HSVPL10113 Vernepleieren: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie (heltid).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Beskrive vernepleierens samfunnsmandat, kompetanse og plass i velferdssamfunnet som helse- og sosialarbeider
  2. Beskrive sentrale kjennetegn ved målrettet miljøarbeid
  3. Redegjøre for sentrale begreper og føringer i vernepleiefaglig arbeid
  4. Redegjøre for vernepleieren i spenningsfeltet mellom makt og omsorg
  5. Beskrive hovedtrekkene i ulike omsorgsideologier knyttet til arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser og hvordan disse får konsekvenser for vernepleierens yrkesutøvelse
  6. Redegjøre for konsekvenser ved utviklingshemming
  7. Anvende de viktigste formkrav for akademisk skriving av tekst og kildebruk
  8. Gjøre rede for betydning av levekårene til personer med funksjonsnedsettelse i relasjon til vernepleierfaglig arbeid
  9. Gjøre rede for utfordringer vernepleieren kan stå overfor i møte med etniske minoritetsgrupper
  10. Beskrive velferdsstatens oppbygging og funksjon
  11. Beskrive sentrale helse- og sosialpolitiske målsettinger, utfordringer og konsekvenser
  12. Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
  13. Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen

Innhold

  1. Vernepleieryrket og utdanningens historie og utvikling, vernepleiefagets verdier, ideologi og menneskesyn, dagens arbeidsfelt, vernepleieres roller som autorisert helsepersonell, forventninger til vernepleieren fra samfunnet, brukere, pårørende og andre yrkesgrupper.
  2. Hovedtrekkene i sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, vernepleierens arbeidsmodell, ulike modeller i miljøarbeid.
  3. Sentrale begreper som helse, livskvalitet, omsorg, velferd og rehabilitering, sosialisering, roller, sosial ulikhet, sosiale avvik og sosial kontroll, diskriminering, mestring, inkludering og selvbestemmelse.
  4. Ulike former for makt.
  5. Ulike modeller for å forstå funksjonsnedsettelser og konsekvenser for tilbud fra tjenesteapparatet.
  6. Utviklingshemming, årsaker, inndeling og konsekvenser.
  7. Akademisk skriving, kritisk tenkning (validitetsproblematikk), studieteknikk og plagiering.
  8. Levekårsindikatorer. 
  9. Kulturelle fortolkningsrammer, helse, funksjonsnedsettelse og sykdom.
  10. Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå.
  11. Sentrale lover innen helse, sosial og sysselsetting. Statlige styringssignaler og reformer.
  12. Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
  13. Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer gjennom studentaktive undervisningsmetoder med forelesninger, ressurstimer, seminarer, veiledning og selvstudier. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning.

Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene i emnet, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttet til eksamen.

Veiledning: Det er åtte (8) timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Forslag til tema i basisgruppene: På vei til å bli profesjonsutøver. Sentrale temaer innen læringsutbyttene som f.eks. maktforhold, brukermedvirkning, kulturell forståelse av funksjonsnedsettelser.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomføring av åtte (8) veiledningstimer med praksisveileder
  • To individuelle notat på 1000 ord innen gitt frist, hvorav det ene er tilknyttet akademisk skrivekurs.
  • To gruppeoppgaver inne gitt frist. Kort vurdering, kan omarbeides en gang.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Selvrapportering av fravær i Fronter.
  • Gjennomført en studiesamtale med kort rapport levert i fronter.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emnet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeksamen og skriftlig skoleeksamen.
Det er to deleksamener i emnet:

Deleksamen 1: Individuell hjemmeeksamen. Varighet: To dager.
Studentene skriver en individuell oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F.  Det benyttes interne sensorer.

Deleksamen 2: Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F. Det benyttes interne sensorer.

Hver deleksamen teller 50 % på karakteren for emnet. Begge eksamener må bestås for å bestå emnet. Ved ikke bestått karakter på en deleksamen er det tilstrekkelig å avlegge ny/utsatt eksamen kun i denne delen for å bestå emnet.Deleksamen inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 06.06.2014

Arbeids- og sosialdepartementet NOU 2012: 6 Arbeidsrettede tiltak kap 4 s.32-44 (13 s)

Arbeids- og sosialdepartementet Meld. St. 46 (2012-2013) Flere i arbeid s.5-17 (12 s)

362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment: ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. (ca 100  sider)
Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon: Levekårs- og rettighetsorientering s. 17-27
Kap. 2: Verdsetting av sosial rolle (VSR) s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon: Skillelinjer og likhetspunkter s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål for arbeidet med funksjonshemmede s. 71-88
Kap. 6: Normaliseringstenkningen møter motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s.166-186

302.1 So
Askheim, O. P.(2009) Sosial kapital som grunnlag for politikk og tiltaksutvikling for utviklingshemmede. I Rønning, R. & Starrin, B. (red) Sosial kapital i et velferdsperspektiv Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-39248-9 s. 72-83

362.4089 In
Berg, B. (2012) Innvandring og funksjonshemming Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02060-0
Kap 3 : Pakistansknorske familier med funksjonshemmede barn s. 57-73
Kap 4 : Bildene i hodet forestillinger om funksjonshemming s . 74-102
Kap 5 : Erfaringer fra møter mellom familier og hjelpeapparatet s. 103-128
Kap 6 : Kultursensitiv kommunikasjon s. 129-150
Kap 7 : Livsholdning, tro og mestring s. 151-171
I alt 110 s.

362.3 Mo
Berge, K. & K.E. Ellingsen (red.) (2010). Modeller i miljøarbeid. Trondheim: NAKU
ISBN 978-82-998499-0-6 (37 sider)
http://naku.no/sites/default/files/files/GodeHistorier_web.pdf

301 Me
Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk
(hele boka 294 s).

362.3 Ut
Ellingsen, K.E. red (2014). Utviklingshemming og deltakelse. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02288-8.
- hvilke kapitler som er pensum oppgis ved studiestart.

361.3 Ve
Ellingsen, K.E red (2014). Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02202-4 (23 s)
Kap. 1: Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn (23-46) 23

361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket, 19 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere. http://www.fo.no/publikasjoner/om-vernepleieryrket-article1359-159.html

361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2009). Vernepleierens helsefagkompetanse – et juridisk perspektiv, 26 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere.
https://www.fo.no/getfile.php/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/Vernepleiere_helsefagkomp.pdf

174.2 Yr
Fellesorganisasjonen (FO) (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. 16 s. Vedtatt på kongressen 2002, revidert nov. 2010 http://www.fo.no/yrkesetikk/yrkesetisk-grunnlagsdokument-article227-150.html

Finnvold J.E. & Hilde Eirin Pedersen (2012) Alle skal med? Utdanning og arbeid for fysisk funksjonshemmede. Samfunnsspeilet, nr. 2, s. 39-45  (8 s)
http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/alle-skal-med-utdanning-og-arbeid-for-fysisk-funksjonshemmede

320.9481 Ha
Hansen, G.S, M.K. Helgesen & S.I. Vabo (2011): Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap, Oslo: Gyldendal Akademisk. (120 sider).
Kap.1: Profesjonsutøver i et demokrati s. 15 – 25
Kap.2: Grunnbegreper i statsvitenskap s. 27 – 55
Kap.3: Statsforvaltningen og den parlamentariske styringskjeden s. 61 – 69
Kap.5: Storting og regjering s. 96 - 122
Kap.6: Forvaltningen s. 135 - 151
Kap.7: Fylkeskommunen og det regionale nivået s. 153 – 174
Kap.10: Forholdet mellom stat og kommune s. 244 - 270

361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6 (hele boka 234 s)

362.3 Ho
Holden, B. (2009) Utfordrende atferd og utviklingshemming. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademiske, Oslo ISBN 978-82-05-39069-0
Kap. 1: En kort innføring i utviklingshemming s. 19 – 32 (14 s)

150 Ps
Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M. W., & Smith, R. E. (2013)Psychology: The science of mind and behavior. London el. Boston: McGraw-Hill.
Kap. 5, s. 163-178.

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I, 627 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-43036-5 (211s)
Kap. 3: Opplæring, arbeid og arbeidsløshet s. 123-149
Kap. 4: Retten til helse- og omsorgstjenester s. 167-214
Kap. 5: Rett til spesialisthelsetjenester s. 215-227
Kap. 6.3: Arbeidsavklaringspenger s. 282-296
Kap 6.4: Uførepensjon s. 297-312
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram s. 423-469
Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 473-524

344.03 Kj
Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: barnevern og sosialrett, 487 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-42426-5
Kap. 6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 235-272 (45 s)

362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse : Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
https://www.fo.no/getfile.php/06 Profesjonene/Vernepleierne/Vernepleierboka 2010/00 Vernepleierboka.pdf

Løkke, J. G. & G. Salthe (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, nr 1, s. 17-32 (15 sider)
URL: http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=308

Martinsen, A.-K. (2003). Et yrke og en profesjon vokser fram i Helsefagene i vernepleierutdanningen. En historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse. Oslo: Institutt for helsefag UiO (Deles ut) 20 s

344.041 Oh
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1397-9.
Kap. 2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 19-35
Kap. 4: Grunnleggende juridiske begreper s. 43-63
Kap. 6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 83-109
Kap. 7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 119-122
Kap. 7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 123-125
(67 s.)

353.48 Br
Jenssen, A.G og Inger Mari Tronvoll (2012) (red) Brukermedvirkning. Likeverd og anerkjennelse» Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01889-8
Kap. 3: Brukermedvirkning – hva er så det –  s. 42-53 (10 s)

Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) Pdf-fil på http://koff.hiof.no/~gunnars/

361.3 Sk
Skau, G. M. (2013). Mellom makt og hjelp : om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper (4. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-021980 Hele boka (146 sider)

362.4083Op
Tøssebro, J. og Christian Wendelborg (2014) (red)Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger, Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-45898-7
Kap.  1: Introduksjon s. 11 – 32
Kap.  2: Fra barnehage til videregående skole – veien ut av jevnaldermiljøet s. 35 – 56
Kap.  3: Inkludering i skolen – inkludering på fritiden? S. 59 – 79
Kap.  5: Søsken til funksjonshemmede barn o gunge s. 105 – 125
Kap.  7: Foreldrenes erfaringer med hjelpeapparatet s. 153 – 178
Kap.  9: Ungdomstid s. 200 – 218
I alt 117s

Totalt: 1707 sider

Tilleggslitteratur  (brukes i undervisning):

808.02 Am
The American Psychological Association (2011) Publication Manual (Sixth Edition) Washington DC: ISBN-13: 978-1-4338-0561-5

361,3 Kr
Askeland, G.A. (2001)(red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget.

Stortingsmelding nr. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett tid. Helse- og omsorgsdepartementet (150 sider) (tas ut – pensum tidligere?)
www.regjeringen.no

362.483 So
Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet. (Rundskriv I-20/2000)
www.regjeringen.no

362.16 Om
Sosial- og helsedepartementet (1997). Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B) www.regjeringen.no

Lover

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn
Lov om arbeid og velferdsforvaltningen (NAV-loven)
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (lov om sosiale tjenester i NAV)
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerettighetsloven)
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven)
Lov om barneverntjenester (barnevernloven)
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)
 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:48