HSVPL10113 Vernepleieren: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie (heltid).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive vernepleierens samfunnsmandat, kompetanse og plass i velferdssamfunnet som helse- og sosialarbeider
- Beskrive sentrale kjennetegn ved målrettet miljøarbeid
- Redegjøre for sentrale begreper og føringer i vernepleiefaglig arbeid
- Redegjøre for vernepleieren i spenningsfeltet mellom makt og omsorg
- Beskrive hovedtrekkene i ulike omsorgsideologier knyttet til arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser og hvordan disse får konsekvenser for vernepleierens yrkesutøvelse
- Redegjøre for konsekvenser ved utviklingshemming
- Anvende de viktigste formkrav for akademisk skriving av tekst og kildebruk
- Gjøre rede for betydning av levekårene til personer med funksjonsnedsettelse i relasjon til vernepleierfaglig arbeid
- Gjøre rede for utfordringer vernepleieren kan stå overfor i møte med etniske minoritetsgrupper
- Beskrive velferdsstatens oppbygging og funksjon
- Beskrive sentrale helse- og sosialpolitiske målsettinger, utfordringer og konsekvenser
- Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
- Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen
Innhold
- Vernepleieryrket og utdanningens historie og utvikling, vernepleiefagets verdier, ideologi og menneskesyn, dagens arbeidsfelt, vernepleieres roller som autorisert helsepersonell, forventninger til vernepleieren fra samfunnet, brukere, pårørende og andre yrkesgrupper.
- Hovedtrekkene i sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, vernepleierens arbeidsmodell, ulike modeller i miljøarbeid.
- Sentrale begreper som helse, livskvalitet, omsorg, velferd og rehabilitering, sosialisering, roller, sosial ulikhet, sosiale avvik og sosial kontroll, diskriminering, mestring, inkludering og selvbestemmelse.
- Ulike former for makt.
- Ulike modeller for å forstå funksjonsnedsettelser og konsekvenser for tilbud fra tjenesteapparatet.
- Utviklingshemming, årsaker, inndeling og konsekvenser.
- Akademisk skriving, kritisk tenkning (validitetsproblematikk), studieteknikk og plagiering.
- Levekårsindikatorer.
- Kulturelle fortolkningsrammer, helse, funksjonsnedsettelse og sykdom.
- Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå.
- Sentrale lover innen helse, sosial og sysselsetting. Statlige styringssignaler og reformer.
- Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
- Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer gjennom studentaktive undervisningsmetoder med forelesninger, ressurstimer, seminarer, veiledning og selvstudier. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.
Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene i emnet, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttet til eksamen.
Veiledning: Det er åtte (8) timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Forslag til tema i basisgruppene: På vei til å bli profesjonsutøver. Sentrale temaer innen læringsutbyttene som f.eks. maktforhold, brukermedvirkning, kulturell forståelse av funksjonsnedsettelser.
Praksis
Ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomføring av åtte (8) veiledningstimer med praksisveileder
- To individuelle notat på 1000 ord innen gitt frist, hvorav det ene er tilknyttet akademisk skrivekurs.
- To gruppeoppgaver inne gitt frist. Kort vurdering, kan omarbeides en gang.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Selvrapportering av fravær i Fronter.
- Gjennomført en studiesamtale med kort rapport levert i fronter.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeksamen og skriftlig skoleeksamen.
Det er to deleksamener i emnet:
Deleksamen 1: Individuell hjemmeeksamen. Varighet: To dager.
Studentene skriver en individuell oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Deleksamen 2: Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Hver deleksamen teller 50 % på karakteren for emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen for å bestå emnet.Deleksamen inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.06.2014
Arbeids- og sosialdepartementet NOU 2012: 6 Arbeidsrettede tiltak kap 4 s.32-44 (13 s)
Arbeids- og sosialdepartementet Meld. St. 46 (2012-2013) Flere i arbeid s.5-17 (12 s)
362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment: ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. (ca 100 sider)
Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon: Levekårs- og rettighetsorientering s. 17-27
Kap. 2: Verdsetting av sosial rolle (VSR) s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon: Skillelinjer og likhetspunkter s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål for arbeidet med funksjonshemmede s. 71-88
Kap. 6: Normaliseringstenkningen møter motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s.166-186
302.1 So
Askheim, O. P.(2009) Sosial kapital som grunnlag for politikk og tiltaksutvikling for utviklingshemmede. I Rønning, R. & Starrin, B. (red) Sosial kapital i et velferdsperspektiv Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39248-9 s. 72-83
362.4089 In
Berg, B. (2012) Innvandring og funksjonshemming Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02060-0
Kap 3 : Pakistansknorske familier med funksjonshemmede barn s. 57-73
Kap 4 : Bildene i hodet forestillinger om funksjonshemming s . 74-102
Kap 5 : Erfaringer fra møter mellom familier og hjelpeapparatet s. 103-128
Kap 6 : Kultursensitiv kommunikasjon s. 129-150
Kap 7 : Livsholdning, tro og mestring s. 151-171
I alt 110 s.
362.3 Mo
Berge, K. & K.E. Ellingsen (red.) (2010). Modeller i miljøarbeid. Trondheim: NAKU
ISBN 978-82-998499-0-6 (37 sider)
http://naku.no/sites/default/files/files/GodeHistorier_web.pdf
301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk
(hele boka 294 s).
362.3 Ut
Ellingsen, K.E. red (2014). Utviklingshemming og deltakelse. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02288-8.
- hvilke kapitler som er pensum oppgis ved studiestart.
361.3 Ve
Ellingsen, K.E red (2014). Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02202-4 (23 s)
Kap. 1: Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn (23-46) 23
361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fo.no/publikasjoner/om-vernepleieryrket-article1359-159.html
361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2009). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 26 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere.
https://www.fo.no/getfile.php/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/Vernepleiere_helsefagkomp.pdf
174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fo.no/yrkesetikk/yrkesetisk-grunnlagsdokument-article227-150.html
Finnvold J.E. & Hilde Eirin Pedersen (2012) Alle skal med? Utdanning og arbeid for fysisk funksjonshemmede. Samfunnsspeilet, nr. 2, s. 39-45 (8 s)
http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/alle-skal-med-utdanning-og-arbeid-for-fysisk-funksjonshemmede
320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (120 sider).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 – 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 – 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 – 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 – 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270
361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6 (hele boka 234 s)
362.3 Ho
Holden, B. (2009) Utfordrende atferd og utviklingshemming. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademiske, Oslo ISBN 978-82-05-39069-0
Kap. 1: En kort innføring i utviklingshemming s. 19 – 32 (14 s)
150 Ps
Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M. W., & Smith, R. E. (2013)Psychology: The science of mind and behavior. London el. Boston: McGraw-Hill.
Kap. 5, s. 163-178.
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I, 627 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-43036-5 (211s)
Kap. 3: Opplæring, arbeid og arbeidsløshet s. 123-149
Kap. 4: Retten til helse- og omsorgstjenester s. 167-214
Kap. 5: Rett til spesialisthelsetjenester s. 215-227
Kap. 6.3: Arbeidsavklaringspenger s. 282-296
Kap 6.4: Uførepensjon s. 297-312
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram s. 423-469
Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 473-524
344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: barnevern og sosialrett, 487 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-42426-5
Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 235-272 (45 s)
362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse : Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
https://www.fo.no/getfile.php/06 Profesjonene/Vernepleierne/Vernepleierboka 2010/00 Vernepleierboka.pdf
Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308
Martinsen, A.-K. (2003). Et yrke og en profesjon vokser fram i Helsefagene i vernepleierutdanningen. En historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse. Oslo: Institutt for helsefag UiO (Deles ut) 20 s
344.041 Oh
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1397-9.
Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 19-35
Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 43-63
Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 83-109
Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 119-122
Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 123-125
(67 s.)
353.48 Br
Jenssen, A.G og Inger Mari Tronvoll (2012) (red) Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse» Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01889-8
Kap. 3: Brukermedvirkning – hva er så det – s. 42-53 (10 s)
Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/
361.3 Sk
Skau, G. M. (2013). Mellom makt og hjelp : om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper (4. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-021980 Hele boka (146 sider)
362.4083Op
Tøssebro, J. og Christian Wendelborg (2014) (red)Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger, Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-45898-7
Kap. 1: Introduksjon s. 11 – 32
Kap. 2: Fra barnehage til videregående skole – veien ut av jevnaldermiljøet s. 35 – 56
Kap. 3: Inkludering i skolen – inkludering på fritiden? S. 59 – 79
Kap. 5: Søsken til funksjonshemmede barn o gunge s. 105 – 125
Kap. 7: Foreldrenes erfaringer med hjelpeapparatet s. 153 – 178
Kap. 9: Ungdomstid s. 200 – 218
I alt 117s
Totalt: 1707 sider
Tilleggslitteratur (brukes i undervisning):
808.02 Am
The American Psychological Association (2011) Publication Manual (Sixth Edition) Washington DC: ISBN-13: 978-1-4338-0561-5
361,3 Kr
Askeland, G.A. (2001)(red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.
Stortingsmelding nr. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. Helse- og omsorgsdepartementet (150 sider) (tas ut – pensum tidligere?)
www.regjeringen.no
362.483 So
Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet. (Rundskriv I-20/2000)
www.regjeringen.no
362.16 Om
Sosial- og helsedepartementet (1997). Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B) www.regjeringen.no
Lover
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn
Lov om arbeid og velferdsforvaltningen (NAV-loven)
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (lov om sosiale tjenester i NAV)
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerettighetsloven)
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven)
Lov om barneverntjenester (barnevernloven)
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)