering/individuell-plan/Sider/default.aspx (2 s.)
Helsedirektoratet (2008) Gjør det så enkelt som mulig – tipshefte om individuell plan (42s) IS-1544 http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/gjor-det-sa-enkelt-som-mulig-tipshefte-om-individuell-plan/Publikasjoner/gjor-det-så-enkelt-som-mulig-tipshefte-om-individuell-plan.pdf
Helsedirektoratet (2010) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/koordinatorrollen-for-deg-som-er-eller-skal-bli-koordinator-for-individuell-plan-/Publikasjoner/koordinatorrollen-for-deg-som-er-eller-skal-bli-koordinator-for-individuell-plan-.pdf -(2 s)
Helsedirektoratet (2011). Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse – ROP-lidelser. (rev. 2012). IS-1948 (133s.) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-personer-med-rop-lidelser/Sider/default.aspx
362.10685 Og
-og bedre skal det bli!: nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I Sosial- og helsetjenesten (2005) 49 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-072-4 (IS-1162)
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial--og-helsetjenesten-og-bedre-skal-det-bli-2005-2015/Sider/default.aspx
362.10685 Og
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) 56 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet ISBN 978-82-8081-096-0 (IS-1162) http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/hvordan-kommer-vi-fra-visjoner-til-handling-og-bedre-skal-det-bli-/Sider/default.aspx
..og bedre skal det bli, ved å involvere brukerne og gi dem innflytelse (2008). "Metode for kvalitetsforbedring" 68 s. Oslo: Kunnskapssenteret.
http://www.ogbedreskaldetbli.no/237/Brukermedvirkning_mindre_fil.pdf
Kjellevold, A. (2013). Retten til individuell plan. Bergen: Fagbokforlaget (4. utgave). ISBN 978-82-450-1422-8 (118 sider). Hele boken.
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I. Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (5.utgave). ISBN 978-82-05-043036-5 ( 18 sider)
Kap. 3.1: Opplæring, arbeid og arbeidsløshet (s. 123-132 og s. 140-149)
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett, 473 s. (4. utg.).
Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42426-5. (154 sider)
Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans. s. 61-102
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak etter velferdslovgivningen s. 105-141
Kap. 4: Taushetsplikt s. 145–177
Kap. 7: Samtykkekompetanse, integritetsvern og tvangsbruk s. 277-322
362.76 Kv.
Kvello, Ø. (2013). Barn i risiko, skadelige omsorgssituasjoner Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-05-40017-7. (147 s)
Kap. 2: Definisjoner og forekomst av omsorgssvikt(32-38)
Kap. 3: Det utviklingsstøttende samspill (48-74)
Kap. 6: Ulike familieformers påvirkning på barns utvikling (182-196)
kap. 7: Barn som blir utsatt for omsorgssvikt (200-210)
Kap. 8: Foreldre med psykiske lidelser (214-268)
Kap. 9: Barn som utsettes for fysisk avstraffelse (274-310)
Kap.11: Barn av rusmiddelmisbrukere (346-357)
Meld. St. 10 (2012-2013). Melding til Stortinget. God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Norge Helse- og omsorgsdepartementet (54 sider).
1: Innledning (7-15)
2: Status og utfordringer (19-35)
6: Kvalitets forbedring i tjenesten (79-92)
7: Større åpenhet om kvalitet og pasientsikkerhet (95-102)
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-10-20122013.html?id=709025
371.93 Er
Moynahan, L., B. Strømgren & K. Gundersen (red.) (2005). Erstatt aggresjonen. Aggression replacement training og positive atferds- og støttetiltak. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 1082-15-00618-3 (82 sider)
Kap. 1: Hvorfor aggresjonserstatningstrening (ART)? (17-23)
Kap. 2: Hva er ART? (s. 24-73)
Kap. 3: Grunnlaget for å velge ART som metode (s.75-102)
362.2 Sa
Norvoll, R. (red.) (2013). Samfunn og psykisk helse. Samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal Norsk forlag AS. ISBN 978-82-05-40913-2. Hele boka. 312 s.
362.16 Om
Sosial- og helsedepartementet (1997) Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og Helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B www.regjeringen.no
344.03 So
Sosial- og helsedepartementet (1998). Tilleggsrundskriv til Rundskriv I-1/93 til lov om sosiale tjenester m v: Omsorgslønn, 13 s. (Rundskriv I-42/98) www.regjeringen.no
362.10685 Kv
Sosial- og helsedirektoratet (2004). Kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene, 42 s. Oslo. En veileder.
(IS-1201) ISBN 82-8081-054-4
http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kvalitet-i-pleie-og-omsorgstjenesten/Sider/default.aspx
Lagt til i emnebeskrivelsen 12.11.2014 - falt ut av lista tidligere:
616.89075 Ic
Statens helsetilsyn. (1999) ICD-10 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Kliniske beskrivelser og diagnostiske retningslinjer. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISDN 978-82-00-45076. s. 25-37 og s. 40-128 (100 sider).
Stroebe, M. Schut, H. og Stroebe, W. (2011). Helsemessige følger av sorg. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48(9), 883 - 897 (10 sider). www.psykologtidsskriftet.no
649.1 We
Webster-Stratton, C. (2007). De utrolige årene. En foreldreveileder. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-82-05-37060-9 (104 sider). Kapitlene 1,2,3,4,5,6,7,8,9 og 10.