HSTFS40611 Masteroppgave (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i tverrfaglig samarbeid i helse- og sosialsektoren (120 studiepoeng), kull 2011.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Valgfrie emner minimum 30 studiepoeng til sammen og følgende emner:
HSTFS40108 000 Tverrfaglig samarbeid 1
HSTFS40208 000 Etiske perspektiver på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid
HSTFS40408 000 Veiledning og utvikling i komplekse organisasjoner
HSTFS40310 000 Vitenskapsteori og metode
HSTFS40510 000 Tverrfaglig samarbeid 2
Undervisningssemester
Emnet går i studiets 7. og 8. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
ved avsluttet emne skal studenten kunne:
- anvende teorier om tverrfaglig samarbeid på et avgrenset problemfelt
- kritisk vurdere faglige argumenter og vitenskapelige undersøkelser i lyset av etiske og vitenskapsteoretiske perspektiver
Ferdigheter
ved avsluttet emne skal studenten kunne:
- gjennomføre et individuelt skriftlig arbeid som viser evne til selvstendig kritisk refleksjon
- bruker sine analytiske evner til å vurdere tjenester som ytes og forsknings- og utviklingsresultater som presenteres
- redegjøre for sammenhengen mellom eget empirisk arbeid og etikk og vitenskapsteori
Generell kompetanse
ved avsluttet emne skal studenten kunne:
- kan ved bruk av vitenskapelige metodiske tilnærmninger belyse problemstilling(er) med relevans for tverrfaglig samarbeid og samordning
- kan forholde seg til kombinasjonen av valgt målgruppe og overgripende problemstillinger
- skal formidle kunnskaper og ferdigheter nødvendig for å gjennomføre tverrfaglig samarbeid til aktører i helse- og sosialsektoren
Innhold
Masteroppgaven skal vise at studentene gjennom bruk av vitenskapelige metodiske tilnærminger belyser problemstillinger med relevans for tverrfaglig samarbeid og samordning. Oppgaven skal være et individuelt arbeid. Oppgaven stiller store krav til selvstendighet.
Undervisnings- og læringsformer
Fellesundervisning som er relevant for emnet, gis gjennom emnet Tverrfaglig samarbeid 2 (15. studiepoeng). Studentene får 20 timer individuell veiledning på masteroppgaven. Minst 5 av veiledningstimene må tas ut første semester. De øvrige timene tas ut etter avtale med veileder. Slik avtale må inngås innen nærmere angitt frist.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Godkjent metodepensum. Metodepensum skal godkjennes av veileder innen nærmere angitt frist før studenten kan levere sin masteroppgave.
Eksamen
Masteroppgave og muntlig eksaminasjon
Masteroppgaven med påfølgende muntlig eksaminasjon vurderes etter karakterskalaen A - F. Muntlig eksaminasjon kan justere skriftlig karakter opp eller ned. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Oppgaven skal ha et omfang 20 000 ord (+/- 10 %). Besvarelser ut over oppgitt lengde kan påvirke karakteren på oppgaven.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
- Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner
Litteratur
Studenten skal velge et pensum på 1000 sider med relevans for avhandlingen. I tillegg skal det velges et metodepensum på 500 sider.